Flyers och LOS
Re: Flyers och LOS
Så den delen av reglerna där det står att jag ska snurra vapnet så att det pekar på det jag ska skjuta på och om vapnet sitter fast ska jag ändå räkna med att det kan snurra ska jag alltså skita i?
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag läste det du skrev två gånger men fick inte ihop det. Den delen jag citerar har du helt enkelt övertolkat på ett felaktikgt sätt. Det regelboken säger är att vissa vapen kanske inte går att vrida på för att man har byggt ihop dom konstigt eller limmat fast dom. Dessa vapen kan vridas 360 grader, inte alla vapen. Ser ett vapen inte ut att vrida på (tex för att det sitter fast i hullet/kraftig ställning) räknas dom som hullmounted.Ancalagon skrev:Alla vapen oavsett fästen kan snurra 360° även om de är sitter helt fast och inte ser ut att kunna snurra, det står det i reglerna.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
- DHettNeck
Du läser reglerna på ett felaktigt sätt helt enkelt.Ancalagon skrev:Så den delen av reglerna där det står att jag ska snurra vapnet så att det pekar på det jag ska skjuta på och om vapnet sitter fast ska jag ändå räkna med att det kan snurra ska jag alltså skita i?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Ahh. Då är jag med. Du menar alltså att det enbart gäller vapen som normalt ska kunna rotera fritt t.ex om jag limmat fast min turret så att det inte kan snurra så ska jag ändå räkna med att kunna snurra det? Då köper jag argumentet och kan erkänna mig besegrad i det avseendetDHettNeck skrev:Jag läste det du skrev två gånger men fick inte ihop det. Den delen jag citerar har du helt enkelt övertolkat på ett felaktikgt sätt. Det regelboken säger är att vissa vapen kanske inte går att vrida på för att man har byggt ihop dom konstigt eller limmat fast dom. Dessa vapen kan vridas 360 grader, inte alla vapen. Ser ett vapen inte ut att vrida på (tex för att det sitter fast i hullet/kraftig ställning) räknas dom som hullmounted.Ancalagon skrev:Alla vapen oavsett fästen kan snurra 360° även om de är sitter helt fast och inte ser ut att kunna snurra, det står det i reglerna.
Det löser dock inte diskussionen och min ståndpunkt om att ändra reglerna för att skjuta vertikalt.
That is correctAncalagon skrev: Ahh. Då är jag med. Du menar alltså att det enbart gäller vapen som normalt ska kunna rotera fritt t.ex om jag limmat fast min turret så att det inte kan snurra så ska jag ändå räkna med att kunna snurra det?
Alexander Merinen
- DHettNeck
När det kommer till vertikala vinklingar så betyder 45° att det är 45° mellan ytterlägena på vapnets vridbarhet. Är vapnet inte vridbart alls rent fysiskt (dvs hull mounted) räknas vapnet självklart som att det är riktat exakt mot mitten på 45° konen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
De kan jag faktiskt också köpa. Förbaskade karl till att vara logisk och resonabelDHettNeck skrev:När det kommer till vertikala vinklingar så betyder 45° att det är 45° mellan ytterlägena på vapnets vridbarhet. Är vapnet inte vridbart alls rent fysiskt (dvs hull mounted) räknas vapnet självklart som att det är riktat exakt mot mitten på 45° konen.
refabricateds förslag om uträkning av varje vapen är verkligen inte svår att genomföra. Däremot måste det räknas om och mätas lite annorlunda än i refabricateds exempel, eftersom man mäter det från vapnets fäste, inte pipmynningen.
Det är bara att mäta minimum range från fästet.Ancalagon skrev: refabricateds förslag om uträkning av varje vapen är verkligen inte svår att genomföra. Däremot måste det räknas om och mätas lite annorlunda än i refabricateds exempel, eftersom man mäter det från vapnets fäste, inte pipmynningen.
Alexander Merinen
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Tanken är att SWEfaq sätter sig med en flyer av varje typ, mäter, räknar och avrundar. Sedan tar de fram ett värde för varje flyer.
Dessa värden publiceras i FAQ:n, där de lätt kan utläsas och användas av alla som använder SWEfaq.
Enkelt nog?
Dessa värden publiceras i FAQ:n, där de lätt kan utläsas och användas av alla som använder SWEfaq.
Enkelt nog?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Efter som spelet ska va enkelt så ska jag gör en SWEfaq åt er. Alla vapen kan skjuta 45 grader vertikalt. Horisontellt kan man titta i regelboken vad som gäller.refabricated skrev:Tanken är att SWEfaq sätter sig med en flyer av varje typ, mäter, räknar och avrundar. Sedan tar de fram ett värde för varje flyer.
Enkelt nog?
Fan vad bra jag är
Allvarligt sätta sig och mäta på alla flygare. Då får man nog sätta sig och mäta på alla tanks också.