Hjälp med Harleyquins + Allierade lista

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer

Eldar eller Darl Eldar som Allies?

Eldar
10
56%
Dark Eldar
8
44%

Antal röster: 18

Iambroborn

Re: Hjälp med Harleyquins + Allierade lista

Inlägg av Iambroborn »

benmannen skrev:Häääääär är jag :)

Kul att du vill börja med Harlequins, men det är inte den lättaste armen att ge sig på efter en lång paus... Men väldigt roligt att spela om du inte har något emot att plocka bort många dyra modeller från spelbordet i snabb takt...

Jag har kört dem på lite turneringar och en hel del i friendly games och de spelar väldigt annorlunda från hur de ser ut på pappret... Jag kan mest jämföra dem med gamla Fantasy battles Wood Elves om det säger dig något. Få dyra modeller som borde dö till höger och vänster men på något sätt så lyckas de hålla sig vid liv och vara mycket segare än de borde vara.

De är ömtåligare och dyrare än Dark Eldar, slåss kanske sämre och skjuter mellanbra...

Det finns några bra saker som jag gillar:

De enda uppgraderingarna som funkar för Harlequin Troops är Harlequins Caress och Fusion Pistols, de andra är bra men Caressen rockar mot allt. Imperial Knights blir alltid lika förvånande när en liten femma kloppar ihjäl en knight :) Jag gillar att ge Trouemastern Caress och Fusion Pistol, han har ju BS 5!

Sen är deras transport rätt bra med 2 Shuriken Cannons.

Jetbiksen är helt ok, men vääääldigt dyra och helt menlösa om du inte ger dem Glaiveuppgraderingen. Utan den har de tre ynkliga S3 attacker... Inte mycket för en 50p modell... Jag gillar att köra dem i enheter om 4, då kan en eller två dö utan att de tappar all punch. Men de är för dyra egentligen.

Shadowseern är tyvärr rätt dålig, bara om du deepar in den med en Dark Eldarportal så kommer han till användning med Mask of Secrets. Spellsen ser bra ut på pappret men funkar dåligt i spel.

Death Jestern rockar dock! Hans förmåga är väldigt bra. Jag kör dem nakna och låter dem åka med Troupes... Solitairen är tyvärr för dålig också. 3+ saven räcker inte långt och han slåss lite för dåligt för poängen.

Voidweavern är lite klen också, lite skoj men bäst med Prismatic Cannonen.

Det som räddar Harlequinsen är det som du allierar in.

Jag har en liten DE styrka som har funkat fint med Harlequinsen. Det som nog kommer bli vanligt är Eldar med en Farseer eller Autark på bike med massa ScatBikes. Men det här har gett bra utdelning för mig:

Maxkittad Archon med Agonizer, Armor of Misery, Webway Portal och Blaster. Han deepar in i en Raider med Night Shields. Men honom åker 7 Harlequins med 6-7 (!) Fusion pistols och lite Caresser, en Death Jester och ev en Shadowseer. Det blir en rejäl bomb när den landar, och kan hyfsat pålitligt sänka en Imperial Knight på en runda eftersom du inte scattrar och kan välja varifrån du skjuter med modellerna från Raidern och då kan undvika Knightskölden.

Den gör alltid bra ifrån sig.

Sen har jag med två nakna femmor med Wyches för att ta objektiv, Harlequins har inget sånt billigt oooooch för att jag har ett gäng uppmålade som Mimare... För att passa in i Harlequinstemat :) De har inga baskrar tyvärr men jag funderar på att sätta på dem det :)

Och till sist Raidern nämnd ovan som Fast Attackval.

Det går loss på runt 350p... Lite mycket men värt det.

Eftersom Detachmentet som de har i Codexen är väldigt begränsat och tvingar en att spendera en massa poäng på förutbestämda val så kan det blir lite oflexibelt. Men man har råd med en formation om man vill utöver grunddetachmenten och allierna in lite gubbar, så mixa med både Eldar och Dark Eldar. Men jag gillar verkligen att ha en portal med Harlequinsen och det är fint att släppa lös en kittad DE Archon som kutar runt själv rundan efter de deepat. Han är dyrare än Solitairen men värd det...

