Ghost Arks som transporterar karaktärer

Regelfrågor och förslag på husregler
fauh

Ghost Arks som transporterar karaktärer

Inlägg av fauh »

Suttit och tittat i både regelboken och codex och tror jag kanske tolkat fel när jag skickat in min lista till TTT. Tänkte bara kolla här först innan jag ser hur jag gör (kommer väl få bita i det sura äpplet och ta bakläxan)

Ghost Arks

Transport Capactity: 10 models. It can only carry Necron Warriors adn Necron Characters with the Infanty unit type.

Destroyer Lord

Unit Type

Jet Pack Infantry (Character)

Regelboken

Only Infantry models can emabrk upon Transpots (this does not include Jump or Jet Pack Infantru), unless specifically stated otherwise.

När man läser det rakt upp och ner så låter det ju självklart och jag blir grymt ledsen MEN. Jag vill minnas att Space Wolves spelare som ger sina devastators Preferred Enemy(Infantry) även räknar Jump Infantry och Jet Pack Infantry så då funderar jag på hur det skall tolkas?

Kan min Destroyer Lord åka båt med sina kompisar eller inte? Och om inte VARFÖR, är det båten eller regelboken som gör att han inte får?

Användarvisningsbild
Flogger

Re: Ghost Arks som transporterar karaktärer

Inlägg av Flogger »

Båten säger infantry, han är inte infantry. Han är ledsen kille.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Newyn

Inlägg av Newyn »

På s. 80 i regel boken står det att endast infantry får åka. jump/jet får åka i transporten om det står specifikt på den transporten.

Angående SW. Du tänker på Wolf priest som får välja PE mot en unit type. Om man kollar på jump/jet står det att de inte är en egen unit type i sig utan också är ingantry/mc etc. Detta går att läsa som att de tex är infantry och då fungerar PE infantry på dem också. Man kan hävda motsatsen också eftersom de inte är rena infantry. Detta gör att jag kollar på förkortningarna i codexar för att se vad för unit type den modellen är.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

bracobraco

Inlägg av bracobraco »

Din Destroyer Lord får inte åka i båten tyvärr :(

Anledningen till varför:

Ett sätt att tänka på det är om du föreställer dig att modeller har olika tags; Din D.Lord har tagsen [Jet], [Infantry] och [Character] (bland andra, eventuellt).

Reglerna för att embarka/åka i transporter säger att bara modeller med tagen [Infantry] får göra detta. Men med undantaget att om de också har tag:en [Jet] eller [Jump] så får de inte embarka på eller åka i transporter.

Regeln för Ghost Arks är bara en regel som lägger till ytterligare krav upptill de almänna kraven, inte en regel som byter ut dessa krav.

På (ungefär) samma tag-tänk/sätt fungerar SW-regeln du nämner. Prefered Enemy(Infantry)-regeln targetar bara tag:en [Infantry], och påverkar därför alla modeller som har den tag:en, oberoende av vilka övriga tags de kan inneha, således skulle den gälla t.ex mot din Destroyer Lord, då den inte har någon begränsning som triggas av D.Lordens övriga tags.

Sammanfattningsvis så; ja, det är regelboken, och inte Ghost Arkens regel i sig, som gör att D.Lorden inte får åka i sin Ghost Ark.

fauh

Inlägg av fauh »

bracobraco skrev:Din Destroyer Lord får inte åka i båten tyvärr :(

Anledningen till varför:

Ett sätt att tänka på det är om du föreställer dig att modeller har olika tags; Din D.Lord har tagsen [Jet], [Infantry] och [Character] (bland andra, eventuellt).

Reglerna för att embarka/åka i transporter säger att bara modeller med tagen [Infantry] får göra detta. Men med undantaget att om de också har tag:en [Jet] eller [Jump] så får de inte embarka på eller åka i transporter.

Regeln för Ghost Arks är bara en regel som lägger till ytterligare krav upptill de almänna kraven, inte en regel som byter ut dessa krav.

På (ungefär) samma tag-tänk/sätt fungerar SW-regeln du nämner. Prefered Enemy(Infantry)-regeln targetar bara tag:en [Infantry], och påverkar därför alla modeller som har den tag:en, oberoende av vilka övriga tags de kan inneha, således skulle den gälla t.ex mot din Destroyer Lord, då den inte har någon begränsning som triggas av D.Lordens övriga tags.

Sammanfattningsvis så; ja, det är regelboken, och inte Ghost Arkens regel i sig, som gör att D.Lorden inte får åka i sin Ghost Ark.
Det var det jag misstänkte. Jag får ta och fråga snällt in jag får ändra listan Antar jag :-)

bracobraco

Inlägg av bracobraco »

Gör så!
Hoppas det går vägen! ^_^

Silvertejp

Inlägg av Silvertejp »

Sen går det ju inte att köpa Necron warriors i mindre grupper än 10... Så ganska svårt att få in den där karaktären....

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Silvertejp skrev:Sen går det ju inte att köpa Necron warriors i mindre grupper än 10... Så ganska svårt att få in den där karaktären....
Inte då, lite fantasi får du väl ha :)
0 warriors plus karaktärer inner bär gott om benutrymme :)
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Silvertejp

Inlägg av Silvertejp »

refabricated skrev:
Silvertejp skrev:Sen går det ju inte att köpa Necron warriors i mindre grupper än 10... Så ganska svårt att få in den där karaktären....
Inte då, lite fantasi får du väl ha :)
0 warriors plus karaktärer inner bär gott om benutrymme :)
. Så går ju absolut att göra, tycker dock det är tråkigt att GW har gjort så att det inte går. De borde finnas plats för 12 så hade det funkat.

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Som en sidokommentar angående Wolf Priest jämförelsen så kan jag säga att jag har trott att "infantry" omfattar även Jump och jetpack. Men när jag var på turnering senast så fick jag en förklaring om att det inte var så utan att man i så fall måste välja de kategorierna separat.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Skriv svar