Den får ju dissembarka även när den kör långtLillePer skrev:Hur tänkte du disembarka från någonting annat än basen. Om du inte har typ 3-4" höga warriors... Sen vet jag inte hur lång en necron flyer är men den kanske får plats att köra in 6" för att disembarka. Då går ju t.ex inte med en stormraven.
Flyers och LOS
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Flyers och LOS
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
-
Gonka Koff
Necron flyers är lite bättre än andra transporter, man får åka 36" och hoppa ut.LillePer skrev:Hur tänkte du disembarka från någonting annat än basen. Om du inte har typ 3-4" höga warriors... Sen vet jag inte hur lång en necron flyer är men den kanske får plats att köra in 6" för att disembarka. Då går ju t.ex inte med en stormraven.
(ninjad)
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Mina åsikter:
- Ang. placering av pinne på flygarbas. För c:a 2år sedan pillade jag lite med detta på mina stormravens. Kom fram till att om pinnen sattes i bakkant på basen fick man c:a 2'' längre charge när de kom in från reserv(5e). Jag och jeppa snackade lite om detta innan etc det året och han åket iväg med sina vendettor i framkant(de blir då lite svårare att charga och lättare att deploya). Detta uppmärksammades av dommare på etc och till nästa år skulle anvisningar om hur baser skulle monteras komma. Huruvida detta skedded eller inte vet jag inte. Men det verkar som ETC:s dommarkollegie tyckte att man skulle centrera.
I dagsläget är det nog bara cron som tjänar nämnvärt på flygarbasers placering.
- Ang flygares monterade vinkel. Alla som byggt en necronflygare vet / bör veta att det inne i modellen finns ett spår/fäste som pinnen kan fästas i. Klickas modellen fast i detta fäste så sitter den stabilt och kan inte tiltas med milt våld. Man kan inte fästa modellen i detta fäste om basen är bakochfram. Jag tycker det blir väldigt uppenbart hur det är tänkt att necronflygarna är tänkta att sitta på sina baser.
@ Papa, möts vi på ngn turnering kommer jag insistera på att du sätter dina flygare på det sätt de är tänkta att sitta på sina baser. Iaf fram till ett dommarutlåtande / faq säger annorlunda.
Fäster man modellen i såret jag nämnt så kommer den sitta i det vagt upplutade läget Papa demonstrerat på tidigare sida i denna tråd(c:a 10 grader lutad uppåt.)
Att vända på flyern och sätta den bakochfram anser jag vara modelling for advantage.
Ang. övriga flyers fäste på baser. Iaf SR + vendetta(som jag känner till) har ett litet korsformat hål att fästa pinnen i. Uppenbart eller hur? Skall man nu få fästa nightscytes hur man vill trycker jag inte andra flyers skall vara begränsade till hur de fästs på basen.
Ang. skottvinkel på flygares vapen. Reglerna känns lätta, de är hullmounted och har således 45grader LOS, eller 22.5 åt valfritt håll. Hur detta funkar när man avgör vilken facing man skjuter i är en annan diskussion. Säg att man står bakom en rhino, men baken på rhinon e för nära men taket i los. Vilken facing skjuter man i? Röven med fincover? Sidan på samma sätt som barrage/indirekt(eller vad de nu heter)? Cover?
Jag tror lättaste lösningen för att komma överens om hur flyers line of sight mäts är att göra lite enkel matte. Kommer göra detta senare ikväll. Äger dock bara stormravens och nightscytes.
Jag skickar med resultaten senare samt en enkel fomel ni kan komplettera med egna siffror och knappa in på en kalkylator.
Kommer även kasta in ett förslag till SWE-faq ang. detta.
Skönt att få kräka ur sig alla sina åsikter
- Ang. placering av pinne på flygarbas. För c:a 2år sedan pillade jag lite med detta på mina stormravens. Kom fram till att om pinnen sattes i bakkant på basen fick man c:a 2'' längre charge när de kom in från reserv(5e). Jag och jeppa snackade lite om detta innan etc det året och han åket iväg med sina vendettor i framkant(de blir då lite svårare att charga och lättare att deploya). Detta uppmärksammades av dommare på etc och till nästa år skulle anvisningar om hur baser skulle monteras komma. Huruvida detta skedded eller inte vet jag inte. Men det verkar som ETC:s dommarkollegie tyckte att man skulle centrera.
I dagsläget är det nog bara cron som tjänar nämnvärt på flygarbasers placering.
- Ang flygares monterade vinkel. Alla som byggt en necronflygare vet / bör veta att det inne i modellen finns ett spår/fäste som pinnen kan fästas i. Klickas modellen fast i detta fäste så sitter den stabilt och kan inte tiltas med milt våld. Man kan inte fästa modellen i detta fäste om basen är bakochfram. Jag tycker det blir väldigt uppenbart hur det är tänkt att necronflygarna är tänkta att sitta på sina baser.
