Citadel Finecast

Har du hört det senaste från GW?
mindtrix

Re: Citadel Finecast

Inlägg av mindtrix »

Köpte mig en skulltaker och försökte kika in i förpackningen efter bubblor och hål.
Fanns bara en kvar i butiken så jag knep den fort utan att skaka i en evighet på förpackningen.

Givetvis hade han hål (resinet hade blivit så tunnt just där) i sin skalleslängkappa och ena hornet var i stort sett urgröpt.

Det gick ju att fixa med lite grönstöff men det blev en hel del extra jobb.

Sen flexar han svärd som någon gummifigur man lekte med som barn. Antar att det är en bra sak, dock känns det så jävla oroväckande...

Överlag skulle jag nog säga att i dagsläget är jag glad över finecast men jag vet inte om det är en bra grej för framtiden då metallen håller i längden.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Anton skrev:Hur menar du att kvaliteten är dålig på FW?

Mina Finecast har varit bra. Då har jag visserligen bara en monsterkyckling och en kommissarie. Kommissarien har inte märkbart bättre detaljer än en motsvarande metallfigur, monsterkycklingen har en del partier som är grymt bra gjorda och antagligen inte hade kunnat vara lika bra i metall. Men den är också gjord för Finecast från början och inte omgjord från en gammal metallmodell som kommissarien (och Calgar). Största fördelen är att materialet är så lättarbetat och inte väger något (=mindre skav i väskan, behöver sällan pinnas). Man får vara försiktig bara, för det är lätt att skada modellen med kniven.

Jag tvättade inget och sprayen satt som en smäck. Vilket den inte hade gjort på FW-modeller.
Kul att höra att någon har positiva erfarenheter av Finecast. Nu har jag i vilket fall beställt FineCalgar från Maelstrom. Återkommer med en recension när jag fått honom (någon som vet hur lång tid det brukar ta?)

De flesta FW grejerna jag köpt har varit dålig kvalitet. Saker som varit böjda, passform som är så dålig så att det krävs 30 minuters filande samt mängder av greenstuff för att få det att passa.

Mutt

Inlägg av Mutt »

Maelstrom brukar ta mellan två och fyra veckor. Kan gå snabbare, men även långsammare.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Nu har jag börjat bygga lite finecast modeller. Modellerna är riktigt snygga och enormt detaljrika. Passformen på modellerna är inte helt perfekt men enkel att fixa till. Eftersom de har använt samma formar som till tennmodellerna så var det en yxa som var böjd, vet inte riktigt hur jag ska fixa det. Men annars så var det inga fel på grejerna. Kan inte komma på någon nackdel jämfört med de gamla metall modellerna.

Mag-El

Inlägg av Mag-El »

Är något böjt har jag bara använt min lampa jag har när jag målar till att värma modellen sen böja. Min lampa är ganska varm så det räcker för mig att värma modellen ungefär 5 sek för att det ska gå att böja rätt.

//Magnus

Bronson

Inlägg av Bronson »

Nån som införskaffat Avataren till Eldar och har några kommentarer? Jag har beställt en och kanske behöver förbereda mig mentalt på att det är dåliga grejer man får. Hade visserligen tänkt konvertera den ganska tungt om jag orkar så då kanske det kvittar om man får gå lös med lite extra green stuff
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Användarvisningsbild
Yabob

Inlägg av Yabob »

Avataren ser kanske snygg ut med lite luftbubblor. Han är ju trots allt en halvsmält metallstaty.

Har byggt en Finecast- modell än så länge. En Big Mek med Shokk Attack Gun. Det är nog bra mycket roligare att bygga den i resin än i metall. Var väl inga större fel på den. Fattades lite på några kanter på rustningen (men det gör ju inte så mycket eftersom det är en Ork) och det var några mindre luftbubblor. Bosspolen hade gått av också, men det har knappast med gjutningen att göra.

Har även en Archon på lager (som verkar vara helt perfekt) och en Haemonculus (som har ett hål mitt uppe på huvudet.. tur att han är flintis så det går lätt att fylla). Varenda liten detalj förefaller dock vara perfekt på båda.

Det är lite intressant dock att ganska många av de nya modellerna, som släppts de senaste månaderna, som man förr hade förväntat sig vara i metall har gjorts i plast istället för resin.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Jacke

Inlägg av Jacke »

Upptäckte precis att GW råkat skicka med en honour guard för mycket i lådan. Mycket vänligt av dem måste jag säga :D

synthet

Inlägg av synthet »

Jag har skaffat mig fyra finecast modeller, , en Haemonculus, Orion, en Wood elves noble och en låda Treekins. Dock har jag haft luftbubblor och felgjutningar på alla tre. Den första Haemonculusen saknade ett finger bla., Orion var helt skrovlig, massa luftbubblor osv, på Trekinnsen var det "bara" luftbubblor på totalt 1,5 av 3 modeller. Då jag skaffade alla i butik har jag fått byta ut dåliga modeller.
däremot min noble var i princip felfri, en luftbubbla som satt under kappan, syns inte så jag räknar den som felfri.
Trots alla felgjutningar gillar jag Finecast, lätta att pilla med än metall, dock gillar jag den tyngd metall ger...

Claimh_Solais

Inlägg av Claimh_Solais »

synthet skrev: Trots alla felgjutningar gillar jag Finecast, lätta att pilla med än metall, dock gillar jag den tyngd metall ger...

Antar att du aldrig limat en stor metall modell i timmar för att sedan råka tappa fanskapet i golvet :roll:

fincecast är toppen på stora och kompliserade metall modeller , men på vanliga gubbar rätt onödigt

sen undrar jag vilket ärke nöt som bestämmer va som ska bli finecast och vad som ska vänta
finecast DANTE...varför? gammal modell , enkel marine inget speciellt att limma mer än jumpcken ...finecast
SANGUINOR ..ny modell , ett helvete att limma i metall , går knappt att röra han för då faller den i bitar ...ne den ska vi ha i metall
Logik...NOT

Skriv svar