Mer Tau spam... 1850p.

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Användarvisningsbild
Iceplague
Inlägg: 24
Blev medlem: 10 mar 2009, 03:45

Mer Tau spam... 1850p.

Inlägg av Iceplague »

Ja, suttit och funderat på hur att skapa en Tau lista som är okej och spelbar ända sen jag fick tag på codexen förra lördagen. Massor med ideér, men många som blivit för dyra att genomföra, andra inte alls vettiga när man tänkt till lite.

Men nu tror jag har hittat något jag vill gärna prova spela och sen ändra efter att ha provat de på slagfältet. Har en säck med frågetecken på det mesta, men det är nog för att jag inte spelat aktivt på väldigt länge. Sen vet jag inte om det går att spela med en AV sak som inte har Hull Points listade på dem? Men här är iaf listan, om nu någon har hunnit kika på den nya codexen och kan slänga en kort utvärdering?

HQ:
Commander 171p
Fusion Blaster, Missile Pod
Drone controller, Target Lock,
Puretide Neurochip
2 Marker Drones

Ethereal 50p

ELITE:
XV8 Crisis Team 198p
Crisis, Missile Pod, Plasma, Target Lock
Crisis, Missile Pod, Plasma, Target Lock
Crisis, Shas'vre, Positional Relay, Vectored Retros, Command Node
Bonded
2 Marker Drones
(tanken är att Commander joinar, ger marker drones BS5 och sedan vid skytte så skjuter drones på 1 mål medans suitsen skjuter på annat med TL.)

XV104 Riptide 235p
T-L Fusion Blaster
Ion Accelerator
2 Shielded Missile Drones

TROOPS:
Remote Sensor Tower 40p
AV 10 all around (inga Hull Points, ingen uppdatering från FW till 6ed).
T-L Markerlight (BS3)
Positional Relay
Multi-Phasic Sensor Suite: Ge 1st re-roll till valfri enhet inom 6" i skyttefasen. (Den skall stå bakom en av hammerheadsen.)
(Går det ens att spela med ett fordon som inte har Hull Points? Eller har den 1 HP?)

Firewarrior Team 130p
12 FW, Shas'ui, Carbines, Bonding

Firewarrior Team 120p
12 FW, Bonding

Firewarriro Team 120p
12 FW, Bonding

Kroot Squad 95p.
15 kroot + 1 hund

FAST ATTACK:
Tetra Scout Speeder 50p
T-L Pulse Rifle, High Intensity Markerlight (heavy 4), disruption pod. Scout.

Pathfinder Team 96p
8 Pathfinders
Bonding

HEAVY SUPPORT:
Hammerhead 130p
Submunition ammo, Gun Drones

Hammerhead Longstrike 195p
Submunition ammo, SMS, Disruption pod, Sensor Spines
Longstrike

XV88 Broadside Team 220p
2x XV88
T-L SMS, High-yield Missile pod
4 Missile drones
2 Velocity tracker
Bonding

Totalt: 1850p

Säg vad ni tycker. Tror min största fråga är om jag har för mycket crimskrams? Sett några Tau listor, som är rätt så nakna utan det där extra för att få in fler saker. Är det bättre att satsa på kanske 1 till enhet iställer för upgrades?
Har 4st enheter med Markerlights, 4st med BS5, en tetra som kommer in via outflank med 4st på BS3, 8 Pathfinders och så en från sensor tornet. Så mycket markerlight smatter, men jag tror det är precis lagom, då merparten är på BS3. 4 Troops är kanske lite lite, då Sensor tornet inte får claima eller denya, men det borde funka. Flyers borde dö som flugor med 8st Str7 skott, dock bara med 36" räckvidd, men det borde väl räcka om man positionerar dem hyfsat centralt. Har ju läst att många vill gärna ha med en Aegis defence line och sitter och överväger det, då det bara är 50p, juste cover åt det mesta viktiga i armén.
Riptiden måste ju spelas med, den är ju bara för ball och häftig!
/J-J

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Mer Tau spam... 1850p.

