Mer hjälp med listor, SM bikers 2000p

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Trukson

Mer hjälp med listor, SM bikers 2000p

Inlägg av Trukson »

Tja, efter massa spånande runt nya IG codexen kom jag av någon outgrundlig anledning in på Space Marines som jag tidigare ratat. Jag har ju en förkärlek för bikers så jag tar gärna lite tips och idéer runt följande två listor:

Lista 1:
HQ:
Kor´sarro Khan (Moondrakkan)
Librarian (Bike)

Elite:
Terminator Assault Squad (6 Terminators)
Terminator Assault Squad (6 Terminators)

Troop:
Bike Squad (8 bikers, Power Fist, 2xMelta Gun, Attack bike w. Multi-Melta)
Bike Squad (5 bikers, Power Fist, 2xMelta Gun)

Heavy Support:
Land Raider Crusader/Redeemer(Extra Armour)

Väldigt simpel lista, lasta Terminators i Land Raiders och brumma på. Dock är jag lite osäker på om "vanliga" Marine-bikes kommer att hålla framförallt i närstrid, så jag testade lite med följande lista också:

Lista 2:
HQ:
Kor´sarro Khan (Moondrakkan)
Command Squad (Company Champion, Apothecary, Bikes, 2xPower Fist, 2xStorm Shield)
Captain (Bike, Thunder Hammer)
Command Squad (Company Champion, Apothecary, Bikes, Power Fist, Power Weapon, 2xStorm Shield)

Elite:
Ordo Malleus Inquisitor (Psychich Hood)

Troop:
Scout Squad
Scout Squad

Heavy Support:

Den här listan känns lite mer "cheesy" då Command Squads är ruggigt elaka i närstrid och att gömma Scouts i Land Raiders för att campa objektiv bara känns löjligt, men jag vill gärna ha en lista som klarar av att vinna en match eller två.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Re: Mer hjälp med listor, SM bikers 2000p

Inlägg av cadelin »

jag är juh lite nygammal men vars står det att man kan ha inqusitors i nya listan?

Trukson

Inlägg av Trukson »

Står ingenstans, men vi norrlänningar är ju lite tröga så vi spelar med Inquisition-listorna "as written" vilket innebär att man kan alliera in saker från Codex:Daemonhunters och Codex:Witchhunters.

Inquisitorns jobb är att sitta i en Land Raider och spela kort med en Scout Squad samtidigt som han använder sin oerhört brutna Pyschich Hood (unlimited range).
I den andra listan har ju Librarian en något sämre (mer balanserad?) variant och båda är med i respektive armé för att skydda mot Seer Councils och Lash Princes.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Jag antar att du hajjar att dessa bägge förslag inte kommer kompa så snyggt om du skulle bege dig till en kompad turnering. Så, nu är det sagt ;)

Lista ett känns ... sjukt hård. problemet med den är kanske att det ibland kan vara svårt att hålla sig från att köra in hela skiten rakt in i fienden, med risk för att alla troops råkar dö i tumultet, och du står kvar där med två raiders och en handfull terminators utan att ha något att göra förutom att ducka kulor från de få fiendeenheter som fortfarande lever och gör sitt bästa från att hålla sig undan. Men, visst sjutton är det en riktigt hård lista!

Lista två är jättekonstig, jag har visserligen läst att command squads på bikes skall vara bra, men har fortfarande inte sett någon i aktion. Jag får en känsla av att Lysander, Calgar, Abaddon, en avatar eller bloodthirster sänker en sådan med vänstern, ett Seer council kommer att ha kul, för att inte tala om meganobs. Dock, jag har ännu inte sett dom in action, så jag kanske är fel ute här. Att ha två redeemers alternativt crusaders till att bära omkring på scouts? Det tycker jag verkar grymt ooptat.

