WarCon - Dubbelturnering 21-22 Juli

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

MITTZ
Inlägg: 921
Blev medlem: 12 mar 2010, 00:34

Re: WarCon - Dubbelturnering 21-22 Juli

Inlägg av MITTZ »

Hylander skrev:Stort tack till alla motståndare och till Nero, mon medspelare, för en skitkul turnering. Bra laidback och många nya idéer till listor samt en genuin tro på 6th Edition. Det verkar riktigt bra!
Så vad är intrycket efter första(?) turneringen i nya editionen? Bättre eller sämre än femman? Eller kanske bara annorlunda? hur funkade det med flygare?
Kanske svårt att säga något med tanke på turneringsformatet men lite erfarenheter tar ni väl med er?

Revener
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 nov 2010, 10:26

Re: WarCon - Dubbelturnering 21-22 Juli

Inlägg av Revener »

Tack för en kul turnering, jag har alltid gillat dubbel turneringar.
Märktes att folk behövde få bättre koll på 6ed men det flöt bra efter första matchen :)
Vi som inte hade "smarta telefoner" hade ju dock lite dålig koll på ställningen och vem vi skulle möta näst.
Min mobil klara iaf en helg utan att behöva laddas :)
------
Saker man kommer på i bilen hem.
Vi missade en linebreak poäng i sista matchen. Så skulle blivit 10-10 :)
Jaja shit happens..
-----

Mittz:
Blir ju lite mer pill i närstrid och skytte, så det tar ju lite längre tid att spela.
Flygare var det knappt med några och för övrigt var det inte mycket fordon heller.
Tycker funkade bra överlag, fast jag var bra virrig sista matchen på lördagen :)
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar

Flygmaskin
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 okt 2008, 11:24

Re: WarCon - Dubbelturnering 21-22 Juli

Inlägg av Flygmaskin »

Tack som fan för en ball turnering!
Människomat, till exempel spannmål.

Paymaster
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 mar 2012, 09:04

Re: WarCon - Dubbelturnering 21-22 Juli

Inlägg av Paymaster »

Kul tunering lärde mig en massa intresanta detaljer i regelsystemet. Matcherna tog tid att spela men det skyller jag mest på osäkerheten med nya regel editionen.

Nya systemet har mer detaljer i sig imed skyttet och dyl.. 7:de editonen kanske blir det nya 2:de när den kommer om 5-6 år :)
Senast redigerad av 1 Paymaster, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: WarCon - Dubbelturnering 21-22 Juli

Inlägg av kombat »

Vad tyckte folk om de nya uppdragen? Själv anser jag att det är bra variation och de är alla roliga och secondary objectives känns som att de är precis lagom.

Paymaster
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 mar 2012, 09:04

Re: WarCon - Dubbelturnering 21-22 Juli

Inlägg av Paymaster »

kombat skrev:Vad tyckte folk om de nya uppdragen? Själv anser jag att det är bra variation och de är alla roliga och secondary objectives känns som att de är precis lagom.
Uppdragen som vi körde med fungerade bra överlag. Det jag skulle vilja se är en mer spridd VP fördelning på slutresultaten.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: WarCon - Dubbelturnering 21-22 Juli

Inlägg av Hylander »

Jag tycker att 6e blivit ett riktigt uppsving i reglerna. Nu skall väl en brasklapp in då det inte fanns massor av flyers men i övrigt tyckte jag det var toppen.

Att spela missions där bara objektiv gällde var riktigt gött också.

Random charges kändes bara bra. Nu slog jag inga dubbel ettor men missade i sista matchen en viktigt charge med att slå 2+3 när 6" behövdes. Random charges har den fina grejen att man kan lägga ett bete. " Jag står 14" bort. Vill du testa att gå 6" för att sedan ta 8+ slaget? ... " Helt klart en riktigt bra del i spelet.

Att spelet skall ta tid tror jag inte riktigt på när man kommer in i spelet så inser man rätt snabbt att tärningsrullandet kan komma igång snabbare och pre-mätning gör att man inte behöver tveka lika mycket i movement. Sedan kan man bestämma mer vad man skall göra i sin egna fas samtidigt som motståndaren flyttar just pga premätning.

Summa summarum: Jag gillar det mycket (just nu ;) )
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Revener
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 nov 2010, 10:26

Re: WarCon - Dubbelturnering 21-22 Juli

Inlägg av Revener »

Paymaster skrev:
kombat skrev:Vad tyckte folk om de nya uppdragen? Själv anser jag att det är bra variation och de är alla roliga och secondary objectives känns som att de är precis lagom.
Uppdragen som vi körde med fungerade bra överlag. Det jag skulle vilja se är en mer spridd VP fördelning på slutresultaten.
Jå det blev ju rätt stor skillnad i poängen i jämna matcher.

I övrigt så var uppdraget där förstörda enheter gav poäng, lite jobbigt när vi hade små/normal stora enheter och mötter ork blobs och space wolfs (många attacker) :)
Fast man behöver ju inte heller ge bort poäng som jag gjorde, men vem fan vill sitta och trycka bakom en sten :)
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar

Apocswe
Inlägg: 613
Blev medlem: 30 mar 2010, 05:14

Re: WarCon - Dubbelturnering 21-22 Juli

Inlägg av Apocswe »

Tycker personligen, då det var min första par-turnering, att det va riktigt skoj, synd bara att vi fick byta motståndare 2 ggr i andra matchen.. :P

Det jag tycker va "dåligt" var uppdragen, ofta kändes det som att den som tar första poängen vinner. Skulle va roligt med lite fler sekundära objektiv eller variation, samt fler steg på vinst/oavgjort/fölust.

Skriv svar