Inlägg av refabricated »

Kanske lite mkt lull-lull. Och är inte bredsidor bättre än Hammerheads? Tror även att du kan banta ned mängden markerlights lite, känns som dessa främst vill användas till att döda "den där" enheten varje runda. Dvs. fokusera ned en enhet per runda och resten av skyttet som blir över, tja något kommer det att göra :)
Personligen så tror jag på kanske 12 lampor spridda i armen. Några som används för att boosta allla andra lampor. Kan även vara en ide att fundera på att sätta commanderna med pathfindersen som tank.

Personligen så skulle jag nog:
- Minska mängden markerlights
- Inte ta Hammerheads, utan titta på med bredsidor och skyrays. det där s10 ap1 skottet klarar man sig nog utan. Kan ju ta ett par fusionguns någonstans mot den där Landraidern.
- Minska mängden upgraderingar(behövs alla bonded knifes?)
- Överväga att ta en etheral (mkt synergi i snubben och ld10 till alla) för en billig peng.

Speltesta och fråga dig efter matchen om alla lampor gjorde nytta samt om alla upgrades gjorde nytta. Om svaret är "ja" så har du hittat en lista som passar dig :)
Annars tweeka och testa igen.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Flygmaskin
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 okt 2008, 11:24

Mer Tau spam... 1850p.

Inlägg av Flygmaskin »

Tycker att listan är varierad och trevlig. Mycket pynt innebär ju givet vis färre dudes, men börja testspela med denna lista så har du något att utgå från.
Människomat, till exempel spannmål.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Mer Tau spam... 1850p.

Inlägg av DHettNeck »

Listan ser rätt stabil ut tycker jag :)

Dock tror jag inte att man ska räkna med att kunna spela forgeworld saker innan dom har uppdaterat dom.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

MITTZ
Inlägg: 921
Blev medlem: 12 mar 2010, 00:34

Re: Mer Tau spam... 1850p.

Inlägg av MITTZ »

Spelade första gången mot nya Tau igår och det enda jag egentligen kan bidra med i diskussionen är att markerlights är bra.
Riktigt bra mot mina eldar som lutar sig hyfsat hårt på cover saves. Marker lights gör nog mindre nytta mot power armour armeer dock. Kan vara idé att dra ner lite på dem. Killen jag mötte hade 2x7 pathfinders och hade nog så det räckte de flesta ggrna.
Jag tyckte de var kluriga som fan att möta! Men det verkar vara en trevlig codex.

Joppe
Inlägg: 383
Blev medlem: 08 okt 2008, 22:39

Re: Mer Tau spam... 1850p.

Inlägg av Joppe »

Ta bort bonded överallt så kan du skaka loss lite mer poäng till annat. Skulle nog ta en ethereal för att boosta firewarriors.

Användarvisningsbild
Iceplague
Inlägg: 24
Blev medlem: 10 mar 2009, 03:45

Re: Mer Tau spam... 1850p.

Inlägg av Iceplague »

För de som inte läser listan. Det finns redan en Ethereal med.
Han bara smyger in sig mellan commandern och Suits. ;)

Och tack för inte en total genomsågning av listan, dvs då har man lite koll verkar det som.
Ta bort bonded från FW, 36p.. vad göra med dessa? Fler Krötter?
Å andra sidan kan det vara skönt att ha bonded på troops.?
/J-J

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Mer Tau spam... 1850p.

Inlägg av Zurken »

Bonded gör ju sig numera bara skillnad ifall du hamnar under 25%, alltså 1 eller 2 modeller kvar, flyr och sen vill re-groupa. Alltså väldigt sällan.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Iceplague
Inlägg: 24
Blev medlem: 10 mar 2009, 03:45

Re: Mer Tau spam... 1850p.

Inlägg av Iceplague »

Det är sant. Kan vara skönt o ha på crisis suits. Men kanske skippa det på just pathfinders + FW och få loss 44p. Dumpa en kroot och voíla: 50p över, Aegis defence line = Check!
/J-J

Skriv svar