Apotekare med specialvapen

Regelfrågor och förslag på husregler
Ancalagon

Re: Apotekare med specialvapen

Inlägg av Ancalagon »

kombat skrev:Min tolkning är att man inte köper något i olika steg. Istället måste alla val man gör vara tillåtna när man har köpt färdigt alla sina upgrades

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk
+1

En Apotechary får inte köpa plasma gun. Han får enbart köpa de saker som finns bland hans options eftersom han inte längre är en Veteran. Hur kan han då börja spelet med plasma gun?

Han är en Veteran - han får köpa plasma gun. Han slutar vara en Veteran - hur kan han då ha vapen som är enbart för Veterans?
Han slutar vara en Veteran när han blir en Apotechary, alltså slutar han få använda saker som är för Veterans.

I "alla" andra fall står det "any model may buy". Då är det inga tveksamheter. Nu finns restriktionen på Veterans, inte på Apotechary. Det är bara Veterans som får ha special weapons, alltså inte Veteran Sergeant, Apotechary, Farmor Olga eller vilken annan modell i enheten det kan tänkas vara.

Thundax

Inlägg av Thundax »

kombat skrev:Min tolkning är att man inte köper något i olika steg. Istället måste alla val man gör vara tillåtna när man har köpt färdigt alla sina upgrades

+1

För mig personligen verkar det som att argumentationen handlar om följande:
1. Man kan uppgradera en Veteran till en Apotekare
2. Alla Veteraner kan köpa "speciella godisar"
3. En Apotekare kan köpa "speciella godisar"

1. Man kan uppgradera X till Y
2. Alla X kan välja P
3. En Y kan köpa P

Förvisso ett okej argument, men borde inte ett bättre argument vara följande:
2. En Apotekare är inte längre en Veteran
3. Alla Veteraner kan köpa "speciella godisar"
4. En Apotekare kan inte köpa "speciella godisar"

2. En Y är inte längre en X
3. Alla X kan välja P
4. En Y kan inte köpa P

:mrgreen:

* edit: Rättstavning

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Thundax skrev:

+1

För mig personligen verkar det som att argumentationen handlar om följande:
2. Alla Veteraner kan köpa "speciella godisar"
3. En Apotekare kan köpa "speciella godisar"

2. Alla X kan välja P
3. En Y kan köpa P

Förvisso ett okej argument, men borde inte ett bättre argument vara följande:
2. En Apotekare är inte längre en Veteran
3. Alla Veteraner kan köpa "speciella godisar"
4. En Apotekare kan inte köpa "speciella godisar"

2. En Y är inte längre en X
3. Alla X kan välja P
4. En Y kan inte köpa P

:mrgreen:

* edit: Rättstavning
Aprecis!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

Fast enda gången det spelar någon roll om Veteranen är Apothecary är om man faktiskt köper uppgraderingarna i steg och köper Apothecary först.

Exempel A, anta att man köper uppgraderingar stegvis:

1: Köp plasma gun.
2: Uppgradera till Apothecary.
3: Du har en Apothecary med plasma gun. Hurra!

Exempel B, anta att man köper uppgraderingar stegvis:

1: Uppgradera till Apothecary.
2: Köp inte nånting, för det får du inte.
3: Du har en Apothecary.

Exempel C, anta att man köper alla uppgraderingar samtidigt:
1: Uppgradera till Apothecary och köp plasma gun samtidigt. Eftersom man applicerar bägge uppgraderingarna samtidigt är din Veteran således inte en Apothecary när han köper sin plasma gun.
2: Du har en Apothecary med plasma gun, eftersom din Veteran fortfarande var en Veteran när du köpte din plasma.

Alla andra alternativ bygger på att det skulle finnas något sorts uttryckligt förbud mot Apothecaries med plasma guns.

Halvar

Inlägg av Halvar »

Valrosskorv skrev:Fast enda gången det spelar någon roll om Veteranen är Apothecary är om man faktiskt köper uppgraderingarna i steg och köper Apothecary först.

Exempel A, anta att man köper uppgraderingar stegvis:

1: Köp plasma gun.
2: Uppgradera till Apothecary.
3: Du har en Apothecary med plasma gun. Hurra!

Exempel B, anta att man köper uppgraderingar stegvis:

1: Uppgradera till Apothecary.
2: Köp inte nånting, för det får du inte.
3: Du har en Apothecary.

Exempel C, anta att man köper alla uppgraderingar samtidigt:
1: Uppgradera till Apothecary och köp plasma gun samtidigt. Eftersom man applicerar bägge uppgraderingarna samtidigt är din Veteran således inte en Apothecary när han köper sin plasma gun.
2: Du har en Apothecary med plasma gun, eftersom din Veteran fortfarande var en Veteran när du köpte din plasma.

