Raven Guard Chapter tactics

Regelfrågor och förslag på husregler
Nerwind
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 mar 2012, 11:26

Raven Guard Chapter tactics

Inlägg av Nerwind »

Kollade runt lite på nya SM Codexen och undrade en sak:
Raven Guard Chapter Tactic - Strike from the Shadows - ger Stealth + Scout till alla icke-bulky eller very bulky enheter i denna Detachment.
Det står även under både Stealth & Scout reglerna att "a unit containing atleast one model with this special rule ...".
Min undran är nu att om en icke-bulky IC, säg en Captain (icke-bulky), joinar en assault marine squad (bulky), skulle denna squad få Stealth + Scout?
Om JA!, hur långt skulle denna squad kunna 'scouta', 6'' (kaptenens förflyttning) eller kan assault marines scouta upp till 12'', om de håller coherecy med kaptenen?

Tackar för input!

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Raven Guard Chapter tactics

Inlägg av Johannesson »

Vad Raven Guards Chapter Tactics faktiskt säger:
Codex Space Marines, p 78 skrev:Note that units that include models with the Bulky or Very Bulky
special rules do not benefit from either rule.
Svaret är alltså: Nej.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Nerwind
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 mar 2012, 11:26

Re: Raven Guard Chapter tactics

Inlägg av Nerwind »

Okej!
Så det överförs inte från en IC som då får specialregeln och sedan vidare till squaden?
(Var det resonemang som jag hittat på andra sidor, tänkte kolla vad som tycktes inom Svenska40k)
Ber om ursäkt för tjatet, ville bara dubbelkolla hur reglerna ska tolkas.

Användarvisningsbild
L3go
Inlägg: 1235
Blev medlem: 11 aug 2010, 07:31

Re: Raven Guard Chapter tactics

Inlägg av L3go »

Nerwind skrev:Okej!
Så det överförs inte från en IC som då får specialregeln och sedan vidare till squaden?
(Var det resonemang som jag hittat på andra sidor, tänkte kolla vad som tycktes inom Svenska40k)
Ber om ursäkt för tjatet, ville bara dubbelkolla hur reglerna ska tolkas.
Skulle säga nej, med hänvisning till att det i samma stycke står att reglerna inte går över till enheter med "bulky" eller "very bulky"-modeller.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Raven Guard Chapter tactics

Inlägg av Zurken »

Skulle ICn ha scout och stealth i sig själv så hade det spridit sig, men nu använder han sig av Chapter Tactics för att få det och då fungerar det inte. (eftersom den är skriven så som den är). Shrike däremot har stealth sig själv och får t.o.m. infiltrera ett gäng Assault Marines.
Alexander Merinen

Skriv svar