Grey knights transporter

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Bulgrim
Inlägg: 276
Blev medlem: 21 okt 2009, 21:56

Grey knights transporter

Inlägg av Bulgrim »

I och med sweFAQ kan GK låna inquisitorial rhinos/chimeror. (Via codex fick de bara åka GK-raiders.)

Vad händer när GKtermosar vill åka inq.chimera? (Förutom sandfylld magväska etc.)
BRB s.66-67 ger lite men inte allt. C:IG ger bulky till ogryns samt FAQ:IG ger exemplet att de inte får åka valkyria.
Japp, fluffmongo! Eller, mest mongo då - men jag gillar fluff!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Grey knights transporter

Inlägg av DHettNeck »

Som jag ser det är det helt ok att stoppa in dom i en chimera.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Grey knights transporter

Inlägg av Katarsis »

Så som de flesta verkar spela så får GK Terminators åka Chimera där de då tar upp två platser. Dock finns det inget direkt regelstöd varken för eller emot så ibland kan det nog dyka upp någon som har lite problem med det.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Grey knights transporter

Inlägg av HeadWar »

Eftersom Ogryns får åka Chimera tycker jag det känns ok att Termosar också får göra det.

Bulgrim
Inlägg: 276
Blev medlem: 21 okt 2009, 21:56

Re: Grey knights transporter

Inlägg av Bulgrim »

Jupp, så ser jag det också.
Okej, då kan vi säkert enas om att de fem platserna för skytte räcker till två termosar. Frågan är hur skyttet påverkas, relentless eller inte?
Japp, fluffmongo! Eller, mest mongo då - men jag gillar fluff!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Grey knights transporter

Inlägg av HeadWar »

Fire Points och transportplatser är ju inte samma sak, så alla fem kan säkert skjuta ut också. (Hörde jag "kompminus"?)

Relentless borde fungera, men det är inte helt uppenbart, man kan ju tolka det som att Relentless först säger att det räknas som att modellen inte har rört på sig, och sedan säger transporten att "Joho, det har du visst!"

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Grey knights transporter

Inlägg av speedfreek »

Det låter som en alldeles extra onödigt korkad tolkning.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Grey knights transporter

Inlägg av Katarsis »

Jag tycker att det är ganska klart att Relentless även fungerar i en transport. "Models firing from a vehicle count as moving if the vehicle moves, and may not fire at all if the vehicle moved at Crusing speed that turn". Så står du stilla eller åker i Combat speed så får man skjuta som om man stått stilla och åker man i Crusing speed får man inte skjuta alls.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Bulgrim
Inlägg: 276
Blev medlem: 21 okt 2009, 21:56

Re: Grey knights transporter

Inlägg av Bulgrim »

HeadWar skrev:Fire Points och transportplatser är ju inte samma sak, så alla fem kan säkert skjuta ut också. (Hörde jag "kompminus"?)
Ja, läser vi reglerna rakt av så är det ju så, ingen tvekan. Men några av oss är pigga på husregler, så vad säger sweFAQ/RT-komp?
Katarsis skrev:Jag tycker att det är ganska klart att Relentless även fungerar i en transport.
Check.
Japp, fluffmongo! Eller, mest mongo då - men jag gillar fluff!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Grey knights transporter

Inlägg av Katarsis »

Bulgrim skrev:så vad säger sweFAQ/RT-komp?
RT-kompen är måttligt imponerad utav t.ex. Grey Knights eller Purgationists som skjuter ur en Chimera. Inte heller utav Terminators som använder Chimeran som transport. Så nuvarande minus kommer nog ligga kvar.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar