Apotekare med specialvapen

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Apotekare med specialvapen

Inlägg av DHettNeck »

ooohh, some Per on Pär action :wub:
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

daskad

Re: Sv: Apotekare med specialvapen

Inlägg av daskad »

Hylander skrev:
mtz skrev:Så mina wraithguards kan upgradera hela enheten att ha D-Scythes. Å sen köpa några till med cannons så jag har båda?
Ordningen är att du först köper upp enheten sedan uppgraderar vapnen.
Vart hittar du var det står att det är så?
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

LillePer skrev:Varför får man välja ordning med apotekaren men inte med wraithguards isåfall Pär?
Man väljer inte ordning. En Black knight köper banneret först. Kolla codex.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

daskad skrev:
Hylander skrev:
mtz skrev:Så mina wraithguards kan upgradera hela enheten att ha D-Scythes. Å sen köpa några till med cannons så jag har båda?
Ordningen är att du först köper upp enheten sedan uppgraderar vapnen.
Vart hittar du var det står att det är så?
För att vi i väst läser från vänstra övre hörnet och ner till det högra. Punktlistor tenderar att låsas så. det finns väl fler saker som inte står hur det avgörs som vi antar. Det är ju så saker tolkas antar jag.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Hylander skrev: För att vi i väst läser från vänstra övre hörnet och ner till det högra. Punktlistor tenderar att låsas så. det finns väl fler saker som inte står hur det avgörs som vi antar. Det är ju så saker tolkas antar jag.
Fast läser vi så kan inte apotekaren köpa sin plasma, då möjligheten för en veteran att bli apotekare står över hans möjlighet till att köpa equipment. Jag tror nog inte att det är tänkt att man ska kunna "trixa" till sig wargear genom att köpa och uppgradera saker i "rätt" ordning, men man kan nog läsa sig till att det kan bli så.
Alexander Merinen

Max

Inlägg av Max »

Fast, för att quota anledningen till varför det blev så i etc-faqen:

"There is nothing anywhere in the rules that states the order or timing that upgrades are purchased. As such to apply any such constraint is creating a rule to allow for such that does not exist."

Deras var alltså det motsatta. Man kan inte sätta en ordning på när man köper saker och därför kan man köpa det ena först.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Jag förstår lite vad Hylander är ute efter, det skulle kunna funka på blackknightsen att de har skrivit det i den ordningen. Inte självklart men iaf lite av en tolkningsfråga. Med samma tänk så kommer man kunna ta en nob med shoota. Dock kommer han ju aldrig kunna köpa klo då.

Men bara för att försäkra mig om att vi är på samma spår. Enligt hylander kan man fortfarande inte köpa en Cyclon Missile Launcher till en apotekare för att det köpet kommer efter "köpet" av apotekare?

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

LillePer skrev:Jag förstår lite vad Hylander är ute efter, det skulle kunna funka på blackknightsen att de har skrivit det i den ordningen. Inte självklart men iaf lite av en tolkningsfråga. Med samma tänk så kommer man kunna ta en nob med shoota. Dock kommer han ju aldrig kunna köpa klo då.

Men bara för att försäkra mig om att vi är på samma spår. Enligt hylander kan man fortfarande inte köpa en Cyclon Missile Launcher till en apotekare för att det köpet kommer efter "köpet" av apotekare?
ja.

Jag har för mig att klo frågan kommit upp i någon GW faq dock.

Max

Inlägg av Max »

Ja, gw säger att man kan köper chefen först. Både i boyz enheter och i nob enheter. Bra exempel där att painboyz inte får köpa uppgraderingar som är begränsade till nobz.

Användarvisningsbild
Flychten

Inlägg av Flychten »

Max skrev:Nej, men varför skulle inte bikes följa samma logik? Om det i de andra squadsen är uppdelade mellan vad veterans kan köpa och vad alla kan köpa, varför skulle den uppdelningen finnas? Den enda logiken är att saker som är begränsade till en figur med det namnet är att det endast är dem som får köpa dem. Om samma logik appliceras på bikesquaden så borde väll inte apotekare kunna köpa saker?
Så det du bygger ditt argument på är att Deathwing command squad har "any model may replace his power fist with a chainfist" något som endast Deathwing Terminators kan använda sig av, alltså varken Champion eller Apothecary kan använda sig av, de måste nämligen byta bort sin power fist.
Ägare av Weighted Dice din Spellbutik i Katrineholm och på Nätet

Skriv svar