1000p Space Wolves, nybörjare

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Roedskaegg

1000p Space Wolves, nybörjare

Inlägg av Roedskaegg »

Hej! Helt ny på 40k. Försökt skriva en lista utifrån vad jag har för modeller. Tar gärna feedback och idéer! :)

HQ
Krom Dragongaze

Troops
10 GH, Wolf standard, plasma gun, plasma pistol, flamer, chain sword, power fist
8 BC, power fist, plasma pistol, Rhino

Elites
Dreadnought, TL Lascanon, Missile launcher, smoke launchers
5 WG terminators, leader: chain fist, combiflamer, 1 thunderhammer/stormshield, 3 power sword/storm bolter

Fast Attack
3 Swiftclaws, WG Bike leader: frost sword, melta bomb, 2x chainsword

Säkert farligt sub par lista, men jag lär mig :) Skulle särskilt uppskatta tips på vapenuppsättning i grupperna.
Tack!

Newyn

Re: 1000p Space Wolves, nybörjare

Inlägg av Newyn »

Jag brukar köra mina GH
10 GH, 2 plasma Gun/Melata gun/Flamer, plasma pistol, drop pod/rhino
eller
5 GH, plasa/melta/flamer, plasma pistol, razor/drop pod/rhino

Brukar få höra att jag har för mycket poäng i plasma pistols och borde ta combi istället men de kostar mer och går bara att använda en gång. Plasma pistol 15p, combi weap 20p (packleader 10p+weapon 10p) Om man byter ut en bolter när man tar plasma pistolen får man dess utom en extra attack i CC och I skytte upp till 12" har man två skotte eftersom man får skjuta två pistoler.
Vilka vapen du vill ha beror på vad enheten ska göra och hur resten av laget ser ut.

BC. En enhet som jag slutat använda redan i förra codexen. Lägre WS/BS gör en hel del och för liten poäng skillnad enligt mig för att köra med dem istället för GH. Eftersom jag använder Thunderwolf som CC enhet så behöver jag inte andra. Behövs det kör jag Wolf guard på bike eller med Jump pack.

Jag undviker sky/swift-claws. Tar man Wolf guard och sätter de på Jumppack/bike har man högre WS, BS, A och Leadership. Skiljer ca 5p per modell. Man kan också sätta på CC vapen på alla modeller om man vill, dyrt men alltid kull att se en bike enhet full med power weaps. :P

Dread. Twin Las+ missil luncher är min favorit men funderar mer på att ta dubbla auto cannon för mer skott och mindre poäng. Men har slutat använda dreads. Long Fang gör jobbet bättre tyvärr. 6st Long fang med, Lascannon, 4 missil luncher/plasma/Heavy bolter cannon kostar 170/170/150p och gör mer skada och de tål oftast mer. Pga Split fire kan Las cannon skjut på ett annat mål än resten av gruppen.

Lånade en Stormwolf för att transportera mina Termosar i på en lokal turnering och blev förälskad i den. Körde med SW egna detachment så den kom in på turn 2, i turn 3 tog termosarna 1 grupp medans mina HQ´s oftast tog en annan grupp. Sen att Stormwolf är riktigt bra på att ta ut saker med AV är inte helt fel heller.
Om jag kör termosar brukar jag försöka ta 2-3 med Thunder hammer/Storm shield och resten med dubbla Wolf Claw.

Är ingen expert men det var några tankar. Det viktigaste är dock att ha kul och kunna skratta åt eländet som tärningar kan ställa till med för dig och din motståndare.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Roedskaegg

Inlägg av Roedskaegg »

Tack för tipsen, väldigt användbart! :) dubbla pistoler hade jag inte ens tänkt på.

Förstått att det spelas mycket GH och inte så mycket BC, förstår varför. Jag har grundboxens enheter och kör dem som de kommer där för att kunna spela uppdragen med polarn som har orksen. Sedan ville jag använda det jag har modeller till. Ska helt klart skaffa Longfangs och ett par drop pods, även wolf cav :) Har bara lorden på wolf nu. Är det värt att spela en ensam lord på varg eller behöver han en bunker? Ska också skaffa Njal, modellen är ju fantastisk.

Tack igen!

Wolf pup

Inlägg av Wolf pup »

Jag är ganska ny inom 40K så jag kan definitivt ha fel, men Longfangs känns inte som det bästa du kan hitta i codexet.
Vad är de tänkta att fylla för roll? statiska längs back eller i en rhino eller någon annan plan?
Jag har testat att spela med dem några gånger och de har inte överlevt runda tre, bästa resultatet för dem var en utslagen dreadnought och 2 tacticals, innan de blev totalt utplånade av en cc-enhet. Förmodligen så är det för att jag inte riktigt har hittat deras roll i mitt sätt att spela. :oops:

Gillar TWC, dock så är det bra att ha något mer som kan dra på sig elden annars kommer många vargar dö på vägen fram till fienden.
Funderar på en väldigt mobil lista med TWC, rune priests och wolf priest på bikes.

Rymdräven

Inlägg av Rymdräven »

Long fangs är otroligt bra för min armé!
Har stor framgång med både 5 missile launchers och 5 las cannons.
Otroligt många first kill p.g.a. av mina Long fangs.

