Citadel Finecast

Har du hört det senaste från GW?
Användarvisningsbild
speedfreek

Re: Citadel Finecast

Inlägg av speedfreek »

Det mesta gör man väl med kniv och det är slipdamm av resin som är farligt, inte smulor.
Om man är orolig så kan man jobba med blötslipning de få gånger man slipar på sina eventuellt giftiga resingubbar.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Eventuella ohärdade rester kan också vara farliga (det finns ibland bubblor där komponenterna inte blandats ordentligt...)
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

speedfreek skrev:Det mesta gör man väl med kniv och det är slipdamm av resin som är farligt, inte smulor.
Om man är orolig så kan man jobba med blötslipning de få gånger man slipar på sina eventuellt giftiga resingubbar.
Eh, vad kan hända om man slipat? Inte för att jaaaag gjort det... *host*

Arioch

Inlägg av Arioch »

Wikipedia to the rescue...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Resin

Eller inte... har ingen aning om vad som kan hända när man slipar resin... har inte heller gjort det någon gång :roll:
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Jag tycker mig ha blivit lite rosslig i halsen vid tillfälle när jag sågat bort gjutrester (de stora från gjutkanalerna) med bladsåg. Å andra sidan är ju jag allergiker och kanske en känslig kille. Jag tror inte det är någon större fara. prylarna saluförs ju i länder där man stämmer varandra i parti och minut så så farligt kan det ju inte vara. Då skulle ju GW och andra speltillverkare vara stämda till "oändligheten och vidare" på nolltid.

Jag vet andra grejer man inte ska ha i lungorna... vatten exempelvis.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Jag har hört att även ifall man använder ett resin som inte är giftigt är det farligt att inandas de fina partiklarna som bildas då man slipar/sågar i det.
Detta då dammet är såpass tunt att kroppen inte klarar av att filtrera bort det självt och att det sedan byggs upp ett lager av resin-dam i lungorna vilket kan vara väldigt farligt (typ dödligt) om det blir för mycket.

Tror det var på worlds end radio i ett avsnitt som handlar just om att jobba med FW-modeller.

Claimh_Solais

Inlägg av Claimh_Solais »

men med tanke på att GW är ett så stort företag och skulle en ända kissluktande 12åring bli sjuk och hans päron stämmer GW så är det kört , tänk på att sådant som säljs till kids har enorma krav på säkerhet och att det inte får förekomma

FW har en annan typ av resin men dom riktar sig inte till barn på samma sätt som GW gör
så tror dom har en typ av resin som är ofarligt (eller iaf inte giftigt)

tänk på att superlimet och sprayen dom säljer är inte häller så hälsosamt

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Så de säljer redan farliga saker, men resinet kommer definitivt inte vara farligt, för de skulle aldrig sälja farliga saker?

Claimh_Solais

Inlägg av Claimh_Solais »

HeadWar skrev:Så de säljer redan farliga saker, men resinet kommer definitivt inte vara farligt, för de skulle aldrig sälja farliga saker?
Lim och spray är saker som är hälsofarligt om det används på fel sätt
men det är även saker som mer eller mindre alla något smarta föräldrar vet om

resin är dok ingen en vanlig pesron vet är hälsofarligt där av kan någon bli sjuk och isf kommer det slå hårt mot GW

men sunt förnuft gäller väl här som med allt annat

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Det räcker att de sätter en rejäl varningstext på alla boxar med resinmodeller. Typ att man alltid måste ha C-skyddsdräkt så fort man är i samma rum som modellen. Har ni läst varningstexten på green stuff? Ögonskydd och ansiktsmask...

Skriv svar