Deathwatch ''In your face list''

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Iambroborn
Inlägg: 653
Blev medlem: 06 aug 2015, 17:03
Ort: Göteborg

Deathwatch ''In your face list''

Inlägg av Iambroborn »

Läste på mycket i regelboken och i Codexet för att få denna listan att funka.

Den bygger nästan helt på sequencingen i Deep Strike och reserve regeln. Så som det står i regelboken så sker sådant som är 'In the beginning of your turn'' före sådant som är i början av en fas, även om fasen råkar vara det första du gör, tex ''In the beginning of the movement phase''

Med andra ord så sker deep strike innan början av movement-fasen, right? Då tar man podden i listan, dunkar ner den super offensivt, gubbarna trillar ur och sen när movementfasen börjar då man ''begin to move your other units'' så kan man välja att aktivera Angelic Beacon. Det sjuka är att det står bara att man får suga upp en UNIT från brädet med deathwatch faction. Land Raidern är en unit, den har deathwatch faction...

Så runda ett: Boom! pod, gubbar ut. Swopp! Telar fram en Redeemer mitt i motståndarens armé, som direkt når med sina superflamers och är laddade med en närstridsstyrka som kan hoppa ut och assaulta nästan vad som i tur 2. En Dredd och en unit stalker veteraner som campar objektiv och eldsupportar med range 30''-36''

Black Spear Strike Force 1500p

Command Choice
Nihilus 135p

Auxillary Choice
Land Raider Redeemer 240p

Core Choice
Strategicum Aquila Kill team
Watch Master, Beacon 205p
5 Veterans, 4 Frag Cannons, 1 Champ 210p
1 Terminator, chainfist 45p
Drop Pod 35p

Strategicum Aquila Kill team
Artemis 135p
5 Veterans, 4 HTH, 1 Black Shield (power swords?) 260p
2 Terminators, 2 TH+SS 100p
(åker Redeemer)

Squad of Veterans
5 Veterans, 5 Stalker bolters 135p

Fördelar: Sjuuuuk alpha strike pressure!
Hårda enheter som kan hantera det mesta
Ger få killpoints och kan antagligen ta mycket killpoints
Rule of Cool!

Nackdelar: 5 enheter plus pod... aka flexibel as a kylskåp
Antagligen dålig på maelstrom
Tappar man en av de hårda enheterna så går det snabbt utför
Motståndaren får väldigt lätt att koncentrera skyttet och blir väldigt rewarded för det
Blir väldigt kontrad om motståndaren reservar allt förutom 2 enheter som står på var sin sida av brädet
Går man först mot andra Alpha Strike listor så får man storsmisken


Vad tror ni?
Kul med en koncentrerad elitstyrka? Otroligt cheesy användning av RAW? Fördelarna balanserar ut nackdelarna? Kul att spela med/mot?
:)

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Deathwatch ''In your face list''

Inlägg av fauh »

tycker det verkar sjukt festligt :-)


Användarvisningsbild
John_F
Inlägg: 1022
Blev medlem: 04 maj 2012, 08:29

Re: Deathwatch ''In your face list''

Inlägg av John_F »

Omg

Apocswe
Inlägg: 613
Blev medlem: 30 mar 2010, 05:14

Re: Deathwatch ''In your face list''

Inlägg av Apocswe »

Är tyvärr rätt säker på att movementfasen börjar så snart du placerar/flyttat en modell på brädet.

Iambroborn
Inlägg: 653
Blev medlem: 06 aug 2015, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Deathwatch ''In your face list''

Inlägg av Iambroborn »

Apocswe skrev:Är tyvärr rätt säker på att movementfasen börjar så snart du placerar/flyttat en modell på brädet.
Ska kika i regelboken igen när jag kommer hem och läsa mer på drop podens regel hur deras forcerade dissembark funkar.

Så som jag tolkade det innan så gjorde man klart all rörelse med deep strike enheterna innan man får börja flytta övriga modeller aka, man är fortfarande i Reservfasen, annars hade man ju fått flytta de andra gubbarna.

Antog på podden att då man forceras att dissembarka när den träffar brädet så är det fortfarande i reserv fasen?

Ska kolla en extra gång i alla fall :)

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Deathwatch ''In your face list''

Inlägg av LillePer »

Reservfasen finns inte, utan sker i början på movement.
Däremot slår man reserver i något sorts vakuum innan movement. Men de flyttar först i movement phase.

Iambroborn
Inlägg: 653
Blev medlem: 06 aug 2015, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Deathwatch ''In your face list''

Inlägg av Iambroborn »

LillePer skrev:Reservfasen finns inte, utan sker i början på movement.
Däremot slår man reserver i något sorts vakuum innan movement. Men de flyttar först i movement phase.
Fel ordval när jag sa fas om reserver men det står uttryckligen i regelboken att alla reserver sker innan det som sker "in the beginning of the movement phase"

Men ska luska lite till. Antar att min strategi ligger i ett vakuum med, mellan RAW och RAI.

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: Deathwatch ''In your face list''

Inlägg av Spell Familiar »

Kika på det en vända till men personligen tycker jag inte det är mer cheesy än annat som är cheesy. Ballt men det är fortfarande "Bara" 1 hård enhet och en landraider. Men det är klart är man tauspelare gråter man fisktårar för sånt här. Som CSM är man lite mer ok med att hamna på kramavstånd.
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Apocswe
Inlägg: 613
Blev medlem: 30 mar 2010, 05:14

Re: Deathwatch ''In your face list''

Inlägg av Apocswe »

jag håller på o bygga en egen DW armé som komplement till mina BA i första hand... Är sååå sjukt awesome modeller.

Skriv svar