Blev diskussion om coversave på fordon häromdagen, motspelaren hävdade att fordon alltid får 4+ save om dom är 25% obscured, och detta skulle motiveras av BRB bild när en rhino är 25% obscured i en ruin så får den 4+.
Va jag ville få det till var att 4+, som ju är coversave i ruin som överfördes till rhinon i det fallet inte kunde appliceras på att dennes rhino va dold till 25% av 5+ cover (i det aktuella fallet rörde sig om en container "inte gw's variant" och cover pga skott genom egen enhet"
Vad gäller?
Ang cover save på fordon.
Re: Ang cover save på fordon.
Fordon som är obscured har 5+ cover, oavsett vad som gör dem obscured. Det är bara om de är täckta till 25% av t.ex en ruin när de står i en ruin så är det ruinsavet som gäller, dvs 4+. (skulle de vara täckta till 25% av något som ger 3+ cover är det det som gäller istället).
Tack
så va det utrett.
Hmm, menar du att detta gäller endast om fordonet står I ruinen, och inte gäller om fordonet står bakom ruinen?Ancalagon skrev:Fordon som är obscured har 5+ cover, oavsett vad som gör dem obscured. Det är bara om de är täckta till 25% av t.ex en ruin när de står i en ruin så är det ruinsavet som gäller, dvs 4+. (skulle de vara täckta till 25% av något som ger 3+ cover är det det som gäller istället).
Har dykt upp regelfråga även på mitt håll om detta, och tyckte mig se nåt om det på LVO-streamen också.
Har för mig att folk refererade till ovan nämnda bild och menade på att ruiner ger 4+ cover till vehicles även om man står bakom dem, oavsett om man är i eller inte.
Så har jag själv aldrig spelat, så vore bra att veta om man behöver ändra sig eller inte. : )
Nej, för att du ska få använda reglerna för t.ex en ruin måste du stå i ruinen. Det räcker inte att en del av den är i vägen om fordonet inte står i den. Du kollar alltså bara reglerna för ruinen om fordonet står i den (detsamma gäller t.ex skogar etc).
"Ruins are difficult terrain. Models in ruins receive a 4+ cover save, regardless of whether
or not they are 25% obscured."
(notera att tillägget om 25% trots allt räknas för fordon)
Om du är 25% täckt av något men inte står i någon terräng eller så som ger andra regler så är du bara obscured, och då är det alltid 5+ (eftersom alla cover saves är 5+ om inget annat står).
"Ruins are difficult terrain. Models in ruins receive a 4+ cover save, regardless of whether
or not they are 25% obscured."
(notera att tillägget om 25% trots allt räknas för fordon)
Om du är 25% täckt av något men inte står i någon terräng eller så som ger andra regler så är du bara obscured, och då är det alltid 5+ (eftersom alla cover saves är 5+ om inget annat står).
Ok, tack. Jag har spelat som du säger att man inte får ruinsave om man står bakom, men har inte spelat att även vehicles får ruinsave om de står i och är täckta. Så, tack för upplysningen! : )
Edit: Postade på fel ställe.
Senast redigerad av 1 Newyn, redigerad totalt 11 gånger.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
Det är väl en fråga där inte alla är överens. Jag (och de flesta på svenska turneringar?) kör på ancalagons tolkning.