SM lista
SM lista
Nu gar jag facktiskt börjat med mittt marine projekt..
Här är en lista som jag har funderat lite på. Tror ni den kan funka?
Val $poäng komp (gämförkomp*)
Captain $155 -2 (+2,9)
Termenator armor, 2x lightning claws.
10 Termenators $465 -13 (+1,6)
2x cyclone, 1x chainfist
10 Marines $170 -2 (+3,3)
Misile, flaimer
Rasorback $40 -4 (-2,7)
10 Marines $175 -2 (+3,5)
Misile, Melta
Rasorback $40 -4 (-2,7)
5 Asssult marines $100 0 (+3,1)
Rasorback $0 -5 (-5)
twin Multimelta
Rasorback $0 -5 (-5)
twin Multimelta
10 Devestators $230 -4 (+3,2)
4x missiles
Landraider $275 -15 (-6,4)
Extra armor, Multimelta
5 bilar -1 (-1)
1750p komp 48
(*gämförkomp är kompen omräknad för att börja på 50 istället för 105. Jag tycker att den gör det lättare att se vad som ger bra eller dålig komp i arméen. Den beräknas enligt följande: komp för enheten + (poängkostnad för enheten*(startkomp för arméen -50)/poäng för hela armén. Dvs i detta fallet: komp + poäng/31,8 )
Här är en lista som jag har funderat lite på. Tror ni den kan funka?
Val $poäng komp (gämförkomp*)
Captain $155 -2 (+2,9)
Termenator armor, 2x lightning claws.
10 Termenators $465 -13 (+1,6)
2x cyclone, 1x chainfist
10 Marines $170 -2 (+3,3)
Misile, flaimer
Rasorback $40 -4 (-2,7)
10 Marines $175 -2 (+3,5)
Misile, Melta
Rasorback $40 -4 (-2,7)
Rasorback $0 -5 (-5)
twin Multimelta
Rasorback $0 -5 (-5)
twin Multimelta
10 Devestators $230 -4 (+3,2)
4x missiles
Landraider $275 -15 (-6,4)
Extra armor, Multimelta
5 bilar -1 (-1)
1750p komp 48
(*gämförkomp är kompen omräknad för att börja på 50 istället för 105. Jag tycker att den gör det lättare att se vad som ger bra eller dålig komp i arméen. Den beräknas enligt följande: komp för enheten + (poängkostnad för enheten*(startkomp för arméen -50)/poäng för hela armén. Dvs i detta fallet: komp + poäng/31,8 )
Senast redigerad av 1 Nefrums, redigerad totalt 5 gånger.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Re: SM lista
Det är ju LBM, så den funkar säkert bra. Kapten + 5 termosar i Land raider är ju rätt elakt. Vad har dina devestators för vapen?
missiler..
Och jag gillar termenators.. de 5 gående med dubbla cycloner ger mobil eld med staying power, och det är aldrig fel..
Och jag gillar termenators.. de 5 gående med dubbla cycloner ger mobil eld med staying power, och det är aldrig fel..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
-
Bengtsson den yngre
känns som om listan är väldigt svår att ta några substansiella mängder poäng ifrån om du fegspelar, å andra sidan tror jag att du kan få det svårt när du måste vara offensiv mot armeer med en hyffsad countercharge, typ avatareldar eller hårdare marinearmeer
Dessutom är jag osäker på om du har tillräckligt med scoring.
Jag hade bytt ut devastators mot assaultmarines eller assaultterminators och den ena lilla ass.marsquaden mot en scoutsquad med PW och hanske tom tjänat lite komp på köpet
Dessutom är jag osäker på om du har tillräckligt med scoring.
Jag hade bytt ut devastators mot assaultmarines eller assaultterminators och den ena lilla ass.marsquaden mot en scoutsquad med PW och hanske tom tjänat lite komp på köpet
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)
Assault Marines får bara ta Rhinos och Drop Pods. Jag ser inget riktigt "Jeppa" i listan? Jag förstår inte vad du har gjort med poängen, det känns som en ganska vek LBM.
Får inte asssultmarines ta rasorbacks.. Satan.. Får tänka om lite då..
Och capten+ termenators+ landraider är en stor pointsink.. typ 900p...
Och capten+ termenators+ landraider är en stor pointsink.. typ 900p...
Tio termosar är iofs lite halvdrygt att ta hand om för de flesta, det ska erkännas.
Styrkan med SM jämfört tex CSM är väl just mobiliteten. Även om Attack Bikes inte är det bäst för kompen så tror jag du vill ha in en enhet. De är bra att claima med på slutet samt de är riktigt trevliga att slåss i CC mot T3 killar.. (fearless guardians tex)
Likså är speeders rätt najs. Jag gillar ju typhooner som skjuter rätt bra men kan komma undan sitt klena AV på range. I slutet av matchen så kan även de susa fram mot objektiv.
Din lista ser köttig och rätt hård ut men jag tycker just mobiliteten saknas. Sedan kan det kanske bli lite trångt med alla bilar som vill fram.
Likså är speeders rätt najs. Jag gillar ju typhooner som skjuter rätt bra men kan komma undan sitt klena AV på range. I slutet av matchen så kan även de susa fram mot objektiv.
Din lista ser köttig och rätt hård ut men jag tycker just mobiliteten saknas. Sedan kan det kanske bli lite trångt med alla bilar som vill fram.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Ser mysigt ut. Vill du speltesta mot det svåraste du kan möta (mig
) så kan jag piska upp dig med mina Eldar!
Hur dödar du AV14 när dina assultkillar inte får ha razorbacks?
Jag hade dumpat assultkillarna helt och kört på attackbikes med multimelta även om det ger sämre komp. Scouts som någon nämde?
Hur dödar du AV14 när dina assultkillar inte får ha razorbacks?
Jag hade dumpat assultkillarna helt och kört på attackbikes med multimelta även om det ger sämre komp. Scouts som någon nämde?