Trots att det kanske inte låter som det så gillar jag verkligen att spela Harlequinsen. De är en härlig Underdog arme :) Och när man får kläm på dem så är de väldigt roliga. Hoppas du ger dig på dem, vi är inte många som spelar dem i Sverige.
Tjenare Benmannen, shit det var mycket och bra info det där! Har redan kilat iväg och handlat En troupe och en solitär (Han är för cool för att inte ha med.)
Spelar gärna med en liten underdog armé då jag älskar att försöka ta sådant som ingen tycker är bra och sen få det att fungera (Fantasy ren nightgoblin armé och renrasig Nurgle-lista).

Din info kommer hjälpa mig mycket med vad jag ska inhandla härnäst och lite hur jag ska tänka :D

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Har mött bemannings harlequin/Dark eldar och fan vad det smattrade, som Tau typ! (fast de dog lite lättare och fuskade inte med alla spelets regler som Tau gör)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

benmannen

Inlägg av benmannen »

Jag körde två matcher i helgen där jag testade att alliera in både Eldar och Dark Eldar! Så maxat med spetsöronmys! En Farseer kan nog vara bra att ha med men hela armen är så snabb att han kan nog hamna lite på efterkälken trots jetbike och då mest kasta reroll to hit på Windriders eller nåt.

Autarchen är rätt skoj och relativt billig, men jag saknade Mantle of the Laughing God på honom :) Han blev rapidfiread till döds av 10 Necron Warriors i en salva...

ScatBikes var brutet bra. Och jag hade bara två Scatter Lasers i varje enhet, inte tre som nedan. Jag hade med lite Haywire också men har börjat ge upp dem, S6 dakka är mer flexibelt. Det här var typ listan jag körde:

HARLEQUINS

Death Jester 60

4 Players: harlequin's embrace; harlequin's caress; + 1 Troupe Master (harlequin's caress) 116
• Starweaver 70
4 Players: 2× harlequin's caress; + 1 Troupe Master (fusion pistol; harlequin's caress) 134
• Starweaver 70
7 Players: 5× fusion pistol; 2× harlequin's caress; + 1 Troupe Master (fusion pistol; harlequin's caress) 254

2 Skyweavers 100
4 Skyweavers: 4× zephyrglaive 240

1 Voidweaver: prismatic cannon 80

DARK ELDAR

Archon: agonizer; haywire grenades; shadow field; webway portal; Armor of Misery 180

5 Wyches 50
5 Wyches 50

Raider: dark lance; night shields 75

ELDAR

Autarch Skyrunner: Banshee mask; Laser lance; Fusion Gun 108

3 Windriders: 3× Scatter laser 81
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Iambroborn

Inlägg av Iambroborn »

benmannen skrev:Jag körde två matcher i helgen där jag testade att alliera in både Eldar och Dark Eldar! Så maxat med spetsöronmys! En Farseer kan nog vara bra att ha med men hela armen är så snabb att han kan nog hamna lite på efterkälken trots jetbike och då mest kasta reroll to hit på Windriders eller nåt.

Autarchen är rätt skoj och relativt billig, men jag saknade Mantle of the Laughing God på honom :) Han blev rapidfiread till döds av 10 Necron Warriors i en salva...

ScatBikes var brutet bra. Och jag hade bara två Scatter Lasers i varje enhet, inte tre som nedan. Jag hade med lite Haywire också men har börjat ge upp dem, S6 dakka är mer flexibelt. Det här var typ listan jag körde:

HARLEQUINS

Death Jester 60

4 Players: harlequin's embrace; harlequin's caress; + 1 Troupe Master (harlequin's caress) 116
• Starweaver 70
4 Players: 2× harlequin's caress; + 1 Troupe Master (fusion pistol; harlequin's caress) 134
• Starweaver 70
7 Players: 5× fusion pistol; 2× harlequin's caress; + 1 Troupe Master (fusion pistol; harlequin's caress) 254

2 Skyweavers 100
4 Skyweavers: 4× zephyrglaive 240

1 Voidweaver: prismatic cannon 80

DARK ELDAR

Archon: agonizer; haywire grenades; shadow field; webway portal; Armor of Misery 180

5 Wyches 50
5 Wyches 50

Raider: dark lance; night shields 75

ELDAR

Autarch Skyrunner: Banshee mask; Laser lance; Fusion Gun 108

Skönt att se att du testar lite extra :lol:

Väldigt bra att se lite av hur du fördelar uppgraderingarna bland players. Väldigt svårt att hitta en balans där när man inte spelat så mycket :)

Har kommit fram till att alla detachments som inte är rena formationer är väldigt dyra. Är nu mer sugen på DE då jag läst på lite och även att köra Hemonculus Coven formations. Alltid nice med -1 Ld till motståndare när man även har armour of misery, mask of secrets samt death jesters. Sen att jag sen innan redan äger en archon, 5 wracks och 3 mandrakes och en egenkonverterad Kheradruakh, the Decapitator 8-)

Men om nu scatterbikes var så bra som dom var så kan man ju alltid ta in ett detachment med Eldars i framtiden :lol:

benmannen

Inlägg av benmannen »

Det låter ju myyyycket bra att du kommer köra med DE, om man ändå spelar en underdogarme så blir det lite trist att "fixa" listan med Eldar.