Litet mindre elit, och något mer köttigt tror jag kan vara en god idé.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Ska du ha command squads så tror jag att de ska se ut typ så här:

365p - Command sq. - Bikes, medic +4 Veterans
#1: Lightning claw, storm shield, meltagun (40p)
#2: Lightning claw, storm shield, meltagun, melta bombs (45p)
#3: Lightning claw, storm shield (30p)
#4: Thunder hammer, storm shield (45p)
En bild säger mer än 1000 kaniner

Trukson

Inlägg av Trukson »

Gonka Koff skrev:Jag antar att du hajjar att dessa bägge förslag inte kommer kompa så snyggt om du skulle bege dig till en kompad turnering. Så, nu är det sagt ;)
Absolut! :mrgreen: Tyvärr lever jag i det karga norrland där komp inte existerar och Nob bikers och dual-lashes härjar fritt. Dessutom gillar jag bikes och vill gärna ha så många som möjligt ! Försöker bara göra den hyfsat kompetitiv samtidigt.
Lista ett känns ... sjukt hård. problemet med den är kanske att det ibland kan vara svårt att hålla sig från att köra in hela skiten rakt in i fienden, med risk för att alla troops råkar dö i tumultet, och du står kvar där med två raiders och en handfull terminators utan att ha något att göra förutom att ducka kulor från de få fiendeenheter som fortfarande lever och gör sitt bästa från att hålla sig undan. Men, visst sjutton är det en riktigt hård lista!
Tack! Jo, planen är ju att kötta in Terminators i närstrid och sedan använda bikes som support till det. Kan jag undvika att slänga in de mindre bike-squadsen i närstrid så kommer jag såklart att göra det. Vanliga Marine-bikers är ju inte det hetaste i närstrid eftersom de bara har 1 attack.
Lista två är jättekonstig, jag har visserligen läst att command squads på bikes skall vara bra, men har fortfarande inte sett någon i aktion. Jag får en känsla av att Lysander, Calgar, Abaddon, en avatar eller bloodthirster sänker en sådan med vänstern, ett Seer council kommer att ha kul, för att inte tala om meganobs. Dock, jag har ännu inte sett dom in action, så jag kanske är fel ute här. Att ha två redeemers alternativt crusaders till att bära omkring på scouts? Det tycker jag verkar grymt ooptat.

Litet mindre elit, och något mer köttigt tror jag kan vara en god idé.
Ja, jag gillar inte heller lista 2 så mycket, den var mer ett försök att bygga bra bike-närstridsenheter. Tror att jag ska skrota den tillsvidare och testa ett par matcher med lista 1.

Tack för alla åsikter, fortsätt gärna komma med dem!

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Har du MM på dina LR?
En bild säger mer än 1000 kaniner

Joppe

Inlägg av Joppe »

Jag tänkte köra en motsvarande lista på rydcon, fast med bara 1 LR Redeemer och 1 Assualtterminatorsquad. Kör med en chappe på bike också och 3 fulla bikesquads. Kan säga att bikesen i sig inte är så särskilt bra i närstrid. Kombinationen khan+chappe+terminators är däremot väldigt bra och med 2 bör du kunna rensa upp bland svagare arméer.

Som ovan sagt finns det dock mycket värre saker. 2+9 listor (lash och obbar) äter upp alla dina bikes och terminators om de får skjuta. Mongnobs äter upp allt rakt av. Seer council har jag inte testat mot. Khan instadödar ju iofs farseern så får man in en charge kanske det går.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag kör faktiskt med en lite liknande lista nu http://www.wizard-games.com/forum/showthread.php?t=1730

du bör så långt som möjligt ta dina Land raiders som dedicated transports (en Assault och en vanlig Terminator squad per armé kan ta det) så att du kan outflanka dem ifall du vill. Out flankade Assault terminators som joinar upp med khan för en furious charge är brutalt mot en oförberedd motståndare (I5 är grymmt mot de flesta MEQs), har bara kört två matcher, men mina terminators har iaf hittills inte svikit mig.
Alexander Merinen

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

I okompat klimat har jag svårt att förstå varför man skulle ta lightning claws på sina assault termosar istället för TH+SS.

Och inkvisitorn i lista#2 har inte alls en bruten psychic hood med tanke på att han bara har Ld8, dvs en ruskigt dålig psychic hood.

Vad har librarianen i lista#1 för power? Han känns ganska oprisvärd i listan, men jag antar att du bara vill ha med honom för hans hood. Jag hade nog försökt få med lite vanliga tacticals med transport, bikes är inte så bra att man vill ha mängder av dom, men det verkar ju vara nån sorts tema.
Dessutom bör du verkligen försöka få loss lite poäng till att göra minst en av dina raiders till en vanlig raider, redeemern är rätt kass.

Skriv svar