Alla andra alternativ bygger på att det skulle finnas något sorts uttryckligt förbud mot Apothecaries med plasma guns.
eller bristen på tillåtelse. som sagts väldigt många gånger tidigare, i andra ställen i boken finns möjligheten för "any model" vilket saknas i det specifika exemplet. kan vi inte bara lägga ner "diskussionen" eftersom det ändå bara är en massa stångande av huvuden mot en tegelvägg? ingen sida verkar ge sig eller ens låtsas lyssna på den andra sidan.
Ja' än't bittä'!

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

Om ingen sida lyssnar på den andra, hur kommer det sig att jag argumenterar mot de argument som framförs av den sida jag inte är på? :roll:

Anledningen till att det står "any model" i t.ex. Scouts entry är för att de börjar med en modell som har en separat profil; Command Squads gör inte det. Äpplen och apelsiner.

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Tänkte ge min syn på saken, den påminner om "apotekare får inte köpa så apotekare får inte ha" men landar i den slutsatsen lite annorlunda.

GW har inte gett några regler över i vilken ordning saker får/ska köpas ur options-delen (om det ens ska finnas en ordning, hur som har inte GW gett sin syn), så långt antar jag att vi är överens. Att det är ok att köpa i vilken ordning man vill kan kännas rimligt, då reglerna inte uttryckligen förbjuder det. Jag har dock synsättet att det reglerna inte uttryckligen tillåter får inte göras. Detta tycker jag lämpligen tillämpas på "köp-ordningen" genom att ett köp (av en pryl/upgredering/etc) är OK att göra om det är OK oavsett vilken ordning köpet görs i.

(aktuellt) exempel:
Köpa plasma gun till veteran, göra veteranen till apotekare - OK
Göra veteran till apotekare, köpa plasma gun till apotekare - inte OK (apotekare får inte köpa plasma gun, bara veteraner)
Sammantaget: en apotekare kan inte ha plasma gun för köpet är inte OK oavsett ordning.

Mitt (möjligen knapphändiga) stöd är alltså min uppfattning att reglerna ska tolkas tillåtande (det reglerna tillåter är ok, inget annat) samt min åsikt i hur detta bör påverka hur man köper uppgraderingar.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

kelaino skrev:Tänkte ge min syn på saken, den påminner om "apotekare får inte köpa så apotekare får inte ha" men landar i den slutsatsen lite annorlunda.

GW har inte gett några regler över i vilken ordning saker får/ska köpas ur options-delen (om det ens ska finnas en ordning, hur som har inte GW gett sin syn), så långt antar jag att vi är överens. Att det är ok att köpa i vilken ordning man vill kan kännas rimligt, då reglerna inte uttryckligen förbjuder det. Jag har dock synsättet att det reglerna inte uttryckligen tillåter får inte göras. Detta tycker jag lämpligen tillämpas på "köp-ordningen" genom att ett köp (av en pryl/upgredering/etc) är OK att göra om det är OK oavsett vilken ordning köpet görs i.

Hur kommer du till den slutsatsen? Det är ett logiskt glapp mellan det fetmarkerade och det understrukna. Jag säger inte att du har fel, men hur kommer du fram till den slutsatsen? Om vi antar att upgraderingar köps i steg så har du ju uttryckligen tillåtelse att köpa en plasma gun.

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Valrosskorv skrev:
kelaino skrev:Tänkte ge min syn på saken, den påminner om "apotekare får inte köpa så apotekare får inte ha" men landar i den slutsatsen lite annorlunda.

Hur kommer du till den slutsatsen? Det är ett logiskt glapp mellan det fetmarkerade och det understrukna. Jag säger inte att du har fel, men hur kommer du fram till den slutsatsen? Om vi antar att upgraderingar köps i steg så har du ju uttryckligen tillåtelse att köpa en plasma gun.
Jag tycker det fetmarkerade är fel. Anledningen är att jag tycker att reglerna ska vara aktivt tillåtande inte aktivt förbjudande.

Med andra ord: det finns ingen regel som tillåter att du får köpa i vilken ordning du vill, därmed anser jag att alla ordningar ska vara OK för att köpet ska vara OK. (Givet att man köper i någon form av ordning, då jag inte kan föreställa mig hur något annat skulle fungera.)

(Jag är medveten om att mitt synsätt på reglerna inte står nedskrivna någonstans, utan att det är det sätt som för mig genererar minst konstigheter över lag.)

Framgick det bättre hur jag tänkt?
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

Det synsättet köper jag, även om jag inte håller med.

Skriv svar