Jupp.Kaptenen skrev:Pod Deepstrikar i början av Movement.
Tervigon spawnar i slutet av Movement.
Fullt lagligt att landa, gå ut med Tervigon och sedan spawna Gaunts?
Nya Tyranider i November!
Re: Nya Tyranider i November!
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
För en som inte möter tyranider vidare ofta, får dessa Gaunts då anfalla i samma runda? De själva kan ju knappast räknas som deepstrikande.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"
Dom får inte assulta efter spawn längre, om jag inte minns fel. Något om att tervigonen räknas som att dom disembarkar och den itne är open topped.
Precis, de gör en vanlig disembark och får bara skjuta/springa. Dock angående poddens disembark så läste jag den till place? Dvs den skiter i diff osv...
Precis. De teleporterar ut precis som spawnade Gaunts eller drop podsen i förra codexet.LillePer skrev:Precis, de gör en vanlig disembark och får bara skjuta/springa. Dock angående poddens disembark så läste jag den till place? Dvs den skiter i diff osv...
Spawnade Gaunts får inte assaulta i samma runda som de spawnades.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Kan Swarmlord landa i en Pod, Tyrant Guard i en annan, och Swarmy sen joina dem i movementphase?
Svårt att se några hinder för varför.Kaptenen skrev:Kan Swarmlord landa i en Pod, Tyrant Guard i en annan, och Swarmy sen joina dem i movementphase?
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"
Det här med att gaunts ger cover för MCs blir ju bara tydligare och tydligare

Our first roll of the morning taught us one thing for starters:, when you are playing with the Toxicrene, keep some cover between it and the enemy - at the very least a herd of Termagants or Hormagaunts.

Om jag förstår det rätt argumenterar flera för att vapnen har 360 graders vision och kan skjuta på samma mål, alltså målet närmast modellen och inte per definition modellen närmast vapnet.
Hur går det ihop med regeln instinctive fire? Vad tillför den regeln och framförallt dess utläggning om att vapnen kan skjuta på olika mål i jämförelse med en regel som bara sa att man sköt på närmaste målet a la gamla pods? Regelns existens förutsätter väl att regelfrågan är mer komplicerad än så?
Hur går det ihop med regeln instinctive fire? Vad tillför den regeln och framförallt dess utläggning om att vapnen kan skjuta på olika mål i jämförelse med en regel som bara sa att man sköt på närmaste målet a la gamla pods? Regelns existens förutsätter väl att regelfrågan är mer komplicerad än så?
Balder, du är ett antal sidor sen till grälet
Den på GW som skrev den här regeln har mest troligt glömt att podden är ett MC och inte ett vehicle (det finns visst en drop pod i 30K som funkar ungefär likadant men är sämre).
Som den är skriven (RAW, om vi struntar i "flufftexten") så blir kontentan att den enda situationen som tillåter att man har olika targets, är när flera enheter är exakt lika nära. Det lär inte hända särskilt ofta. Även om det kommer en errata som säger att man ska dra range från varje vapen, så blir det sällsynt att skjuta på olika units, eftersom podden kan faktiskt röra sig först. I de flesta situationer vill man koncentrera elden, så som Tyranidspelare hoppas jag att det inte ska dras range från varje individuellt vapen. Blir sämre, krångligare och mer tidsödande.
En egen fråga - kan units joina varandra före deployment och då räknas som en unit för deepstriking? Tänker mig en Tyranid Prime som joinar 17 Devilgants och hoppar in i en pod...
Yes, du får spawna efter att ha anlänt från reserves (outflank/deepstrike). Det är en skillnad från förra codexen som krävde att du spawnade före Tervigonen rörde sig (anlända från reserves räknas som movement).Kaptenen skrev:Pod Deepstrikar i början av Movement.
Tervigon spawnar i slutet av Movement.
Fullt lagligt att landa, gå ut med Tervigon och sedan spawna Gaunts?
Du mäter inte LOS från vapen, utan från modellens 'kropp'. Du mäter heller inte range från vapen, utan från basen. Undantag ifrån dessa grundregler måste speficieras (som tex för vehicles). Instinctive Fire specifierar inget sådant undantag, men ger några andra undantag - podden får skjuta alla sina vapen (i vanliga fall bara två), får skjuta på olika targets (mer om det nedan) och får inte skjuta utanför shooting phase (således ingen Overwatch).Konfa skrev:Om jag förstår det rätt argumenterar flera för att vapnen har 360 graders vision och kan skjuta på samma mål, alltså målet närmast modellen och inte per definition modellen närmast vapnet.
Den på GW som skrev den här regeln har mest troligt glömt att podden är ett MC och inte ett vehicle (det finns visst en drop pod i 30K som funkar ungefär likadant men är sämre).
Som den är skriven (RAW, om vi struntar i "flufftexten") så blir kontentan att den enda situationen som tillåter att man har olika targets, är när flera enheter är exakt lika nära. Det lär inte hända särskilt ofta. Även om det kommer en errata som säger att man ska dra range från varje vapen, så blir det sällsynt att skjuta på olika units, eftersom podden kan faktiskt röra sig först. I de flesta situationer vill man koncentrera elden, så som Tyranidspelare hoppas jag att det inte ska dras range från varje individuellt vapen. Blir sämre, krångligare och mer tidsödande.
En egen fråga - kan units joina varandra före deployment och då räknas som en unit för deepstriking? Tänker mig en Tyranid Prime som joinar 17 Devilgants och hoppar in i en pod...