C+P-listor är automagiskt inte bra, men att spamma vespids eller lictors är ganska... osmart ur ett tävlingsinriktat perspektiv. 3 x 3 obbar blir dock en annan femma.Tadaotoko skrev:Hoppas de som bedömer subjektivkomp håller med. Tycker själv att bara för att en lista är cp blir den inte bra.
Den stora copypaste tråden
Re: Den stora copypaste tråden
Ja' än't bittä'!
Är inte ett av problemen med C/P att det sällan är de lite mer mediokra valen som utsätts för just C/P. I de flesta fall så är det just vapen som Meltagun etc som upprepas bortom all leda. Jag har t.ex. personligen aldrig sett en marine-lista som har C/P på Tactical Squads vars vapenval är Flamer+Hvy Bolter med en Sgt med en Plasmapistol och Bolter. Det är liksom alltid de mest optimala valen som folk väljer att "bygga tema" kring och det är väl snarast där skon klämmer en aning.
När Dark Angels var de enda som kunde ha Plasmakanoner i Tactical Squads så spammades 6-manna-enheter med Plasmagun+Plasmakanon+Power Fist till höger och vänster på forumen.
När all terräng blockade LoS var det Taus Fire-knife-suits som spammades.
I och med 5:e utgåvan blev meltavapen den nya "Heliga Graal" som var tvungen att finnas med i minst 75% av arméns enheter.
Det ligger väl i sakens natur att folk tar mest av det som är bäst när de leker C/P, men, åtminstone för min egen del, så är det just och precis det som gör att C/P känns så fantasilöst och tråkigt. Speciellt som codexarna innehåller så stor möjlighet till variation, och därigenom utmaning för spelarna att testa sin förmåga som spelare. Arméarkitektur är en del av det hela att vara en bra spelare, men att kopiera och kalkera det som är erkänt "bäst" tyder inte på något större geni. Variation och emellanåt icke-optimala enheter tvingar fram kreativitet hos spelarna för att trots detta ro hem en seger. Det är där jag finner min inspiration till spelet, där hittar jag min utmaning.
Allt ovanstående är min personliga åsikt, och ska inte ses som något annat. Vill folk spela C/P så ska de göra det.
När Dark Angels var de enda som kunde ha Plasmakanoner i Tactical Squads så spammades 6-manna-enheter med Plasmagun+Plasmakanon+Power Fist till höger och vänster på forumen.
När all terräng blockade LoS var det Taus Fire-knife-suits som spammades.
I och med 5:e utgåvan blev meltavapen den nya "Heliga Graal" som var tvungen att finnas med i minst 75% av arméns enheter.
Det ligger väl i sakens natur att folk tar mest av det som är bäst när de leker C/P, men, åtminstone för min egen del, så är det just och precis det som gör att C/P känns så fantasilöst och tråkigt. Speciellt som codexarna innehåller så stor möjlighet till variation, och därigenom utmaning för spelarna att testa sin förmåga som spelare. Arméarkitektur är en del av det hela att vara en bra spelare, men att kopiera och kalkera det som är erkänt "bäst" tyder inte på något större geni. Variation och emellanåt icke-optimala enheter tvingar fram kreativitet hos spelarna för att trots detta ro hem en seger. Det är där jag finner min inspiration till spelet, där hittar jag min utmaning.
Allt ovanstående är min personliga åsikt, och ska inte ses som något annat. Vill folk spela C/P så ska de göra det.
Prepare to get your kick assed!
Fluff är tufft!!
Fluff är tufft!!
-
GastAndreas
Heja Linus!
Det är säkert ofantligt bra att köra med c/p för hela slanten, men det är samtidigt djuriskt tråkigt att få se, få möta och sist men inte minst ofantligt tråkigt att spela med. Tycker jag....
Det gör ont i min själ när jag ser copy paste listor.
Det är säkert ofantligt bra att köra med c/p för hela slanten, men det är samtidigt djuriskt tråkigt att få se, få möta och sist men inte minst ofantligt tråkigt att spela med. Tycker jag....
Det gör ont i min själ när jag ser copy paste listor.
-
bildsköne bengtsson
det stavas sepe.....
"det är tur att man inte är som man ska, då kan man va som man vill!" eleganten ifrån vidderna.
kom igen. dra saken till sin spets och döp om tråden. du vet att du vill.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
Tur att ni inte såg min empire lista till en WHFB turnering i vintras. 6x40 Halberdiers samt 12x5 Swordsmen.
Skaka väl och deploya.
Skaka väl och deploya.
Folk brukar i allmänhet propagera för variation. Det måste rimligtvis vara bra för variationen om vissa kör "copybajs-listor" och andra kör "en-av-varje-listor"?
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com
-
Treefinger
Det är för lite personliga påhopp i de senaste inläggen, jag kan lägga in min syn på det hela och se om det startar upp igen...
Jag gillar fluff. Jag har ofta väldigt varierande armélistor. Jag lyssnar på fantasyhårdrock när ingen annan hör och äter helst kakor när jag spelar. Jag gillar alla armélistor som har någon form av beskrivbart tema/fluff som passar in i 40k-fluffet. Det kvittar om det är varierande enheter eller inte. Bara det är fluffigt
.
Oberoende om jag gillar listan eller inte så gillar jag att spela mot trevligt folk. Ju trevligare motståndare desto mer "svårslagen" armélista får han/hon gärna ha. Det ger utmaning och tankemöda att fundera ut strategi/taktik samtidigt som man har trevligt.
... nu när jag tänker på det har alla åsikterna ovan redan uttrycks i någon form i tråden...
Jag gillar fluff. Jag har ofta väldigt varierande armélistor. Jag lyssnar på fantasyhårdrock när ingen annan hör och äter helst kakor när jag spelar. Jag gillar alla armélistor som har någon form av beskrivbart tema/fluff som passar in i 40k-fluffet. Det kvittar om det är varierande enheter eller inte. Bara det är fluffigt
Oberoende om jag gillar listan eller inte så gillar jag att spela mot trevligt folk. Ju trevligare motståndare desto mer "svårslagen" armélista får han/hon gärna ha. Det ger utmaning och tankemöda att fundera ut strategi/taktik samtidigt som man har trevligt.
... nu när jag tänker på det har alla åsikterna ovan redan uttrycks i någon form i tråden...
- speedfreek
Är det därför vi inte spelat ännu?
(och vilken av ovan nämnda käppar i hjulet är det som gäller)
(och vilken av ovan nämnda käppar i hjulet är det som gäller)
Helt plötsligt känns det väldigt positivt att jag spelat flera ggr mot Peter