Uppgiven ork söker hopp vs necrons

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2401
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Uppgiven ork söker hopp vs necrons

Inlägg av Kaptenen »

Om du ständigt blir skjuten i småbitar, skulle det kunna delvis bero på spelplanen?
Springer och kör du över en golfbana eller finns det tillräckligt med cover och blockers för att ge en rättvis match?

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Uppgiven ork söker hopp vs necrons

Inlägg av Ancalagon »

Flogger skrev:
Ancalagon skrev:Vad ska en stompa göra mot all jäkla Gauss hade ni tänkt?

Skjuter han gauss på stompan överlever annat. Stompan har 4++ samt reggar hull points varje runda. Tror inte han gaussar ihjäl den.
Som necronspelare finns det få saker jag tackar och tar emot så hjärtligt som stora långsamma plåtsaker :)

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Uppgiven ork söker hopp vs necrons

Inlägg av Flogger »

Ancalagon skrev:
Flogger skrev:
Ancalagon skrev:Vad ska en stompa göra mot all jäkla Gauss hade ni tänkt?

Skjuter han gauss på stompan överlever annat. Stompan har 4++ samt reggar hull points varje runda. Tror inte han gaussar ihjäl den.
Som necronspelare finns det få saker jag tackar och tar emot så hjärtligt som stora långsamma plåtsaker :)
Långsamma? Mött en stompa någon gång? 5st S8 large blasts ihop med en 10" platta känns som rätt smärtsamt för necrons första rundan. Sedan kan stompan härja ganska fritt ;)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Ajvar
Inlägg: 372
Blev medlem: 23 sep 2012, 07:31

Re: Uppgiven ork söker hopp vs necrons

Inlägg av Ajvar »

Kaptenen skrev:Om du ständigt blir skjuten i småbitar, skulle det kunna delvis bero på spelplanen?
Springer och kör du över en golfbana eller finns det tillräckligt med cover och blockers för att ge en rättvis match?
Jo, det tycker jag nog. Det har funnits en hel del terräng att gömma sig bakom. Men det känns som att det är väldigt lätt för necronerna att kunna koncentrera elden på rätt ställen när de gröna männen måste titta fram

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Uppgiven ork söker hopp vs necrons

Inlägg av Johannesson »

Tycker det verkar lite konstigt att allt ditt går sönder. Som Ork måste man räkna med att saker går sönder, men det som inte gör det ska ju hämnas omedelbums. Din plan bör, enligt mig, vara att sätta allt i knät på din motståndare så snabbt som möjligt. Det som går sönder får springa och ta maelstrom, medans resten binder upp och i förlängningen bör vinna mot Necrons i närstrid. Var noga med att köpa Nob och gärna Boss Pole för säkerhets skull. Det enda som du skrev som hotar dig i närstrid är ju Wraiths och exempelvis Nobz på Warbikes, gärna med Painboy med Warbike, vinner ju över Wraiths i längden, även utan speciellt mycket extra vapen. Whaagh Banner är för övrigt nice mot den mesta, även mot Necrons och Wraiths.

Om du exempelvis kör typ 5 enheter Boys med KlawNob i varsin Trukk och en maxad enhet Nobz på Warbikes med Painboy biker som HQ och kanske några Deffkoptas (gärna med Buzzaw) så bör du ha lite poäng över till annat skoj. Om allt det tutar och kör (upp till 24" med allt ju) ser jag inte hur allt ska hinna dö innan du kan slåss om du möter det du skrev att du brukar möta. Att förlora några Trukks får man ju räkna med, bara man hämnas! Försök undvik alltför mycket rapid fire bara. Om du går tvåa har du många snabba saker som kan plocka objectives i slutet dessutom. En Deffkopta med såg är lätt att gömma och relativt tråkig för en Barge.

Hela idéen är att presentera massor av saker för motståndaren att hantera. Det du listade skjuter ut typ 3 Nobz om allt skjuter på dem, eller typ 3 Trukks, men oavsett vad de skjuter bort överlever ju resten. Att din motståndare inte tycks ha modeller (eller brukar använd) till Decurion eller Reclamation för den delen är ju positivt för dina Orker dessutom.

Visserligen spelar jag inte Orker, så vad vet jag? :)
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Uppgiven ork söker hopp vs necrons

Inlägg av DHettNeck »

Jag tror också att stompan är ganska kass mot necrons faktiskt. ALLT i necronlistan är bra mot stompan.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Ajvar
Inlägg: 372
Blev medlem: 23 sep 2012, 07:31

Re: Uppgiven ork söker hopp vs necrons

Inlägg av Ajvar »

hm, lite olika bud här angående stompan :-) Här är i alla fall en lista med stompa och infanteri. för lite meks i stompan?

