Sisters of Battle 1750 pts
Sisters of Battle 1750 pts
Jag är relativt ny på 40k-scenen (eller nygammal kan man säga, spelade lite under 4th ed, sen lade jag ner, började nu igen när Tyranidboken kom) och är sugen på att skaffa en andra armé för att komplettera mina Tyranider.
Jag känner att jag vill ha en riktigt shooty armé, som motvikt till 'nids som är närstridsfokuserade.
jag tycker Sisters of Battle verkar riktigt intressanta, jag gillar deras fokus på flamers och melta samt deras Acts of Faith.
Jag har slängt ihop en lista som jag tycker verkar "täcka alla baser", den har mycket skytte, några specialiserade enheter mot fordon och infanteri samt en hygglig counter-assaultenhet. Är den vettig eller helt whack?
Vad brukar minimumkompen ligga på på turneringarna här i Sverige, eller finns det ingen lägsta-nivå (annat än noll då så klart)?
HQ
Canoness: Bolt pistol, Blessed weapon, Cloak of St Aspira, Rosarius
121 pts komp -7
9 Celestian bodyguards: Frag grenades, 2 Meltaguns, Veteran superior with Eviscerator and Bolt pistol,
Imagifer, Standard bearer with Sacred standard
Rhino transport: Extra armour, Smoke launchers
279 pts komp -7
Troops
10 Battle Sisters: 2 Meltaguns, Imagifer, Veteran superior with Bolter and CCW
Rhino transport: Extra armour, Smoke launchers
222 pts komp -6
10 Battle Sisters: 1 Flamer, 1 Heavy flamer, Imagifer, Veteran superior with Bolter and CCW
Rhino transport: Extra armour, Smoke launchers
220 pts komp -5
Fast attack
6 Dominions: Meltabombs, 4 Meltaguns, Veteran superior with Combi-melta and CCW
Immolator transport: Extra armour, Smoke launchers
252 pts komp -6
6 Dominions: 4 Flamers, Imagifer, Veteran superior with Combi-flamer and CCW
Immolator transport: Extra armour, Smoke launchers
219 pts komp -9
Heavy support
6 Retributors: 4 Heavy bolters, Imagifer, Veteran superior with Bolter, CCW and Auspex
162 pts komp -3
Exorcist
135 pts komp -9
Exorcist
135 pts komp -12
Komp 43 total
55 Modeller
8 Faith points
Värt att nämna är att jag använt transportkostnaderna som dom står i Witch hunterboken, eftersom det är så vi spelar i min förening, och så det fungerar i Army builder.
Skulle jag åka på turnering så skulle jag väl vara tvungen att trycka in något som ger + i komp, så kanske en liten Repentiasquad för poängen jag sparar på att använda fordonsregler från IA istället.
Jag känner att jag vill ha en riktigt shooty armé, som motvikt till 'nids som är närstridsfokuserade.
jag tycker Sisters of Battle verkar riktigt intressanta, jag gillar deras fokus på flamers och melta samt deras Acts of Faith.
Jag har slängt ihop en lista som jag tycker verkar "täcka alla baser", den har mycket skytte, några specialiserade enheter mot fordon och infanteri samt en hygglig counter-assaultenhet. Är den vettig eller helt whack?
Vad brukar minimumkompen ligga på på turneringarna här i Sverige, eller finns det ingen lägsta-nivå (annat än noll då så klart)?
HQ
Canoness: Bolt pistol, Blessed weapon, Cloak of St Aspira, Rosarius
121 pts komp -7
9 Celestian bodyguards: Frag grenades, 2 Meltaguns, Veteran superior with Eviscerator and Bolt pistol,
Imagifer, Standard bearer with Sacred standard
Rhino transport: Extra armour, Smoke launchers
279 pts komp -7
Troops
10 Battle Sisters: 2 Meltaguns, Imagifer, Veteran superior with Bolter and CCW
Rhino transport: Extra armour, Smoke launchers
222 pts komp -6
10 Battle Sisters: 1 Flamer, 1 Heavy flamer, Imagifer, Veteran superior with Bolter and CCW
Rhino transport: Extra armour, Smoke launchers
220 pts komp -5
Fast attack
6 Dominions: Meltabombs, 4 Meltaguns, Veteran superior with Combi-melta and CCW
Immolator transport: Extra armour, Smoke launchers
252 pts komp -6
6 Dominions: 4 Flamers, Imagifer, Veteran superior with Combi-flamer and CCW
Immolator transport: Extra armour, Smoke launchers
219 pts komp -9
Heavy support
6 Retributors: 4 Heavy bolters, Imagifer, Veteran superior with Bolter, CCW and Auspex
162 pts komp -3
Exorcist
135 pts komp -9
Exorcist
135 pts komp -12
Komp 43 total
55 Modeller
8 Faith points
Värt att nämna är att jag använt transportkostnaderna som dom står i Witch hunterboken, eftersom det är så vi spelar i min förening, och så det fungerar i Army builder.
Skulle jag åka på turnering så skulle jag väl vara tvungen att trycka in något som ger + i komp, så kanske en liten Repentiasquad för poängen jag sparar på att använda fordonsregler från IA istället.
-
Gonka Koff
- Inlägg: 2745
- Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55
Re: Sisters of Battle 1750 pts
Att ha komp 43 på 1750 är inget problem i sig. Jag tror att medel ligger strax därunder på de flesta turneringar. Fast, det är klart, det gäller ju att man får "valuta" för sitt kompstaff också.
Systrar är ganska knepiga att spela, själv har jag försökt, men det blir bara fiasko när jag spelar med dom. Någon annan får ge råd!
