Restriktioner till TTT - TOK Team Tournament 2017

Återkommande turneringar i Varberg

Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander

Användarvisningsbild
Serpent

Re: Restriktioner till TTT - TOK Team Tournament 2017

Inlägg av Serpent »

Nora skrev:Chaos Space Marine kan inte ta ett battalian utan att förlora sitt LEGION TRAIT...
I för sig rätt åt dem.
Hur..?

Ah, du menar att vi MÅSTE spela med Demoner?

Hylander! Förklara!
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Om du vill ta 3 troops och inte spelar emperors children, thousand sons eller world eaters så måste du ta demoner.
Men du kan ju skippa en Battalion och ta en vanguard/spearhead ist.

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

LillePer skrev:Om du vill ta 3 troops och inte spelar emperors children, thousand sons eller world eaters så måste du ta demoner.
Ursäkta, men kan vi inte bara göra så att vi skiter i att spela några som helst roliga/fluffiga arméer och så bygger arr våra listor?

SM kan ha Traits på en Batallion, men inte Legioner som Alpha Legion och Night Lords? Så vi ska lira med färre Command Points, inte få använda specifika Strats..? Ok, jag ser vad "kul" jag kan hitta på med tre obligatoriska Fast, där en enhet är usel och en är ännu sämre.

Rant over. Jag var peppad, men nu känns det som att allt armébyggande blev skittrist.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Vissa arméer faller lite mellan stolarna så är det, jag hade typ 2-3 tänkta listor med olika codexar som blev ospelbara.
Men så här tidigt i en edition med "trubbiga" begränsningar så kommer någon/några åka dit.
Alternativet hade varit att du fått möta greshårda listor för det inte finns tid att göra mer "förfinade" restriktioner.

Dina chaos lär väl funka fint med 3 heavy eller?

Användarvisningsbild
Spell Familiar

Inlägg av Spell Familiar »

LillePer skrev:Om du vill ta 3 troops och inte spelar emperors children, thousand sons eller world eaters så måste du ta demoner.
Kanske inte... Då demonerna visserligen står i CSM-codexen så är min uppfattning att om jag väljer en Bataljon med "Fraction" Heretic Astartes eller <Legion> så kan jag inte välja demoner som troops. De har inte det Keywordet. Om jag däremot kör på Keyword Chaos (inte tillåtet) eller <Gud> (tillåtet) då är jag enligt Highlander tvingad att ta ett troopslott med demoner men då får jag ändå inte Legionreglerna så allt lugnt.

Sida 240 som pratar om keywords och fractions är inte kristallklar på vad man väljer först men det är inte så att jag på något sätt är tvingad att använda Keyword jag inte vill använda. De enda viktiga är att alla har samma i mitt detatchment.
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Har läst igenom codex och regelbok som spell familiar hänvisar till och mycket riktigt kan du inte ens spela med lesser daemons i de flesta chaos arméerna och då endast om du markar allt med samma. Tex har alla enheter mark of Slaanesh får du spela daemonetter.

Så det löste sig ändå Linus ;)

Användarvisningsbild
Spell Familiar

LillePer skrev:Har läst igenom codex och regelbok som spell familiar hänvisar till och mycket riktigt kan du inte ens spela med lesser daemons i de flesta chaos arméerna och då endast om du markar allt med samma. Tex har alla enheter mark of Slaanesh får du spela daemonetter.

Så det löste sig ändå Linus ;)
KAN ALLA BARA SLÄPPA VAD DE GÖR OCH FATTA ATT JAG (i den här micro-situationen) KUNDE REGLERNA BÄTTRE ÄN LILLEPER!!!

Ur led är tiden, världskrig nära och CSM är inte en botten armé att spela.

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Spell Familiar skrev:
Kanske inte... Då demonerna visserligen står i CSM-codexen så är min uppfattning att om jag väljer en Bataljon med "Fraction" Heretic Astartes eller <Legion> så kan jag inte välja demoner som troops. De har inte det Keywordet. Om jag däremot kör på Keyword Chaos (inte tillåtet) eller <Gud> (tillåtet) då är jag enligt Highlander tvingad att ta ett troopslott med demoner men då får jag ändå inte Legionreglerna så allt lugnt.

Sida 240 som pratar om keywords och fractions är inte kristallklar på vad man väljer först men det är inte så att jag på något sätt är tvingad att använda Keyword jag inte vill använda. De enda viktiga är att alla har samma i mitt detatchment.
PUSS!

/Gladlinus

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Nästa problem är att de har raddat upp tillåtna keywords och typ Slaanesh är inte en del av de keywordsen.

Vilket gör att man inte ens kan ta demoner som troops i någon CSM armé?

Användarvisningsbild
Spell Familiar

LillePer skrev:Nästa problem är att de har raddat upp tillåtna keywords och typ Slaanesh är inte en del av de keywordsen.

Vilket gör att man inte ens kan ta demoner som troops i någon CSM armé?
Sant.
Och när vi ändå diskuterar ämnet. Vad är skillnaden på Faction Keywords och Keywords?
I detatchment-reglerna står att alla enheter måste ha samma "Faction" och sen säger Faction-rutan att "The Factions that a unit belongs to is listed in the keyword section of its datasheet."
Exemplet de tar upp är att Space Marines tillhör både Faction Keyword Imperium och Adeptus Astartes. Tittar man sen på vad som finns i Keywords hittar vi saker som Infantry, vehicle, character etc. Detta leder mig till slutsatsen att det är endast Faction Keywords som gäller när man ska bygga sin lista. Annars kan man bygga en lista med Keyword Infantry vilket jag knappast tror är fallet.

So far so good, right?

Men när jag nu tittar noga i CSM codexen hittar jag att junior-demonerna inte har fler Faction Keywords än Chaos och <Gud>. Resultatet är att dessa endast kan tas i samma detatchment om alla andra CSM-enheter är märkta av respektive gud. De har inte ens Daemon så de kan inte (ex med poängjusteringen) tas i en renodlad Daemon-lista. Ergo: Brimstones kostar fortfarande löjliga 2p för Daemon-spelaren, eftersom han inte kan ta dem från CSM-codexen om han inte stympar sig själv genom att bara köra Tzeench.
Daemon-spelaren kan också glädjas åt att den stora röda bjässen II (inte magnus, Lord of Skulls) har i CSM-Codexen fått Faction Keyword Daemon och är därmed laglig att ta till dem. Även CSMs kanske bästa enhet Obbar har fått Faction Keyword Daemon, vilket deras retarderade bröder Mutilators inte har, inte heller Warp Talons eller Possessed har blivit så belönade. Ganska säker på att det är ett feltryck men som det står... Ja ni fattar.

Min poäng med det här navelskådandet är att jag tycker TOKarna är på rätt väg med begränsningar i Faction Keywords men vi måste vara medvetna om vad vi pratar om.

Skriv svar