29 sluggas nob pk bosspole 214
29 sluggas nob pk bosspole 214
29 sluggas nob pk bosspole 214
30 sluggas nob pk bosspole 220

Stompa: grot riggers 2 add supa rokkits 840
7 lootas 3 meks 98
big mek mega force field 110

deff kopta 30
deff kopta 30
deff kopta 30

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Uppgiven ork söker hopp vs necrons

Inlägg av Elevatorlake »

Jag kan bara hålla med TS, jag har blivit duktigt curb stompad (no pun intended) av newcrons tre helger i rad nu.

Skippa AV mot necrons, i stort sett allt de har auto glancar på 6:or eller har rending. Till och med scarab swarms kommer döda din stompa. Den listan han har är tyvärr inte helt lätt att möta eftersom den skjuter väldigt bra, wraiths är överjävliga i närstrid och hela listan är väldigt svår att ta död på vare sig det rör sig om skjuta eller närstrid eftersom deras nya reanimation protocolls alltid funkar samt att de har ws4 och t4 så man får inget gratis mot de. Man undrar ju lätt om gw speltestar vissa grejer överhuvudtaget eller om de bara tycker "det här är nog coolt, det släpper vi!".

Om du räknar på vanliga warriors/immortals krävs det i snitt ca 9 skott för att få en auto glance (har han en stalker så de får +1 i bs går det ned till 7,2 skott). Jag vet inte hur många HP en sådan där har och med 4++ räddar du hälften men då är det ju bara att börja multiplicera för att räkna ut hur länge den överlever :)

Alternativt skickar han väl in sina wraiths med rending mot den. Stompa är väl inte en super-heavy så den går att explodera med en pen?

Jag tycker vi ska skapa gruppen "Uppgivna spelare söker hjälp mot newcrons" :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Ajvar
Inlägg: 372
Blev medlem: 23 sep 2012, 07:31

Re: Uppgiven ork söker hopp vs necrons

Inlägg av Ajvar »

Elevatorlake skrev:Jag kan bara hålla med TS, jag har blivit duktigt curb stompad (no pun intended) av newcrons tre helger i rad nu.

Skippa AV mot necrons, i stort sett allt de har auto glancar på 6:or eller har rending. Till och med scarab swarms kommer döda din stompa. Den listan han har är tyvärr inte helt lätt att möta eftersom den skjuter väldigt bra, wraiths är överjävliga i närstrid och hela listan är väldigt svår att ta död på vare sig det rör sig om skjuta eller närstrid eftersom deras nya reanimation protocolls alltid funkar samt att de har ws4 och t4 så man får inget gratis mot de. Man undrar ju lätt om gw speltestar vissa grejer överhuvudtaget eller om de bara tycker "det här är nog coolt, det släpper vi!".

Om du räknar på vanliga warriors/immortals krävs det i snitt ca 9 skott för att få en auto glance (har han en stalker så de får +1 i bs går det ned till 7,2 skott). Jag vet inte hur många HP en sådan där har och med 4++ räddar du hälften men då är det ju bara att börja multiplicera för att räkna ut hur länge den överlever :)

Alternativt skickar han väl in sina wraiths med rending mot den. Stompa är väl inte en super-heavy så den går att explodera med en pen?

Jag tycker vi ska skapa gruppen "Uppgivna spelare söker hjälp mot newcrons" :)
Det är hårda tider, jag hoppades på att necronerna skulle bli ordentligt nerfade som många andra codex. Men nej då...

Stompan är i alla fall super heavy, och har 12HP. meksen som sitter i lagar ett HP på 5+ och samma med grot riggers, så 5 försök till det i varje shooting.

Här är en lista med nob bikers och trukks, mycket roligare men undrar om den kan funka...

painboy bike 75
warboss bike klaw lukky stikk 135

10 biker nobs 3 PK 525

12 sluggas nob PK BP trukk bp rr 162
12 sluggas nob PK BP trukk bp rr 162
12 sluggas nob PK BP trukk bp rr 162
12 sluggas nob PK BP trukk bp rr 162

3 meganobs bp trukk bp rr 165
3 meganobs bp trukk bp rr 165

deffkopta buzz saw 55
deffkopta buzz saw 55
deffkopta buzz saw 55

2 kannon 2 ammo runts 42
2 kannon 2 ammo runts 39
2 kannon 1 ammo runt 39

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Uppgiven ork söker hopp vs necrons

Inlägg av Elevatorlake »

Hoppsan, jag blandade nog ihop den med morka-/gorkanaut. Aja, då ser det ju lite annorlunda ut :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Skriv svar