Ni missar fortfarande själva poängen, se min post ovan, läs vad regeln säger:
"A vehicle with camo netting has the Stealth universal special rule, if it remained stationary in the previous friendly Movement phase. "
Eftersom det inte varit någon friendly movement phase att stå still i innan spelet börjar kan ett fordon aldrig få Stealth regeln i runda ett. Det kan först ske i runda 2 då en spelare haft en movement phase att välja om man vill röra på sig eller inte. Jag tycker fortfarande regeln är solklar, ingen stealth i runda ett.
Vad gäller närstrid mot fordon i första rundan kan man kanske fundera på detta till den svenska FAQ:n eller för varje turnering göra en egen tolkning. Min tolkning är dock att att fordon i runda ett inte kan anses ha rört sig med tanke på att för att avgöra hur långt ett fordon har rört sig ska man utgå från dess originalposition (står på sid. 63 i regelboken). Eftersom en spelare börjar med sina modeller på spelplanen (om man inte lägger dem i reserv förstås) genom att placera ut dem under sin deplyment är fordonens originalposition den som de har fått vid deplyment. När fordonet sedan hamnar i närstrid finns det ingen annan position att utgå ifrån, dvs. den kan inte ha förflyttat sig från sin originalposition och således är den att räkna som stationär. Om man inte använder detta synsätt går man ifrån hur GW tänkt att använda regeln, vilket jag anser vara den simplaste tolkningen. Som spelare får man sedan anpassa sin deployment om motståndaren har snabba meltabomb grupper eller andra snabba närstrid enheter. Det är en del i spelet och för att inte krångla till det bör man alltid mäta från fordonets originalposition, vilket i runda ett är den plats där spelaren ställde ut fordonet under deployment fasen. Applicerar man detta synsätt blir regel simpel att använda, vilket jag tror att vi alla eftersträvar.
funkar cammo netting första rundan.
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Re: funkar cammo netting första rundan.
Nej, alla är överens om att det är vad som står. Frågan är snarare om vi ska göra något åt det, dvs husregel.Maqisad skrev:Ni missar fortfarande själva poängen, se min post ovan, läs vad regeln säger:
"A vehicle with camo netting has the Stealth universal special rule, if it remained stationary in the previous friendly Movement phase. "
Hela poängen med Sverige FAQen är att varje turnering inte ska behöva göra en egen tolkning.Maqisad skrev:... den svenska FAQ:n eller för varje turnering göra en egen tolkning.
Jag tycker definitivt inte att det ska göras något åt det, regeln är som den är och då får man spela efter den. Den är inte komplicerad, då kan vi lika gärna börja skriva en helt egen regelbok där vi tar bort allt som folk uppfattar som negativt.
Fordon med camo netting kan inte få Stealth innan runda två, så är regeln. FAQ:n borde vara till för att förtydliga regler, inte skriva om eller göra om något som är självklart.
Fordon med camo netting kan inte få Stealth innan runda två, så är regeln. FAQ:n borde vara till för att förtydliga regler, inte skriva om eller göra om något som är självklart.
Eftersom formuleringarna är så lika ("was stationary in its previous turn" samt "remained stationary in the previous friendly Movement phase") så får man nog välja samma tolkning i båda fallen. Eftersom praxis för närstrider tycks vara att fordon räknas som stillastående första rundan så verkar det smidigast att tillämpa samma sak för Camo Netting.
Å andra sidan är det ganska sällsynt att man faktiskt är i närstrid mot fordon första rundan, så det kommer antagligen inte att ändra rådande spelbalans nämnvärt om man ändrar det till att fordon räknas som att (förslagsvis) ha rört sig med Combat Speed första rundan.
Å andra sidan är det ganska sällsynt att man faktiskt är i närstrid mot fordon första rundan, så det kommer antagligen inte att ändra rådande spelbalans nämnvärt om man ändrar det till att fordon räknas som att (förslagsvis) ha rört sig med Combat Speed första rundan.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag börjar mer och mer inse att diskussionen bara är fånig. I linje med att man träffar atuomatiskt ska man självklart få ha cammo första rundan. GW kommer säker styra upp det vid första FAQ:n hur som.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Det beror ju lite på hur man tolkar också. Säg att jag börjar på runda ett. Jag stå tilla med en tank som har camo netting. Sen skjuter min motståndare på den tanken när det är hans tur. Då får den ju stealth, för den har "remained stationary in the previous friendly Movement phase". Men hade min motståndare börjat i runda ett och skjutit på sagda tank först så hade den inte fått stealth. "previous friendly Movement phase" behöver ju inte betyda "förra rundan" alltid, det beror ju på vem som börjar.
Fånigt som sagt.
Fånigt som sagt.