Nya FAQ's från GW ute nu

Har du hört det senaste från GW?
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Nya FAQ's från GW ute nu

Inlägg av DHettNeck »

Twinkle skrev:
leidstedt skrev:Öppen eller stängd är inget problem egentligen så länge man kan se igenom den. Problemet med pods har inte lösts av GW med nya FAQ.
Fast man kan väl inte se igenom den?
Nej precis.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Spell Familiar

Inlägg av Spell Familiar »

DHettNeck skrev:
leidstedt skrev:Det kommer bli svårt att landa med. Men inte i Sverige där man kan limma ihop dörrarna och använda dem som mobil terräng som man inte ser igenom.
Med nya FAQn så är detta helt ok att göra alltid. Man ska tydligen spela modellen "som man byggt den". Turnerings-standard lär dock bli att dom alltid ska vara stängda även i fortsättningen.
Vågar man fråga? Varför? Varför är det turneringsstandard att de ska vara stängda? "Bara för att" - Låter som en onödig fördel till en redan stark armé. Jag köper logiken om den är: "Podjäveln landar stängd och öppnar sen sina dörrar för att släppa ut sin last." Det medger den mindre deepstrikande ytan. Men då borde den fan vara öppen därefter och med sitt gigantiska footprint som inte man kan ställa sina modeller på. Fan vad GW ska klydda!
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Det finns egentligen inget superbra svar. Det är bara en praxis som funnits i sverige sen typ 4:th edition. Gissningsvis kommer det i från att folk har limmat fast sina dörrar genom åren och att det är väldigt svårt att "låssas" att dom är öppna.
Senast redigerad av 1 DHettNeck, redigerad totalt 9 gånger.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Att poddar räknas som stängda kan delvis vara en kvarleva från tiden då FW:s poddar var de enda officiella modellerna som fanns. Och de har innerväggar som man inte ser igenom.

leidstedt

Nya FAQ's från GW ute nu

Inlägg av leidstedt »

Man kunde se igenom dem på ITC. Det gav 5+ cover.

Jag upplever det som spelförstörande när man möter pod listor om man inte kan se igenom pods. Marines kan poda ner tre pods och stänga av halva brädet med tre hullpoints AV 12. I nästa runda kommer 3 till... Och folk klagar på flygande terrängbitar. De har funnits sedan poden kom.

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

leidstedt skrev:Man kunde se igenom dem på ITC. Det gav 5+ cover.

Jag upplever det som spelförstörande när man möter pod listor om man inte kan se igenom pods. Marines kan poda ner tre pods och stänga av halva brädet med tre hullpoints AV 12. I nästa runda kommer 3 till... Och folk klagar på flygande terrängbitar. De har funnits sedan poden kom.
Fast det är ju lika mycket house rule det. Även om man öppnar dörrarna är ju LoS väldigt begränsad genom en pod.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

leidstedt

Inlägg av leidstedt »

Absolut. Men det finns en chans att se vilket för att man kan skjuta. Bara att det finns ett alternativ är ju bättre än att avstå en runda från skytte.

Halvar

Inlägg av Halvar »

Jag hoppas verkligen inte att öppna dörrar förstör movement och allt sånt. Jag har ingen pod själv men det kan väl inte krävas mer än fyra poddar för att stoppa en hel närstridsarmé en hel runda. Krävs specialenheter för att sänka dem också, vilket är jobbigt redan som det är med objective secured men även utan.
Ja' än't bittä'!

Twinkle

Inlägg av Twinkle »

Halvar skrev:Jag hoppas verkligen inte att öppna dörrar förstör movement och allt sånt. Jag har ingen pod själv men det kan väl inte krävas mer än fyra poddar för att stoppa en hel närstridsarmé en hel runda. Krävs specialenheter för att sänka dem också, vilket är jobbigt redan som det är med objective secured men även utan.
Fast hindrar de öppnade dörrarna (om de ligger på marken som de skall) förflyttning? Känns som det borde vara vanlig förflyttning där en modell kan stanna på dörren om det skulle behövas. Dock skall såklart 1" från enemy base följas, men så är det oavsett öppna eller stängda dörrar.

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Regelmässigt är ju de öppna dörrarna en del av fordonet, så då gäller ju 1" ifrån. Det är fortfarande ett fordon, inte ett vrak. Och vill man vara en riktig regelvrängare så kan man tillochmed påstå att du får deploya passagerarna genom att mäta från de nedfällda dörrarna.
Har för mig att det var därför man började köra med praxis att den skall vara stängd.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Skriv svar