Codex Grey Knights

Har du hört det senaste från GW?
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Codex Grey Knights

Inlägg av DHettNeck »

Som jag ser det:
1. Man lägger ut plattan.
2. Scatrar
3. Kollar vilka modeller som är träffade
4. Kollar om någon psyker, denna tar då en perils
5. rullar to wound som vanligt
6. fördelar ut woundsen som vanligt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Halvar

Inlägg av Halvar »

jag vet givetvis inget om grey knight codexen och eftersom det är en SM codex kommer allt jag skriver här troligen bli bort-reglat i en FAQ men:
jag har alltid hört att det här är ett restriktivt regelsätt, står det inte att man gör på ett visst sätt så får man inte göra det på det sättet. i reglerna för att skjuta står det inget om att sikta in sig på specifika modeller, alltså bör man inte få göra det (förutom för modeller som har specifika regler för det).

nog finns det en psyker i en tyranid deathstar men det är inte den specifika modellen som blir träffad om den inte är ensam (eller är connectad med enbart andra psykers) utan det är enheten som blir träffad, enligt alla regler jag hittar.
men det är knappast som att tyraniderna inte mår illa av missilerna.tervigons och flygande hive tyrants autodör, doom of malan'tai klarar sig ganska ok men den dör ändå av s8 spam om den inte totalt misslyckats igla och om nidsen inte har bortkompade tervigons kan man alltid döda hälften av vår antitank med dem, vilket förvisso även bolters gör (och tydligen en combibolter som jag dock inte tror folk väljer över combimelta).
bara ännu en grej att lägga på listan alltså...
Ja' än't bittä'!

Halvar

Inlägg av Halvar »

DHettNeck skrev:Som jag ser det:
1. Man lägger ut plattan.
2. Scatrar
3. Kollar vilka modeller som är träffade
4. Kollar om någon psyker, denna tar då en perils
5. rullar to wound som vanligt
6. fördelar ut woundsen som vanligt.
är det en blast på missilen?
då står det juh faktiskt i regelboken att de modeller som faktiskt är under markören är de som är hit, och därifrån går träffarna över till att träffa och försöka skada enheten i sig.
snälla säg att det inte är en blast...
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Jag tolkar det som att om blasten nuddar Psykern så drabbas han av perils. Däremot behöver man inte allokera ett wound på honom utöver detta. Så ja, det går att snipa Libbys.

@Halvar: Heavy 1, Blast, One shot, Psi-shock.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

kmzz0r

Inlägg av kmzz0r »

heavy 1, blast, one shot, psi-shock :D

*edit* Äh fakk, jag är för seg :D

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Hade det inte varit blast hade man själklart inte kunnat sikta på en specifik modell, men nu är det blast och jag ser inget problem med snipe.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

DHettNeck skrev:Så tolkar jag det också.

Castellan är ju iofs rätt kul att självmorda med. Att ha honom i en enhet kan bli riktigt kasst med tanke på hur ont det gör att bli chargad.
Crowe kan aldrig vara i en enhet iom att han inte är en IC.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Halvar

Inlägg av Halvar »

Hade de inte en psykkraft som gav dem BS10 mot enheter med psykers också? Så det blir helt omöjligt att missa. Hur är det med horrors, är de psykers hela bunten?
Ja' än't bittä'!

Lontt

Inlägg av Lontt »

Alla som kan använda psychic powers är psykers.

Jag har en fråga dock, i vissa codexar står det i faq att man inte kan använda samma non shooting psychicpower 2 ggr i samma runda (tex eldar och chaos codex) men eftersom detta inte finns med i grey knights codexen kan man potentiellt stacka typ 9 hammer hands i en terminator squad (upgrade char+level 3 lib+level3 lib+squaden)? Alltså är jue ett oanvändbart extremfall men skulle vara kul att vet om en lib tex kan kasta shrouding på 2 olika enheter i samma runda...

Jacke

Inlägg av Jacke »

Halvar skrev:Hade de inte en psykkraft som gav dem BS10 mot enheter med psykers också? Så det blir helt omöjligt att missa. Hur är det med horrors, är de psykers hela bunten?
Nep, inga Daemons räknas som psykers nuförtiden. Alla deras attacker är shooting attacks, som inte kräver test.

Skriv svar