Team Tournament 2014
Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander
Re: Team Tournament 2014
Objektivfråga:
Hoppas det inte blir allt för rörigt nu.
Spelare 1 har en OS enhet som ståf inom 3" fr objektiv A o B. I slutet av det som visar sig bli sista rundan cashar spelare 1 in ett TO på objektiv A. I spelare 2s tur kutar en enhet fram o ställer sig inom 3" fr objektiv B. Efter sista rundan räknar de ihop poängen för de olika objektiven. A är värt 2 o B är värt 4 pts.
Får spelare 1 byta så hans enhet då ist håller objektiv A då?
Eller dedikerar man vilket obj resp. Enhet håller i slutet av som runda?
Hoppas det inte blir allt för rörigt nu.
Spelare 1 har en OS enhet som ståf inom 3" fr objektiv A o B. I slutet av det som visar sig bli sista rundan cashar spelare 1 in ett TO på objektiv A. I spelare 2s tur kutar en enhet fram o ställer sig inom 3" fr objektiv B. Efter sista rundan räknar de ihop poängen för de olika objektiven. A är värt 2 o B är värt 4 pts.
Får spelare 1 byta så hans enhet då ist håller objektiv A då?
Eller dedikerar man vilket obj resp. Enhet håller i slutet av som runda?
Re: Sv: Team Tournament 2014
Man kan väl hålla ett objektiv och kontesta hur många som helst?
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com
Yupp en enhet kan max hålla ett objektiv.Olof skrev:Man kan väl hålla ett objektiv och kontesta hur många som helst?
En enhet kontesta hur många som helst.
En enhet kan hålla ett objektiv samtidigt som den kontestar X andra.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Fast det var ju inte frågan. Frågan är att om jag står vid två objektiv i slutet av min runda och då väljer att hålla objektiv A, kan jag då i slutet av min motståndares runda välja att hålla objektiv B?
Jag (som inte har något med TTT att göra) skulle säga att man väljer i varje läge där det gäller att hålla objektiv. Så, ja på frågan ovan.
Jag (som inte har något med TTT att göra) skulle säga att man väljer i varje läge där det gäller att hålla objektiv. Så, ja på frågan ovan.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
-
Michael Carl
Man väljer vilken markör som man vill kontrollera vid varje tillfälle det blir aktuellt, och kan då ändra sig till ett senare läge.
Man är alltså inte inlåst till att kontrollera en specifik markör.
Inte enligt regelboken. Den säger att man väljer när enheten ställer sig så den kan hålla mer än ett objektiv. Kolla andra stycket under controlling objective markers.Michael Carl skrev:Man väljer vilken markör som man vill kontrollera vid varje tillfälle det blir aktuellt, och kan då ändra sig till ett senare läge.
-
Michael Carl
Det ligger nog lite i det, så kan det gå när man inte riktigt läser regelboken utan bara förutsätter vissa saker.Jonke skrev:Inte enligt regelboken. Den säger att man väljer när enheten ställer sig så den kan hålla mer än ett objektiv. Kolla andra stycket under controlling objective markers.Michael Carl skrev:Man väljer vilken markör som man vill kontrollera vid varje tillfälle det blir aktuellt, och kan då ändra sig till ett senare läge.
Så ignorera alltså mitt tidigare svar, utan istället så om ens enhet kontrollerar två olika markörer väljer du i din movement phase vilken av dessa du kontrollerar.
Inte för att jag tror dessa situationer kommer uppstå alltför ofta visserligen.
Team Tournament 2014
Sorry MC, men jag tror du får rätta dig själv igen.
Man väljer i slutet av sin tur. Efter runmoves, charges, consolidations o andra moves.
Väl?
Man väljer i slutet av sin tur. Efter runmoves, charges, consolidations o andra moves.
Väl?
-
Michael Carl
Såklart, det är jag som är lite trött bara.
Reglerna säger (s134): "If a unit moves into a position where it could control two Objective Markers, you must make it clear to your opponent which objective the unit is controlling."
Så alltså när man gjort en förlyttning (movement, run, assault osv) och man råkar stå vid flera markörer, så väljer man då vilken man kontrollerar. Behöver inte just vara i slutet av rundan, men det kanske är smidigare så. Så länge man bara är överens med sin motståndare vad som gäller bara så löser det nog sig.
Reglerna säger (s134): "If a unit moves into a position where it could control two Objective Markers, you must make it clear to your opponent which objective the unit is controlling."
Så alltså när man gjort en förlyttning (movement, run, assault osv) och man råkar stå vid flera markörer, så väljer man då vilken man kontrollerar. Behöver inte just vara i slutet av rundan, men det kanske är smidigare så. Så länge man bara är överens med sin motståndare vad som gäller bara så löser det nog sig.