Regelfrågor 8th ed

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Bengt

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Bengt »

DHettNeck skrev:För att kunna göra något "instead of shooting" så måste man kunna skjuta. Så med den wording funkar det inte med advance.
Assault vapen får skjuta efter advance.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Bengt skrev:
DHettNeck skrev:För att kunna göra något "instead of shooting" så måste man kunna skjuta. Så med den wording funkar det inte med advance.
Vilket är ett specifikt undantag, modellen får inte skjuta normalt och kan då inte frångå sitt skytte för att aktivera smoke. Dock tror jag detta kommer FAQs till att man får använda smoke efter advance.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

DHettNeck skrev:
Bengt skrev:
Vilket är ett specifikt undantag, modellen får inte skjuta normalt och kan då inte frångå sitt skytte för att aktivera smoke. Dock tror jag detta kommer FAQs till att man får använda smoke efter advance.
Tycker det är ett väldigt vanligt "undantag". Jag skulle gå så långt som att säga att det, undantagen från fall back (Fly), och fiender inom 1" (Pistol) är så otroligt vanliga att Choose Unit to Shoot With stycket är skrattretande. :lol:

Revener

Inlägg av Revener »

Mortarion skrev:@Revener: Tagga ner. Att hota med misshandel bara för att jag läser reglerna annorlunda än vad du gör leder inte direkt till någon bra dialog. Förklara hellre varför du tolkar reglerna annorlunda än vad jag (och Flogger) gör.

1. notera smilys
2. Förklara varför det inte är trams att man inte får skjuta på det enda mål som finns. :)
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Revener skrev:Förklara varför det inte är trams att man inte får skjuta på det enda mål som finns. :)
Varför skulle man få det. Karaktären lär ju inte synas bättre för att det är ännu mer modeller i en enda close combat röra.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Helt solklart att man inte får skjuta på karaktären i det fallet. Går inte att tolka på något annat sätt alls.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Smoke efter advance känns givet faktiskt. Men är du tveksam så skicka ett mail till Frontline Gaming eller GW, de lär veta hur de speltestat.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Foxen

Inlägg av Foxen »

Får man använda stratgems för re-roll på seize the initiative för att öka chanserna att gå först?

Revener

Inlägg av Revener »

DHettNeck skrev:
Revener skrev:Förklara varför det inte är trams att man inte får skjuta på det enda mål som finns. :)
Varför skulle man få det. Karaktären lär ju inte synas bättre för att det är ännu mer modeller i en enda close combat röra.
Fast om karaktären nu inte är med i närstriden så står den nog ut ganska bra från mängden.

Jo jag skulle nog kalla det för trams och en miss av GW. Tyckte de sa att de hade speltestat de här reglerna men efter att ha läst boken så är jag skeptisk eller så sket i vad speltestarna sa :)
Senast redigerad av 1 Revener, redigerad totalt 8 gånger.
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Foxen skrev:Får man använda stratgems för re-roll på seize the initiative för att öka chanserna att gå först?
Nej, du får bara använda dem i din turn.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar