Nya Space Marines i Juni!
Re: Nya Space Marines i Juni!
Det finns en länk till vanliga codexen på gw's sida men den är bruten, så får hoppas att det inte är ett fult knep (inte som att de inte kommer sälja de där specialarna ändå) utan en miss av deras webbteam
Tycker att det föregående dygnet varit en hyffsad miss av deras webteam.Neth_Oni skrev:Det finns en länk till vanliga codexen på gw's sida men den är bruten, så får hoppas att det inte är ett fult knep (inte som att de inte kommer sälja de där specialarna ändå) utan en miss av deras webbteam
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Än så länge är det inget i boken som direkt fått mig att reagera "wtf, ost ost" 
centurions med gravcannons är ostAncalagon skrev:Än så länge är det inget i boken som direkt fått mig att reagera "wtf, ost ost"
vad gör grav cannons och grav amps? Har koll på det mesta i det nya samt grav vapnens egenheter men inte specifika stats på just den kombon som centurions kan ta
Grav Cannons till t ex Centurions är rätt insane, salvo 3/5 med 24" ap 2 och woundar mot armour save med re-roll to wound. Dom dödar de nyare monstren rätt bra. Nackdelen är väl deras korta range.
Gravamps har jag för mig ger reroll to wound och armour penetration. Armour penetration komemr jag inte ihåg exakt hur det funkade men har för mig en 6:a automatiskt ger immobilised.
De är slow and purposeful, så de är väldigt långsamma, får alltså inte overwatcha, har 2+ save men inget invulnerable save. Kostar skjortan för situational bra skytte (5 skott som woundar på armour save, dvs 5+ mot Imperial Guard). De kan vara bra mot vissa arméer och de har AP2, men kort range och folk står allt som oftast i någon form av cover med sina bra enheter ändå, eller har invulnerable save/fnp.
Ingen armour penetration mot fordon, utan man slår en D6 för varje hit. 1-5 händer inget, 6a immobilized och 1 hull point. Ingen pen dock, så det tar t.ex inte bort Quantum Shielding.
Grav-amps ger reroll to wound och reroll på vehicle effekten ovan.
3 killar, med grav guns och grav amps kostar smått brutala 250poäng. Jämför det med en kittad broadsideenhet så talar det sitt klara språk.
De woundar på targets Armour Save, dock sämst 6+. Som regeln står nu woundar de alltså modeller på 6or om modellen de skjuter på enbart har Invulnerable Save, Cover save eller fnp och liknande.
Ingen armour penetration mot fordon, utan man slår en D6 för varje hit. 1-5 händer inget, 6a immobilized och 1 hull point. Ingen pen dock, så det tar t.ex inte bort Quantum Shielding.
3 killar, med grav guns och grav amps kostar smått brutala 250poäng. Jämför det med en kittad broadsideenhet så talar det sitt klara språk.
De woundar på targets Armour Save, dock sämst 6+. Som regeln står nu woundar de alltså modeller på 6or om modellen de skjuter på enbart har Invulnerable Save, Cover save eller fnp och liknande.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Känns inte speciellt imponerande alls om dom kostar 250p. Hade dom kostat 180-200 så hade dom kanske varit något att ha. Dock är dom ju riktigt grymma mot vissa arméer, men tokkassa mot andra.Ancalagon skrev:De är slow and purposeful, så de är väldigt långsamma, får alltså inte overwatcha, har 2+ save men inget invulnerable save. Kostar skjortan för situational bra skytte (5 skott som woundar på armour save, dvs 5+ mot Imperial Guard). De kan vara bra mot vissa arméer och de har AP2, men kort range och folk står allt som oftast i någon form av cover med sina bra enheter ändå, eller har invulnerable save/fnp.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Nej, de är verkligen inte imponerande alls. De är precis som du säger bra mot vissa arméer, men riktigt värdelösa mot andra. För 250 poäng (mer om man vill ha Missile Launchers istället för hurricane bolters, eller split fire på en kille) tycker jag de borde vara betydligt mer all-round. De är också väldigt lätta att skjuta ut, speciellt med tanke på hur mycket AP1 och 2 som finns nu.DHettNeck skrev: Känns inte speciellt imponerande alls om dom kostar 250p. Hade dom kostat 180-200 så hade dom kanske varit något att ha. Dock är dom ju riktigt grymma mot vissa arméer, men tokkassa mot andra.