@ Papa, möts vi på ngn turnering kommer jag insistera på att du sätter dina flygare på det sätt de är tänkta att sitta på sina baser. Iaf fram till ett dommarutlåtande / faq säger annorlunda.
Fäster man modellen i såret jag nämnt så kommer den sitta i det vagt upplutade läget Papa demonstrerat på tidigare sida i denna tråd(c:a 10 grader lutad uppåt.)
Att vända på flyern och sätta den bakochfram anser jag vara modelling for advantage.
Ang. övriga flyers fäste på baser. Iaf SR + vendetta(som jag känner till) har ett litet korsformat hål att fästa pinnen i. Uppenbart eller hur? Skall man nu få fästa nightscytes hur man vill trycker jag inte andra flyers skall vara begränsade till hur de fästs på basen.
Ang. skottvinkel på flygares vapen. Reglerna känns lätta, de är hullmounted och har således 45grader LOS, eller 22.5 åt valfritt håll. Hur detta funkar när man avgör vilken facing man skjuter i är en annan diskussion. Säg att man står bakom en rhino, men baken på rhinon e för nära men taket i los. Vilken facing skjuter man i? Röven med fincover? Sidan på samma sätt som barrage/indirekt(eller vad de nu heter)? Cover?
Jag tror lättaste lösningen för att komma överens om hur flyers line of sight mäts är att göra lite enkel matte. Kommer göra detta senare ikväll. Äger dock bara stormravens och nightscytes.
Jag skickar med resultaten senare samt en enkel fomel ni kan komplettera med egna siffror och knappa in på en kalkylator.
Kommer även kasta in ett förslag till SWE-faq ang. detta.
Skönt att få kräka ur sig alla sina åsikter
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Flyers och LOS
Just det de får fuska. Men de tjänar ju oavsett inte disembark tum på att man flyttar hullet fram eller bak. Eller bara jag som tycker det låter knas?
Refab - Jag förstår inte vilket spår du talar om. Min night scythe sitter lika bra åt bägge håll, faktiskt bättre med pinnen åt "eventuellt" fel håll. Va de gäller ETC och pinn placering hade dom gjort en helomvändning i år. Det var någon som fick pivota runt pinnen har jag hört... men ETC är inte ett styrande organ i svenska40k men man kan så klart använda rulings därifrån som reference eller prejudikat.
Förstår inte hur man skulle kunna tjäna inch på model placering på bas? Man kliver ut within 6" från bas, man måste flyga 18" så de finns ingen bordskant att ta hänsyn till. Och hela planet måste vara inom minst 18" så man tjänar inget skytte range heller.. Kan nån förklara hur man skulle kunna tjäna något i 6th på pinne placering för Night scythes??
/D
Förstår inte hur man skulle kunna tjäna inch på model placering på bas? Man kliver ut within 6" från bas, man måste flyga 18" så de finns ingen bordskant att ta hänsyn till. Och hela planet måste vara inom minst 18" så man tjänar inget skytte range heller.. Kan nån förklara hur man skulle kunna tjäna något i 6th på pinne placering för Night scythes??
/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
refab
Storm och vendetta har inga problem att vända flyer pinnen heller, den får fortfarande plats i korset.
Om man ser till GWs egna refens bilder så tiltar flygare lite hit och dit. Jag förstår inte när det bestämdes vad som var fram och vad som var bak på en flygpinne. Jag har alltid satt mina flygare i attack pose dvs med pinnen "bakvänd" Inget av detta handlar om att alterera någon form av kors, skåra eller djup på modellen.
/D
Storm och vendetta har inga problem att vända flyer pinnen heller, den får fortfarande plats i korset.
Om man ser till GWs egna refens bilder så tiltar flygare lite hit och dit. Jag förstår inte när det bestämdes vad som var fram och vad som var bak på en flygpinne. Jag har alltid satt mina flygare i attack pose dvs med pinnen "bakvänd" Inget av detta handlar om att alterera någon form av kors, skåra eller djup på modellen.
/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
Man flyger ju 18"-36" och man mäter ju detta från hullet som man alltid gjort om basen då sitter relativt sätt närmre framkanten på flyget så kommer man ju faktiskt få disembarka längre eftersom man räknar disembark från bas och inte från hull.
- DHettNeck
Eftersom hela hullet skall vara utanför bordet i början på movet och inte bara basen på flyplanet så tjänar man tum på att ha framkanten på basen lika långt fram som fronten på flyplanet. Säg att man åker in med flyget 24" och släpper ut sina warriors, då kommer dom ju 2" längre om flyerbasen sitter 2" längre fram under flygplanet.LillePer skrev:Just det de får fuska. Men de tjänar ju oavsett inte disembark tum på att man flyttar hullet fram eller bak. Eller bara jag som tycker det låter knas?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Så ni håller på 
Spelar det verkligen så förbaskat mkt roll egentligen?
- DHettNeck
I detta fallet spelar det faktiskt en enorm rollVäktaren skrev:Så ni håller på
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis