Apotekare med specialvapen
Re: Apotekare med specialvapen
Misstänkte det
. Tolkar det som att min poäng gick fram i alla fall.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
kelaino skrev:Jag tycker det fetmarkerade är fel. Anledningen är att jag tycker att reglerna ska vara aktivt tillåtande inte aktivt förbjudande.Valrosskorv skrev:kelaino skrev:Tänkte ge min syn på saken, den påminner om "apotekare får inte köpa så apotekare får inte ha" men landar i den slutsatsen lite annorlunda.
GW har inte gett några regler över i vilken ordning saker får/ska köpas ur options-delen (om det ens ska finnas en ordning, hur som har inte GW gett sin syn), så långt antar jag att vi är överens. Att det är ok att köpa i vilken ordning man vill kan kännas rimligt, då reglerna inte uttryckligen förbjuder det. Jag har dock synsättet att det reglerna inte uttryckligen tillåter får inte göras. Detta tycker jag lämpligen tillämpas på "köp-ordningen" genom att ett köp (av en pryl/upgredering/etc) är OK att göra om det är OK oavsett vilken ordning köpet görs i.
Hur kommer du till den slutsatsen? Det är ett logiskt glapp mellan det fetmarkerade och det understrukna. Jag säger inte att du har fel, men hur kommer du fram till den slutsatsen? Om vi antar att upgraderingar köps i steg så har du ju uttryckligen tillåtelse att köpa en plasma gun.
Med andra ord: det finns ingen regel som tillåter att du får köpa i vilken ordning du vill, därmed anser jag att alla ordningar ska vara OK för att köpet ska vara OK. (Givet att man köper i någon form av ordning, då jag inte kan föreställa mig hur något annat skulle fungera.)
(Jag är medveten om att mitt synsätt på reglerna inte står nedskrivna någonstans, utan att det är det sätt som för mig genererar minst konstigheter över lag.)
Framgick det bättre hur jag tänkt?
+1
Var är regeln som tillåter en att köpa uppifrån och ner då?
Detta är trams, man får självklart handla i vilken ordning man vill då det inte specificeras något annat.
Detta är trams, man får självklart handla i vilken ordning man vill då det inte specificeras något annat.
Humorn är på topp!
FAQ Blood Angels:
Q: Can the Sanguinary Novitiate in the Honour Guard take the
upgrades that are available to the Honour Guard? (p84)
A: No.
FAQ Sisters of Battle:
Q: If a model in a Sororitas Command Squad is equipped with a
simulacrum imperialis or blessed banner, can they also be equipped with
a special or heavy weapon? (p85)
Är detta till hjälp i diskussionen?
Då det står "...any Honour Guard may take..." & "...any Sororitas may take...", på samma sätt som det står "...any veteran may take..." i respektive codex (även om Systrarnas snart går ur tiden...).
Eller är Veterans ett separat fall som inte kan härledas till snarlika fall kring samma frågeställning?
Q: Can the Sanguinary Novitiate in the Honour Guard take the
upgrades that are available to the Honour Guard? (p84)
FAQ Sisters of Battle:
Q: If a model in a Sororitas Command Squad is equipped with a
simulacrum imperialis or blessed banner, can they also be equipped with
a special or heavy weapon? (p85)
Är detta till hjälp i diskussionen?
Då det står "...any Honour Guard may take..." & "...any Sororitas may take...", på samma sätt som det står "...any veteran may take..." i respektive codex (även om Systrarnas snart går ur tiden...).
Eller är Veterans ett separat fall som inte kan härledas till snarlika fall kring samma frågeställning?
-
Valrosskorv
Veterans är ett separat fall. Blood Angels Honour Guard börjar med en Sanguinary Novitiate, det är inte en uppgraderad Veteran. Alltså är han aldrig en Veteran och kan således inte köpa saker som bara Veterans kan köpa.
Sistes of Battle FAQ:n är bara konstig. Bytar Systern med Simulacrum/banner profil eller har hon fortfarande samma profil som de andra?
Sistes of Battle FAQ:n är bara konstig. Bytar Systern med Simulacrum/banner profil eller har hon fortfarande samma profil som de andra?
Vi diskuterade detta på föreningen idag och tyckte det var rätt tydligt.
En apotekare och en veteran är inte samma sak. Har du uppgraderat en veteran till apotekare så kan inte den apotekaren välja saker som det specifikt står att bara veteraner kan välja.
Jag tror inte det är ok att ha specialgrejer på en apotekare, vare sig det är banner eller vapen.
Timing är helt irrelevant. Om du har uppgraderat en veteran till apotekare så sker det inte vid någon särskild tidpunkt vid listgörandet, alltså seriöst? Lägg ner nu. Jag förstår att detta är trist för de som är vana vid att spela sina bästa saker på apotekare men det får man ta ibland.
En apotekare och en veteran är inte samma sak. Har du uppgraderat en veteran till apotekare så kan inte den apotekaren välja saker som det specifikt står att bara veteraner kan välja.
Jag tror inte det är ok att ha specialgrejer på en apotekare, vare sig det är banner eller vapen.
Timing är helt irrelevant. Om du har uppgraderat en veteran till apotekare så sker det inte vid någon särskild tidpunkt vid listgörandet, alltså seriöst? Lägg ner nu. Jag förstår att detta är trist för de som är vana vid att spela sina bästa saker på apotekare men det får man ta ibland.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Men för att vara apotekare måste han vara veteran, eller hur =)Flogger skrev:En apotekare och en veteran är inte samma sak...
En bild säger mer än 1000 kaniner
imp skrev:Men för att vara apotekare måste han vara veteran, eller hur =)Flogger skrev:En apotekare och en veteran är inte samma sak...
En veteran kan bli uppgraderad till en apotekare. Alltså slutar han vara veteran.
Står det att en apotekare får bära vapen/banner så är det en annan sak, eller om det står "any model in the unit" men nu gör det inte det. Nu är det utskrivet precis vem som kan ta banner och specialvapen och det är inte apotekaren.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Ingen säger att en apotekare kan köpa en plasma gun, det man kan läsa sig till rent RAW är:
1. En veteran köper en plasma.
2. Veteranen med plasma uppgraderar sig till en apotekare (eftersom det inte finns någon restriktion på att det måste vara en "naken" veteran)
3. Ingenstans står det att en veteran som uppgraderas tappar någon wargear
4. Du har en Apothecary med plasma gun.
Men jag är väldigt tveksam till att GW tänkt sig att det ska vara så här.
1. En veteran köper en plasma.
2. Veteranen med plasma uppgraderar sig till en apotekare (eftersom det inte finns någon restriktion på att det måste vara en "naken" veteran)
3. Ingenstans står det att en veteran som uppgraderas tappar någon wargear
4. Du har en Apothecary med plasma gun.
Men jag är väldigt tveksam till att GW tänkt sig att det ska vara så här.
Alexander Merinen