Area cover och ruins

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
kombat

Re: Area cover och ruins

Inlägg av kombat »

Man kan tolka det på ett sådant sätt att du får 5+ cover save oavsett om du är obscured eller inte och kan därför inte ta något save från din ruin. Oasvett så kan man itne ta regler helt ur sitt sammanhang. I sådana fall skull man tex ha 6" coherency om man står på olika plan på tex en kulle eftersom det står under ruin reglerna det står inte att det bara gäller ruiner.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

kombat skrev:Oasvett så kan man itne ta regler helt ur sitt sammanhang. I sådana fall skull man tex ha 6" coherency om man står på olika plan på tex en kulle eftersom det står under ruin reglerna det står inte att det bara gäller ruiner.
Fast man tar inte reglerna helt ur sitt sammanhang.

Både Determining Cover Saves och Types of Cover Saves är regler som ska appliceras när det kommer till att avgöra vilket cover save man får. Så jag förstår verkligen inte varför dessa skulle vara tagna ur sitt sammanhang.

Dessutom står det klart och tydligt i reglerna för ruins och olika levels att det gäller bara för ruins. "May end up spread across two or more levels of a ruin. In this case..." etc. Då är det en regel som enbart gäller just Ruins och kan inte appliceras på andra terrängdelar.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag tror inte denna diskussion kommer leda någon vart
Det är nog bättre att diskutera vad som är bäst rent spelmässigt och sedan använda den tolkningen.
Alexander Merinen

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Zurken skrev:Jag tror inte denna diskussion kommer leda någon vart
Det är nog bättre att diskutera vad som är bäst rent spelmässigt och sedan använda den tolkningen.
Absolut, så är det allra oftast. Enklast är ju alltid att komma överens på plats liksom.

egge

Inlägg av egge »

Bäst = 2+ cover.

Det finns ändå så mycket som ger Shrouded och stealth hit och dit att man kan lika gärna låta vanliga non-fearless modeller faktiskt kunna göra en go to ground bakom en ruinvägg och faktiskt vara mer skyddad av att gömma sig bakom 4+ cover än 5+.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Jag tycker man får 3+

Antingen +2 för area eller +1 för ruin. 2+ cover får man bara bakom fortification för det finns en regel för det..

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Papa D skrev:Jag tycker man får 3+

Antingen +2 för area eller +1 för ruin.
/D
Precis min syn på det. Två olika terrängtyper. Antingen får du 5+ för area eller 4+ för ruins. Och de tillhörande +2/+1 om du duckar.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Flogger

Area cover och ruins

Inlägg av Flogger »

egge skrev:Bäst = 2+ cover.

Det finns ändå så mycket som ger Shrouded och stealth hit och dit att man kan lika gärna låta vanliga non-fearless modeller faktiskt kunna göra en go to ground bakom en ruinvägg och faktiskt vara mer skyddad av att gömma sig bakom 4+ cover än 5+.
+1 på det!

Tramsigt att inte tillåta 2+ cover pga. att man "inte gillar det som spelmekanik".
Det finns mycket man inte gillar, men man får leva med vissa saker helt enkelt.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Papa D

Area cover och ruins

Inlägg av Papa D »

Flogger har aldrig rätt, därför har alla som tycker som Flogger fel. Precis som att Daskad hamnar först på turneringar om man vänder tabellen. Detta är objektiva sanningar, om ni vill tramsa vidare med subjektiva åsikter så för all del, gör det...

Puss Flogger :)

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Egge har såvitt jag kan minnas heller aldrig någonsin haft rätt om någonting
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar