Codex Grey Knights
Re: Codex Grey Knights
Bortsett från telescout (som jag hoppas att man kommer fram till att man inte får) tycker jag inte att det är så farligt faktiskt. Det mesta kostar efter vad det smakar. Man betalar för en massa hemska offensiva förmågor men allt utom Paladins dör lika lätt som vaniljmarinare men är mycket färre. Saker kommer att dö och varje förlorad enhet kommer att försämra slagkraften betydligt (förutom Henchmen då men det kostar ett HQ-val att låsa upp dem).
Tror ni verkligen GKs kommer påverka demoner nämnvärt på turneringar? Det finns ~15 olika arméer och även om GKs blir hyfsat populära så är det inte jättechans att få möta dem. Det i särklass största hotet mot framgång kommer fortfarande vara deepstrike tärningarna.
Och när någon GK spelar tigger om att få spela mot demoner på föreningen så är väl bara att koncentrera sig på ölen och pretzlarna under det slaget.
Och när någon GK spelar tigger om att få spela mot demoner på föreningen så är väl bara att koncentrera sig på ölen och pretzlarna under det slaget.
Nej, båda arméerna är såpass ovanliga att det förmodligen inte kommer vara något större problem, men det är lite surt att om det blir en matchning mellan demoner och GK så behöver demonspelaren knappt ställa upp modellerna på bordet. Eller ja, det gör han ju ändå inte, men du förstår vad jag menar...
Men vi får se, invo-save och Eternal Warrior på allt mot en armé som har (och förhoppningsvis betalar för) force weapons på allt kanske upprätthåller någon form av balans, men på pappret känns det ganska tungt.
(Fateweaver är för övrigt den enda i hela demon-codexen som inte har Ld 10.)
Men vi får se, invo-save och Eternal Warrior på allt mot en armé som har (och förhoppningsvis betalar för) force weapons på allt kanske upprätthåller någon form av balans, men på pappret känns det ganska tungt.
(Fateweaver är för övrigt den enda i hela demon-codexen som inte har Ld 10.)
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Hade Grandmastern inte kunnat valt scout på d3 enheter så hade codexen varit väldigt balanserad om man bortser från spamning av henchmens med laser-apor. GK betalar fortfarande rätt mycket poäng för folk som inte tål mer än en vanliga marine och dom har fortfarande bara medelmåttig AT. Dom är bra mot daemons, men chansen att det ska göra skillnad på en turnering känns ganska minimal. Det kompenseras rätt bra av att dom blir tokägda av tex runes of warding eller andra bra anti-trolla prylar.
Överlag är codexen svagare än både BA och SW skulle jag säga.
Överlag är codexen svagare än både BA och SW skulle jag säga.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
eftersom jag itne vet vad för regler som gäller så säger jag bara: det finns en GK.pdf ute ...
- black templars @ time of ending -
Det finns ett foto codex ute också.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.
den jag menade.n00bn skrev:Det finns ett foto codex ute också.
- black templars @ time of ending -
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Alla GKs har hammerhand. En squad och en IC som har joinat kan ju aktivera den en gång var. Får dom då totalt str6?
Om man bara aktiverar den en gång, får man då str10 hammare?
Om man bara aktiverar den en gång, får man då str10 hammare?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Det verkar inte finnas något som talar emot att de får S6 med två hammerhand i codexen, så det är nog så.
Att hammerhand kommer innan dubbleringen står specifikt, så en hammerhand ger S10 hammare.
Att hammerhand kommer innan dubbleringen står specifikt, så en hammerhand ger S10 hammare.
Lite sugen på att starta en GK armé. Har inte spelat på drygt 1,5 år och lite sugen på en ny armé. Känns som det passar bra att köra en armé med få enheter att måla upp.
Läst en hel del senaste veckorna och vet inte riktigt vad jag ska tycka. Mycket som låter knasigt som f-n. Mycket som är säkert bra offensivt men dyrt som bara den. Men det lär ju visa sig.
Väntar iaf med nöje på att codexen ska dimpa ner i brevlådan vad det lider.
Läst en hel del senaste veckorna och vet inte riktigt vad jag ska tycka. Mycket som låter knasigt som f-n. Mycket som är säkert bra offensivt men dyrt som bara den. Men det lär ju visa sig.
Väntar iaf med nöje på att codexen ska dimpa ner i brevlådan vad det lider.
"Give me a hundred Space Marines; or failing that, a thousand other troops."- Rogal Dorn, Primarch of the Imperial Fists
Spelar: Space Marines, Imperial Guard
Spelar: Space Marines, Imperial Guard