Systrar är ganska knepiga att spela, själv har jag försökt, men det blir bara fiasko när jag spelar med dom. Någon annan får ge råd!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Re: Sisters of Battle 1750 pts
Jag tror det är alldeles för lite med bara två Troops.
Re: Sisters of Battle 1750 pts
Jag skulle kunna byta ut en Dominionsquad mot en till squad Battle sisters, dom kostar ju ungefär lika mycket så det borde inte vara några problem isåfall, frågan är bara om man vill ta bort dom, är Dominions så pass bra att man kan offra en troop-enhet för dom eller är det kanske bättre med en till Sistersquad istället?
Re: Sisters of Battle 1750 pts
Jag känner ofta att det är för lite med 20 Tacticals, och då kan jag ändå dela upp dem i fyra enheter om det skulle behövas. Systrar är betydligt känsligare än Tacticals med sitt T3, och du är låst till två enheter.
Dina Dominions åker fram och skjuter en gång, och visst, det de skjuter på dör antagligen, men sedan är de borta.
Dina Dominions åker fram och skjuter en gång, och visst, det de skjuter på dör antagligen, men sedan är de borta.
Re: Sisters of Battle 1750 pts
Du har en poäng där.
Kanske skulle ta bort Dominions med flamers och byta dom mot en Sistersquad med flamer + heavy flamer, då får jag tre troop choices och behåller en del av flamer-powern från Dominions. Det tråkiga isåfall är att jag blir av med en Immolator.
Jag gillar Repressorn också, såg att den fått BS4 och blivit billigare i nya updaten, så kanske skulle ha såna istället för Rhinos till mina Sister squads och Celestians. Dom får skjuta hyggligt utan att behöva hoppa ut ur sitt skyddande fordon då, samt att man får en extra heavy flamer att skjuta med. Nackdelen är att den är rätt dyr att inhandla.
Kanske skulle ta bort Dominions med flamers och byta dom mot en Sistersquad med flamer + heavy flamer, då får jag tre troop choices och behåller en del av flamer-powern från Dominions. Det tråkiga isåfall är att jag blir av med en Immolator.
Jag gillar Repressorn också, såg att den fått BS4 och blivit billigare i nya updaten, så kanske skulle ha såna istället för Rhinos till mina Sister squads och Celestians. Dom får skjuta hyggligt utan att behöva hoppa ut ur sitt skyddande fordon då, samt att man får en extra heavy flamer att skjuta med. Nackdelen är att den är rätt dyr att inhandla.
Re: Sisters of Battle 1750 pts
Tyvärr börjar du ju komma ganska nära Syster-lista 1A, men det verkar inte finnas så väldigt många sätt att spela dem på om man vill ha en någotsånär hård lista.
Re: Sisters of Battle 1750 pts
Ja jag har förstått att mechanized och mycket troops är rätt vanligt i 5th ed, men samtidigt så tycker jag ju att det är sjukt coolt att sitta i fordon, och speciellt Sisters tycker jag har riktigt snygga Rhinos, med glaskupoler och ikoner på dörrarna.
Får testspela originallistan lite först då, se om man kan göra nåt av den innan man drar sig alltför nära "standardlistorna".
Får testspela originallistan lite först då, se om man kan göra nåt av den innan man drar sig alltför nära "standardlistorna".
Re: Sisters of Battle 1750 pts
Värt att tänka över är att ta in en pluton ig. Dina systrar i rhinos kommer rätt ofta dö då de har t3, ws3 och är allmänt kassa när dom inte faithar. Dessutom har de bara närskytte, så de kommer bli chargade ofta. En plutoon ig gör att du får ett par billiga scoring enheter, har hjälp mig otroligt mycket.
Din cannoness är sjukt cool, men tror rosarius är onödig. När hon behöver invo har hon 2+, jag tror definitivt att hon borde ha "ignorera första instakill manteln" istället. Sen tror jag infernopistol/eviscerator är bättre beväpning än de hon har nu, ger squaden ganska mkt mer eldkraft och en till sak som knäpper fordon, dreads och karraktärer i närstrid. Men den är mkt coolare som den är nu.
Din cannoness är sjukt cool, men tror rosarius är onödig. När hon behöver invo har hon 2+, jag tror definitivt att hon borde ha "ignorera första instakill manteln" istället. Sen tror jag infernopistol/eviscerator är bättre beväpning än de hon har nu, ger squaden ganska mkt mer eldkraft och en till sak som knäpper fordon, dreads och karraktärer i närstrid. Men den är mkt coolare som den är nu.
- speedfreek
- Inlägg: 6927
- Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
- Ort: Göteborg
Re: Sisters of Battle 1750 pts
Jag tycker att kappa+mantel är lite som lök på laxen... Fel, fult och fusk.
En såg på storsyrran kan vara en idé, då enheten är en retinue. Problemet blir ju att alla farliga slår sist.
Tycker också att det vore bra med en enhet Troops till istf Dominions med flamers.
Om du ändå vill ha en Immolator kan du ju flytta den till dina Retributors.
Då kommer du eventuellt sakna en bil, men spelar du med de billiga bilarna ur IA2-update får du poäng till att köpa en till.
En såg på storsyrran kan vara en idé, då enheten är en retinue. Problemet blir ju att alla farliga slår sist.
Tycker också att det vore bra med en enhet Troops till istf Dominions med flamers.
Om du ändå vill ha en Immolator kan du ju flytta den till dina Retributors.
Då kommer du eventuellt sakna en bil, men spelar du med de billiga bilarna ur IA2-update får du poäng till att köpa en till.