Citadel Finecast
Re: Citadel Finecast
Jag filar ju på en demonarmé och vill gärna ha en stor kille men khornedemonen ser ut som en ful seriefigur något barn gjort i lera. Jättestora händer, konstig kropp och ja.. fan asful.
Köpa en jättestor (och jättedyr) FW känns inte heller aktuellt.
Jag trodde verkligen det skulle komma nya nu i förhoppningsvis plast.
Aja, då måste man väl bygga själv.
Dock tycker jag keepern inte är så fasligt ful modell, okej det är en ful fiskmås men den är lite ball.
Får se vilken jag ska spela med eller om jag lame:ar och skaffar mig en fateweaver, dock vägrar jag allt i metall till denna armén.
Köpa en jättestor (och jättedyr) FW känns inte heller aktuellt.
Jag trodde verkligen det skulle komma nya nu i förhoppningsvis plast.
Aja, då måste man väl bygga själv.
Dock tycker jag keepern inte är så fasligt ful modell, okej det är en ful fiskmås men den är lite ball.
Får se vilken jag ska spela med eller om jag lame:ar och skaffar mig en fateweaver, dock vägrar jag allt i metall till denna armén.
Tycker alla utom Bloodthirstern är nice. Borde dock gå att kitbasha ihop en snygg BT om man jobbade lite på det. Tror inte att något av det som utmärker honom är direkt unikt.
- speedfreek
Demonprinsen i plast kan väl vara en bra grund till nästan vad som helst?
Och ta en titt på Peders projekt för inspiration...
Och ta en titt på Peders projekt för inspiration...
Annars är Balrogen från lord of the rings ett vanligt bloodthirster converterings projekt 
PaiNt addiCt aNd BiTz JuNkIe!
Games Workshops bästa bok! How to roll .. Jag behöver en med mina tärnings uppvisningar!
Currently Working On:
...
Games Workshops bästa bok! How to roll .. Jag behöver en med mina tärnings uppvisningar!
Currently Working On:
...
Jo jag vet att många kör med balrogen men det känns så himla trist bara..
Jag har ju sneglat på minotaurer och biffa upp dom rejällt och slänga på vingar, demonisera honom lite.
Vet inte riktigt om jag är redo för uppgiften bara..
Jag väntar lite till=)
Jag har ju sneglat på minotaurer och biffa upp dom rejällt och slänga på vingar, demonisera honom lite.
Vet inte riktigt om jag är redo för uppgiften bara..
Jag väntar lite till=)
- speedfreek
Verkar som om Karamazov tänker dyka upp i Finecast snart.
Tur att han finns i plast och metall redan.
Tur att han finns i plast och metall redan.
- Styranimon
Ja, nu kan man till och med förbeställa 
Jag funderar på att beställa Calgar & Co som Finecast.
Ni som äger finecast modeller. Hur är dem? Är kvaliteten lika taskig som FWs prylar? Måste man tvätta resinet innan man kan måla o.s.v?
Ni som äger finecast modeller. Hur är dem? Är kvaliteten lika taskig som FWs prylar? Måste man tvätta resinet innan man kan måla o.s.v?
Hur menar du att kvaliteten är dålig på FW?
Mina Finecast har varit bra. Då har jag visserligen bara en monsterkyckling och en kommissarie. Kommissarien har inte märkbart bättre detaljer än en motsvarande metallfigur, monsterkycklingen har en del partier som är grymt bra gjorda och antagligen inte hade kunnat vara lika bra i metall. Men den är också gjord för Finecast från början och inte omgjord från en gammal metallmodell som kommissarien (och Calgar). Största fördelen är att materialet är så lättarbetat och inte väger något (=mindre skav i väskan, behöver sällan pinnas). Man får vara försiktig bara, för det är lätt att skada modellen med kniven.
Jag tvättade inget och sprayen satt som en smäck. Vilket den inte hade gjort på FW-modeller.
Mina Finecast har varit bra. Då har jag visserligen bara en monsterkyckling och en kommissarie. Kommissarien har inte märkbart bättre detaljer än en motsvarande metallfigur, monsterkycklingen har en del partier som är grymt bra gjorda och antagligen inte hade kunnat vara lika bra i metall. Men den är också gjord för Finecast från början och inte omgjord från en gammal metallmodell som kommissarien (och Calgar). Största fördelen är att materialet är så lättarbetat och inte väger något (=mindre skav i väskan, behöver sällan pinnas). Man får vara försiktig bara, för det är lätt att skada modellen med kniven.
Jag tvättade inget och sprayen satt som en smäck. Vilket den inte hade gjort på FW-modeller.
Här är en kommentar som jag skrev på ett annat forum:Jacke skrev:Jag funderar på att beställa Calgar & Co som Finecast.
Fördelar:
- Väldigt lätt att skära i och jobba med. Lättare än plast. det innebär att man t.ex. kan skära in päls på råttor, vilket är svårt på metallmodeller.
- Passformen verkar vara betydligt bättre än metallmodeller. Och om något inte skulle passa är det lätt att skära till.
- Detaljerna är bra.
- Modellen väger ingenting. Jag skulle tro att den är lättare än om den hade varit i plast.
Nackdelar:
- Materialet känns väldigt bräckligt. Eftersom det är så lätt att skära i är kan ett felskär med kniven orsaka rätt stora skador, så man får vara försiktig när man jobbar med det.
- Varje del hade 10-15 tags som måste skäras bort. Vissa var små och tunna men vissa var riktigt rejäla. Eftersom det var lätt att skära i så var det inte så jobbigt, men kombinerat med vanliga moldlines så gör det att man måste ägna en hel del tid åt att förbereda modellen innan man kan börja sätta ihop och måla den, mer än metallmodeller.
- Trots att jag inspekterade modellen i affären hittade jag små luftbubblor i den när jag började jobba med den. De flesta av dem var på ställen som inte spelade så stor roll, men det är ändå lite störande. Dessutom var det en spricka i modellen som nog måste limmas. Eftersom det var en Skavenmodell är bubblorna inte så farliga, men hade det varit eldarer eller liknande, som inte skall se slitna ut, så hade det varit ett större problem.
- Att den inte väger någonting kan nog bli ett problem när den skall sprayas. Jag misstänker att den kommer att flyga all världens väg så fort sprayen träffar den.