Cover i och bakom terräng

Regelfrågor och förslag på husregler
Jonke

Cover i och bakom terräng

Inlägg av Jonke »

Reglerna för cover i 7e är ganska rakt på sak: om en modell är 25% obscured får den 5+ cover save (Rubriken Determining cover saves i kap Shooting phase*).

Dessutom finns speciella regler för vissa sorters terräng och där skiljer reglerna på "in cover behind" och "in a piece of terrain" (Terrain types i kap Battle field terrain*).

Frågan är vilken cover save får en modell 25% täckt av men ej i en terrängbit som ger 4+ cover till modeller i den. Exempelvis en ruin. Modeller på/i ruinen får 4+ oavsett om de är täckta eller ej. En modell som inte står på ruinen men täcks av den får som jag läser reglerna 5+. Det känns lite udda, eller har jag missat något?.

*Har endast digital regelbok så inga sidhänvisningar tyvärr.

Newyn

Re: Cover i och bakom terräng

Inlägg av Newyn »

Jag läser det som att man får 4+ i ruiner om man står i oavsett om man syns eller inte men om man inte står i så får man fortfarande 4+ om modellen är 25% obscured eftersom terängbiten ger det.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Det är 5+ som gäller i 7th i den situation som du beskriver.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Jonke

Inlägg av Jonke »

Tack för input. Jag kommer nog köra att de ger 4+ till modeller även bakom även om jag inte tycker att det är det reglerna säger.

Newyn

Inlägg av Newyn »

Ruinen i sig ger inte 4+ i cover utan det är väggarna som ger det. Om man läser Battlefield Debris s109 i boken så ser man vad olika saker ger i cover om man står bakom.
Kom bara ihåg att det är per modell.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Grawenheim

Inlägg av Grawenheim »

Ruiner ger som standard en 4+ save men bara i LoS, detta är alltså automatiskt inte en AoT cover. Ett fordon måste vara minst 25% täckt och detta gäller dess facing, dvs front, side eller rear. Om ett fordons facing i förhållande till den skjutande truppen är helt dold men truppen fortfarande kan se en annan del av fordonet så räknas fordonet som obscured och får +1 på sin coversave, vilket i detta fallet då blir en 3+ cover. Med andra ord så har facing blivit oerhört viktigt för coversaves.

Sidan 77 i regelboken ger ett tydligt exempel.
Pascal Andrén

Skriv svar