Så kände jag nu efter några matcher med listan ovan. Jag tar bort eldarna nu och kommer köra med en hel CAD med Dark Eldar. Det blir mycket roligare. Nu får jag in lite Hellions också :)

Kom ihåg att en Haemonculus HQ inte får ta Armor pf Misery... De får bara ta saker från sin egen codex.
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++

Iambroborn

Inlägg av Iambroborn »

Insåg ju tillslut att när man spelat DE i fantasy väldigt länge så känns det mer naturligt att köra in DE i WH40K också :roll:

Så långt har jag koll att en Homonculus inte kan ha armour of misery. Däremot så kan de ju ha en Webway. Om man lyckas pussla med poängen så kanske man kan få in en archon med båt på detta så att när alla deepstrikar så blir det -3 runt omkring (om homonculun kan vara med i båten?). Vill man köra dödsstjärna på det så kan man ju plutta in en extra archon med archangel of pain, men då kostar det ju en del :lol:

Målet är att jag ska ha målat klart mina 8 Harleys innan löningen nu. Så då har jag lite extra tid att tänka på vad jag ska inhandla när lönen kommer. Så fortsätt gärna ge tips och testa, det är super att få den hjälpen :D

benmannen

Inlägg av benmannen »

Jodå, han få åka i båten, de är alla Battle Brothers. Du kan ha -5 i LD då inom 6" med en kittad shadowseer, och -3 LD inom 12". Det är inte så illa :) Jag har kört en del med -4 LD påverkan och det blir en rejäl bomb! Framförallt om Shadowseern får Novaspellen... Det är kul att ha med en Deathjester i det där, då kan han tvinga fram ett Moralslag på -7 LD inom 6" :) Det är humor...

De nya Harlequinsen är så mycket finare än de gamla. Jag funderar på att byta ut alla mina gamla... Men det är så många som jag har målat...

Iambroborn

Inlägg av Iambroborn »

benmannen skrev:Jodå, han få åka i båten, de är alla Battle Brothers. Du kan ha -5 i LD då inom 6" med en kittad shadowseer, och -3 LD inom 12". Det är inte så illa :) Jag har kört en del med -4 LD påverkan och det blir en rejäl bomb! Framförallt om Shadowseern får Novaspellen... Det är kul att ha med en Deathjester i det där, då kan han tvinga fram ett Moralslag på -7 LD inom 6" :) Det är humor...

De nya Harlequinsen är så mycket finare än de gamla. Jag funderar på att byta ut alla mina gamla... Men det är så många som jag har målat...
Ska testa att köra en riktig PainBomb lista sen för att kika på hur kul den är :)
Det nedanstående är de två enheterna som ska agera som själva ''bomben'' :lol:

Raider:
Archon, Agoniser, archangel of pain, webway portal
2xDeath Jesters
Shadowseer. Mask of Secret
6 Players, Troupemaster, 4 Fusion, 3 carress

Dark Artisan Formation:
Haemonculus, webway portal
Talos
Cronos, Spirit vortex

Detta kommer förhoppningsvis kunna placer sig mitt I smeten, ge -5LD för Archangel of Pain och de bägge Death Jestrarna. Smattra på med Spirit vortex och fusion pistolas. Sen får man bara hoppas att motståndaren inte har för mycket stubborn/fearless :lol:

Har man sedan rullat Dark trait med waarlorden så att alla får slå 3D6 I LD så försvinner nog hela armén om de inte är som nämnt ovan :twisted:

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Det är bara enheten i baskontakt med warlorden och hans enhet som tar fear/morale på en extra d6. De har ju dock redan slagit moral för archangel eftersom den sker i shooting :)

Dessutom är den helt värdelös mot alla marines med ATSKNF och alla modeller som är Fearless :D

Skriv svar