Det handlar mycket om att få motståndaren att ha något annat att lägga energin så att dessa kan stå högt någonstans långt bak. Deras räckvidd är ju nästan så att de täcker hela bordet.

Vad gäller GH:s specialvapen så tycker jag man ska anpassa dessa efter vad man kommer möta. Möter man hord-arméer så är flamern ett mycket bra alternativ. Möter man t.ex. GK så är melta eller plasma ett bättre val i mina ögon. Dock har jag en större kärlek till melta då jag av någon anledning har fått för mig att jag slår fler ettor med plasma än med något annat vapen =) Men det är väl bara jag som inbillar mig det!

BC har jag använt mig av vid ett par tillfällen men inte riktigt fått ut max av dem. De har ju blivit ett snäpp bättre i den senaste codexen då de numera inte måste attacker det som är närmst men ändå får de en extra attack när de chargar. Många attacker för en ganska billig poäng tycker jag. Men lite samma sak där att de är nog bättre mot horder än mot hårdare motståndare.

Swift claws har jag inte fått in i någon lista än, mest troligt för att jag inte riktigt har funnit deras roll i min armé. Tror dock att man mycket väl kan använda dem som bromsklossar då de är ganska svåra att ha ihjäl beroende på vem man väljer att bromsa upp.

Sky claws är väl ungefär som med swift claws, jag har inte fått in dem i någon lista än. När jag väl tänker efter så känns det som att båda dessa enheterna fått lida lite för att jag ännu inte har lyckats med mina BC än.

Dreadnoughts älskar jag=) Även om de egentligen är för dåliga för att spela med så är de otroligt roliga. Vilken kombination av vapen är ju helt och hållet upp till vad du vill att den ska göra. Jag kör själv en mix av Bjorn, Murderfang och lite Berserker Dreads med yxa och sköld. Har kört en med en med auto cannon och plasma cannon.

Drop pods är roliga och då bör man blanda lite både för CC och för att kunna skjuta.

Har med någorlunda framgång kört med drop pods med locator becon och en dreadnought i den och sen Deep strike på terminators så man minimerar risken för att något ska gå fel.

Har kört med både Stormwolf och Stormfang och tycker de absolut kan göra stor nytta för vargarna på marken. Både för luftlandsättning och för lite understöd. Har vid några tillfälle kört Stormfang med en Iron priest och fyra servitors i för att reparera både HP och vapen som gått sönder. Det har gjort att jag har vågat hålla den "på marken" något mer och ändå fått den att överleva.

Newyn

Inlägg av Newyn »

Själv kör jag med mycket plasma. 10 GH med 2 plasma gun, plasma pistol i Pod X2 samt en med melta istället.
på 1750 har jag ca 15-20 plasma skott per turn. Snittar på ca 1/2 wound per match pga over heat. För ett tag sedan hade jag en scout med plasmagun som over heatead 1 skott per turn, slutade med att han tog ner honom i CC turn 5. Han dog av riktig Over kill, tror han tog 4 AP 2 wounds och han var själv från turn ett.

Mina Long fang brukar ha Lascannon, 4 plasma cannon/Missil luncher/heavy bolter. Brukar inte ta First blood men de gör ont. Oftst med en Wolf Priest på en av enheterna för preferd enemy. Inte alltid de skjuter ut sina egna poäng men de gör de de ska. Hålla objektiv, skjuta och border control.
Innan jag skaffade TWC så gick alla på mina Long Fangs först vilket gjorde att jag tog 10 GH i pod som står ca 4" ifrån dem på turn 1 så de blev tvungna att välja vad de vill göra.

Den stora fördelen med TWC är att de tål stryk och är snabba. Körde först med 3 st men de dog för fort så skaffade fler så kör numera med 5 st alla med Storm shield, 2 power fist och leader med Wolf Claw. En av de bättre enheterna att använd mot Super Heavy. Tar ut en Imperial knight på en game turn. Har fått folk att spela mindre med dem här. :cry: Och de andra som har super heavy vill inte ta med dem. :?

Själv har jag aldrig riktigt gillat dreads utan går hellre på Scouts då de för mindre poäng har fler plasma skott och står i ansiktet på mina motståndare. 12" ifrån om jag börjar, så nära som möjligt i skydd om jag inte börjar.

Använder jag swift claw så är det en ren 3 man grupp som ska åka runt och hålla objektiv. om jag har poäng kanske jag lägger på en flamer. Hade de fortfarande haft Bolt Pistol/chain sword hade jag använt dem mera.

Vill ha en stormwolf. Bra transport för termosar och är riktigt bra på att ta ut saker med AV.
Tycker att termosar kostar för mycket men är roliga att använda ibland, framför allt när jag lånar en Stormwolf. Är lite fast i det gamla att de inte kan teleportera.

För att lära sig sitt lag är det bra att möta olika motståndare och snacka efter/under matchen om hur man tänkte. Var inte rädd att möta de som kör ost lag, man lär sig grymt mycket av att möta dem om man är intresserad. Har själv mött lag som inte varit särskilt snälla, minst sagt, men har alltid varit kull och jag har lärt mig enormt mycket av de matcherna. Både vad i mitt lag som inte fungerar och hur man bör göra beroende på vad man möter.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Skriv svar