Citadel Finecast

Har du hört det senaste från GW?
BrrrrrACKA

Re: Citadel Finecast

Inlägg av BrrrrrACKA »

Har en polare som köpte en gubbe. Kom hem med den och fötterna var inte färdiggjutna. Han åkte in till GW och bytte den, kom hem och samma skit med den nya figuren, även backpacket var paj på den. Rödtröjan sa att det är lite "barnsjukdomar" och att det nog blir bättre om några månader....

ÖPPNA boxen i affären och kolla noga!

Helt sjukt kass.

egge

Inlägg av egge »

En kompis visade detta på VÄS Forum:

http://theminiaturespage.com/news/434048/

Specifikt:
Plastic-resin is a superior material to metal, in that it holds detail like resin, but with all the benefits of plastic. That's not the best bit, however - oh no. We've managed to double the number of figures into the box at the same price as the previous metal set. As we all know, the price of metal is getting expensive, and so by switching the popular Wraiths to this more affordable material, we've passed on the cost savings to you guys! How's that for value for money?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Oj. Jag hade nog inte trott att materialkostnaden var en stor del av den totala tillverkningskostnaden.

GLinus

Inlägg av GLinus »

Härligt GW!! Spik efter spik, efter spik, efter spik, efter spik i kistan...
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

HeadWar skrev:Oj. Jag hade nog inte trott att materialkostnaden var en stor del av den totala tillverkningskostnaden.
materialkostnaden är helt försumbar.. den ligger under 1% av kostnaden för en figur..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Per Pirat

Inlägg av Per Pirat »

Vad toppar listan frågar man sig genast?
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Claimh_Solais

Inlägg av Claimh_Solais »

Nefrums skrev:
HeadWar skrev:Oj. Jag hade nog inte trott att materialkostnaden var en stor del av den totala tillverkningskostnaden.
materialkostnaden är helt försumbar.. den ligger under 1% av kostnaden för en figur..
Det spelar ingen roll, folk verkar verkligen inte förstå det här, trodde någon seriöst här att fincast skulle bli billigare än metall ?

kostnaden för ju fincast materialet kanske inte kostar något men när du köper en modell så är det hela GW som företag som ska tjäna pengar, inte bara betala vad materialet kostade, transport, löner , nya maskiner , reklam , butiker, osv det är jäkligt många som ska dela på dom där 160kr vi ger för vår modell

plus ingen tänker på va deras plastmodeller kostar att tillverka

men nu tycker jag inte vi ska snacka om GW priser utan om finecast

här kan ni läsa mina tankar om det
http://amongtheway.blogspot.com/

egge

Inlägg av egge »

Claimh_Solais skrev:
Nefrums skrev:
Det spelar ingen roll, folk verkar verkligen inte förstå det här, trodde någon seriöst här att fincast skulle bli billigare än metall ?

kostnaden för ju fincast materialet kanske inte kostar något men när du köper en modell så är det hela GW som företag som ska tjäna pengar, inte bara betala vad materialet kostade, transport, löner , nya maskiner , reklam , butiker, osv det är jäkligt många som ska dela på dom där 160kr vi ger för vår modell

plus ingen tänker på va deras plastmodeller kostar att tillverka

men nu tycker jag inte vi ska snacka om GW priser utan om finecast

här kan ni läsa mina tankar om det
http://amongtheway.blogspot.com/
Hive guard kommer hamna runt 200 spänn. Det är 40 spänn mer än nu. Det som är intressant att se är vad de där 40 kr extra går till. Det måste alltså vara 25% dyrare att tillverka finecast. Andra företag kan erbjuda dubbelt antal modeller till samma pris. GW:s kostnader för transport, löner e t c är redan inbakade i de där 160 kr. Så 40 kr till är alltså endast en höjning som egentligen saknar motivering. Vad skall det täcka upp? Reklam har inte förändrats, butikerna har inte förändrats, lönerna förändras inte. Nya mskiner - visst men men jag tror inte avskrivningskostnaden är ca 100% dyrare än vad den är för metall delarna. Så i slutändan handlar det om två saker; nya formar och materialet. Och materialet kan argumenteras vara billigare. Så mycket billigare att man skall få dubbelt så många figurer för samma pris. Och om materialet blir så mycket billigare så måste de nya formarna kosta vara extremt dyra. 25% dyrare än nuvarande totalkostnad, faktiskt.

Och om andra företag inte behöver göra den höjningen. Varför då GW?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Kimich

Inlägg av Kimich »

Det handlar inte om Fine Cast i sig, bara en dålig bortförklaring. Det är bara en prishöjning generellt som dom gör lite då och då, dom hade gjort denna vare sig med eller utan Fine Cast. BoW pratade rätt mycket om det i förra turn 8-live

Mutt

Inlägg av Mutt »

Gw hade höjt priset på ett sätt eller annat, nu passade det bra att göra det i samband med finecast releasen. Euron och pundet har sjunkit som en sten och gw säljer antagligen som aldrig förr. För inte så länge sedan tog de bort fraktfritt vid köp för 120kr+. Det är inga spikar i kistor utan spikar i herrgården. Gw har ett spel som är totalt dominerande på marknaden. De uppstickare som kom för några år sedan tappar åter mark.

Skriv svar