Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Har du hört det senaste från GW?
Användarvisningsbild
Bengt
Inlägg: 479
Blev medlem: 10 mar 2009, 18:46
Ort: Ronneby

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av Bengt »

Can I still use all my models?
Yes. Every Warhammer 40,000 miniature we sell today will be usable in the new edition of
Warhammer 40,000. What’s more, they’ll be supported with new rules, which will be available
from the get go in handy, low-cost books.

Så de kommer sälja någon form av Codex. Sen får man ju se vad GW anser vara "low-cost". :)

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av Elevatorlake »

Jag hade hoppats att de skulle komma med en app som jag förstått att det finns till aos med alla enheter och deras regler som även funkar som typ army builder?

De kanske kopierar konceptet ked generals handbook också så gratis grundregler och sedan en bok för ett par hundralappar med alla enheter?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av Nurgle »

Elevatorlake skrev:De kanske kopierar konceptet ked generals handbook också så gratis grundregler och sedan en bok för ett par hundralappar med alla enheter?
Hur det och att skala ner så brutalt går ihop med att de samtidigt säger att de inte ska "fördumma" 40k vette tusan.

Jag förstår att många klagar över komplexiteten och tröskelutmaningen med 40k. Men utifrån min egen och högst personliga upplevelse ligger utmaningen inte i själva regelsystemet utan den enorma spridningen och releasetakten av nya supplement. Jag har tre tjocka biblar med regler för min arme och ett häfte utgör själva regelboken.

Det är det jag menar med releasetakten. De släpper så mycket nytt att det gör det hart när omöjligt att hänga med.

Jag är kanske ung och dum i branschen men jag gillar reglerna. Jag tycker de fungerar bra. De allra flesta regler är intuitiva och återspeglar nån slags kvasirealism. Jag uppskattar även att mycket av taktiken avgörs av att du förstår hur mycket alla dessa regler hänger samman och hur du behöver agera utifrån det regelsetet samt hur du får ut mesta möjliga av din enorma flora av möjligheter som den egna codexen erbjuder.

Om jag hade gillar Age of Sigmars regler så hade jag spelat det spelet.

Men om jag ska undvika att vara den där enstörige gnällkvisten bland ett hav av optimister kan jag tillägga att det jag ser som positivt är att de utlovar att samtliga modeller är fortsatt spelbara.

Jag undrar bara vad jag ska göra nu med mina 300 högskolepoäng 40k 7th edition och Codex Space marines :)

Edit: en positiv sak till är att om nu spelet visar sig suga för egen del och modellerna fortfarande är valida så går det förhoppningsvis att sälja dem för en slant. Inte som när Warhammer dog och folk kastade fantastiskt målade arméer efter en.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av Elevatorlake »

Nurgle skrev:... 7th forever...
;)

Kom igen nu, du kan ju inte bli oldhammer redan efter en edition? :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Yabob
Inlägg: 839
Blev medlem: 13 jan 2009, 14:41
Ort: Linköping

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av Yabob »

Senast vi fick ett regelsystem som gjorde alla codexar oanvändbara var när 3rd edition kom. Då gjorde man ut en hel hög med codexar på runt 50 sidor (vilket var ungefär 100 sidor kortare än codexarna i 2nd editition). Sen blev de successivt längre igen i takt med att de byttes ut. Skulle gissa på att det blir något liknande den här gången också (fast man kanske inte tar 10 år på sig att få böckerna lika långa som innan editionsbytet den här gången).
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

max_elmgren
Inlägg: 335
Blev medlem: 09 okt 2011, 15:29

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av max_elmgren »

Mellan edition 6 och 7 var ändringarna inte jättestora men både mellan ed.4 och ed.5 och mellan ed.5 och ed.6 var det stora förändringar där många valde att blrja spela andra soel t.ex. random charge. Enorm förändring.

Användarvisningsbild
fredrik
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 aug 2012, 17:04

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av fredrik »

När en Ynnari scatbike kostar 27 poäng och en warp talon med mark of tzeentch och veteran kostar 39 poäng är det liksom dags att tänka om... :lol: Superbra att dom vågar ta steget och resetta spelet, och skönt att höra att de släpper codexmodellen till förmån för en generals handbook där de får chansen att rätta till när poängen hamnat snett (exempelvis hela eldarboken).

Jag ser fram emot ett lite mer strömlinjeformat regelsystem, det tar lite för lång tid att spela idag och jag misstänker att man kan skära bort en hel del komplexitet som inte egentligen tillför något.

Nu hoppas jag bara dom släpper det här snabbt som attan, när man vet vad som kommer runt hörnet känns det ju skittrist att sitta och harva med mossiga gamla 7th. Det här kommer bli magiskt! :lol:

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av Röde »

Jag hoppas bara att de inte suddar ut gränserna mellan factions/arméer och gör så att vi kan blanda ännu värre än med allies och annat. Jag kan sakna att begränsas till valet av 1 Codex.

@ Nurgle. Sen kan man ju alltid lira 30K...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
stormshaft
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2011, 23:11
Ort: Malmö

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av stormshaft »

Röde skrev:Jag hoppas bara att de inte suddar ut gränserna mellan factions/arméer och gör så att vi kan blanda ännu värre än med allies och annat. Jag kan sakna att begränsas till valet av 1 Codex.

@ Nurgle. Sen kan man ju alltid lira 30K...
... tills FW lagom till jul släpper en FW-bok med det nya regelset'et som bas. Är lite orolig över att behöva köpa dyra (men väldigt fina) böcker till mina 30k-arméer en gång till. Fluffet har jag ju kvar i de gamla, men att behöva lägga en väldig massa pengar (FW släpper inget gratis) på omgjorda armélistor en gång till gör mig lite orolig.

Nåja, jag är annars positivt inställd till nya 40k, det ska bli spännande med ett nytt sätt att spela spelet, att GW försöker vara okaraktäristiskt transparenta och flexibla bådar ju gott, kanske slipper man ändå lära sig avancerade kompregler trots allt. :)

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Rykten om ny 40K edition och GW generellt

Inlägg av Nurgle »

Röde skrev:Jag hoppas bara att de inte suddar ut gränserna mellan factions/arméer och gör så att vi kan blanda ännu värre än med allies och annat. Jag kan sakna att begränsas till valet av 1 Codex.

@ Nurgle. Sen kan man ju alltid lira 30K...
Det går ju alltid att ha turneringar som begränsar till en codex. Där bestämmer ju communityt vilka kriterier som gäller. Men instämmer - blir lite mer spännande än att bara plocka russinen ur kakan.

Sen har jag redan tänkt tanken. Men måste bara råna en bank först :)

Skriv svar