6th edition rumours

Har du hört det senaste från GW?
Användarvisningsbild
Skulliz

Re: 6th edition rumours

Inlägg av Skulliz »

Jag ser följande problem med fordon i 5th ed:

1. Pen-tabellen är för random, Det kvittar om man skjuter lascannons eller heavy bolters när man väl har pennat hänger det på en D6 anyways.

2. Dyra tanks (läs av 14 typ) betalar en förmögenhet för sin armour 14 men är enkelt utslagna av en enhet med meltaguns.

Vad gäller transporters pris vettifan, det är klart att de är en värd investering för sina poäng men detta blir först orättvist när man möter en codex som inte har möjligheten att effektivt hantera stora mängder transporter, typ CSM.

Så visst, en Rhino gör jävligt mycket för sin squad för bara 35pts men å andra sidan är det ju trist som fan att footslogga en tactical squad så det balanseras upp i helheten enligt mig.

Sedan är jag av den åsikten att transporter gör spelet roligare, snabbare och mer taktiskt, och den som inte håller med är dum i huvudet ;)

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

bilar är inte snabbare än infanteri, de rör sig lika fort. Så transporter gör bara att man tål mer inte att man blir snabbare.

Jag har hittat det jag missade som kan förklara varför bilar verkade lite för bra:
det är bara de med "tank" regeln som dör på 6+, alla andra dör på 5+. så det är bara tanks och open toped fordon som tål mer.

Undrar om BW armen kommer bli bättre...

Men det är ju inte omöjligt att färre bilar än idag kommer att ha "tank" regeln
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
lurräven

Inlägg av lurräven »

Nefrums skrev:bilar är inte snabbare än infanteri, de rör sig lika fort. Så transporter gör bara att man tål mer inte att man blir snabbare.
Mina bilar åker 12" och mina gubbar går 6". Sen kan man ju springa och assaulta och sådant iofs.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

och du spelar vilken edition? och vilken edition diskuteras här?
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Skulliz skrev:Jag ser följande problem med fordon i 5th ed

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

tsss. hur skall jag hålla reda på att ni var off topic..

Jag tycker att det är lite intressant att transporter inte tillför mobilitet i 6th. (Om de inte är röda eller alver etc. då)

orkerna känns ganska heta i 6th.. Garanterat kunna charga saker 30" bort på runda 2, och BW som tål 3ggr mer. Å andra sidan så kommer allt man vill slås med att sitta i oförstörbara bilar så det finns kanske inte så mycket att slås med..

Mutt

Inlägg av Mutt »

Nefrums skrev:tsss. hur skall jag hålla reda på att ni var off topic..

Jag tycker att det är lite intressant att transporter inte tillför mobilitet i 6th. (Om de inte är röda eller alver etc. då)

orkerna känns ganska heta i 6th.. Garanterat kunna charga saker 30" bort på runda 2, och BW som tål 3ggr mer. Å andra sidan så kommer allt man vill slås med att sitta i oförstörbara bilar så det finns kanske inte så mycket att slås med..
Transporter tillför väll inte någon mobilitet som det är nu heller? Om man inte räknar den konstiga extra-moven som man får när man embarkar eller disembarkar? (Ok, man får säkert 12 medans de som springer intill max kan få samma hastighet och i snitt bara rör sig med ca 80 % av fordonets hastighet, om de inte har fleet då de plötsligt blir snabbare än fordonet).

Det kommer helt klart att bli ett annorlunda spel, men att gnälla redan nu för att det inte är samma spel tycker jag är konstigt.

egge

Inlägg av egge »

Fast lite gnäll kan man nog göra. Om GW inte ändrar poängen eller nollställer codexen vid 6:e släppet så skall en rhino kosta 35 poäng och ha en överlevnad som liknar två marines. Det har den inte idag. Den är galet mycket bättre för sina poäng än vad den är. Om GW gör den dessutom än bättre och det tar 6 år innan codexen har hunnit ikapp så är det mycket väl motivierat att gnälla på, enligt mig. För det är otroligt dåligt balanserat. Jag köper inte heller argumentet "om alla ändå har det" för saker inom codexen skall vara balanserade med varandra. Om vi skall ha 35 poängs rhinos så skall det vara ett vettigt beslut att välja mellan ett par extra marines med bolters eller ta en rhino istället. Det är det inte idag. Idag är det ett självklart val. Alltså är det ett gigantiskt misstag att göra rhinos bättre. Även om alla har dem.

Samtidigt vill jag säga att jag är extremt sugen på en ny eddition och majoriteten av sakerna är väldigt kul och intressanta. Det är bara dumt att göra karaktärer och fordon bättre. Båda två utav dem skall nerfas för att det skall bli ett bättre spel.
Senast redigerad av 1 egge, redigerad totalt 14 gånger.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Om vi dessutom tar i beräkning att fordon faktiskt var riktiga dödsfällor i 4th ED och blev extremt mycket bättre i 5th (med tillhörande ökade försäljning av fordonsmodeller) så kan man misstänka att de återigen kommer att bli sämre i 6th för att på så sätt öka sin försäljning av vanliga figurer då de flesta lär ha köpt på sig ett bra antal fordon vid det här laget.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

Seregon skrev:Om vi dessutom tar i beräkning att fordon faktiskt var riktiga dödsfällor i 4th ED och blev extremt mycket bättre i 5th (med tillhörande ökade försäljning av fordonsmodeller) så kan man misstänka att de återigen kommer att bli sämre i 6th för att på så sätt öka sin försäljning av vanliga figurer då de flesta lär ha köpt på sig ett bra antal fordon vid det här laget.
Tur att vi bor i Sverige så vi inte behöver bry oss. Blir fordonen dåliga kan vi alltid fixa det med kompmallen så vi slipper spela 6th ED ;)
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Skriv svar