Snabba transporter

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Snabba transporter

Inlägg av Nefrums »

En fråga som dök upp igår när vi spelade var hur det funkar med moder inne i en transoprt som har kört över 12. Vad händer med de modellerna om transporten blir förstörd?

Det står att de inte får disenbarka. men det står på lite olika ställen och det är inte tydligt nån stans.

När jag läser reglerna nu i efterhand så får jag det nästan till att alla modeller i transporten dör.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Snabba transporter

Inlägg av speedfreek »

Likartad fråga.


Vad händer om man kan ställa ut fem av tio?
Dör resten?
Är de fem isåfall pinned pga emergency disembark eller ej?

Kan man välja att fö med gubbar eller måste man bli autopinned istället?

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Snabba transporter

Inlägg av Nefrums »

eftar att ha läst lite mer i reglerna så kan man nog disembarka från snabba fordon, om de blir nerskjuna, men inte om transporten dör i sin egen movmentfas..

Och som svar på pelles fråga så tolkar jag det som att om man inte kan ställa ut modellerna så måste de göra en emergensy disembark, oavsätt om det låter dem ställa ut fler modeller eller inte.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Snabba transporter

Inlägg av egge »

Jag får det till det här:

1. Fordonet förstörs (pen 5)
2. Modeller som inte kan göra en disembark dör. S 67 i lilla regelboken är jag nu.
3. PÅ "Disembarking" står det (första stycket) att modeller som inte kan sättas ut p.g.a fiender eller impassable terrain _kan_ göra en Emergency disembarkation.
4. De modeller som inte kan göra en emergency disembark kan inte disembarka. Enligt första stycket under "Disembark" s 67.

Så i grund fattar jag det som att man är inte förstörd förrän modellen inte ens kan göra en "emergency disembark". Detta baseras då på sista meningen i första stycket under "disembark" som är "If even this disembarkatin is impossible, they can't disembark." Vilket jag tyder som att för att kunna räknas som att man inte kan disembarka (alltså dö) så får man inte ens ha möjligheten att göra en emergency disembarkation.

Som svar på Speedfreaks fråga så ser jag det som att en modell inte är död förrän det har klargjorts att inte ens en emergency disembark är möjlig. Så man får inte välja att ta död på någon figur för att slippa bli pinned. Så 5 sätts ut där de kan inom en access port. Resten sätts ut runt fordonet och de som inte ens kan sättas ut runt fordonet dör.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Re: Snabba transporter

Inlägg av Delirium »

Jag har spelat som Egge säger, med enda skillnaden att modeller som gör emergency disembark inte automatiskt blir pinned eftersom det står "the rest of the turn". Turn är generellt definierat till player turn om det inte specifikt står game turn. Så de får agera när det blir deras tur igen.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Snabba transporter

Inlägg av Nefrums »

ja det är ju facktiskt det det står, emergensy disembark har altså negativ effecter som alldrig kommer att komma i spel..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Snabba transporter

Inlägg av egge »

Kom på det också.

Dock blev jag mer fundersam när jag tänkte att det ena stycket handlar om när man gör en disembarkment i sin egen movement phase. Då kan man göra en emergency disembarkment.

Vid ett wrecked-resultat så undrar jag om man verkligen kan göra en emergency disembarkment. Jag kopplade först att modeller som inte kan disembarka är modeller som inte ens kan disembarka. Men kan det inte vara två olika saker att frivilligt hoppa ut i egen runda och att ofrivilligt hoppa ut i motståndarens runda? I det fallet är man i så fall förstörd då en emergency disembarkment bara kan göras i sin egna movement phase.

Så vilket gäller?

1. Emergency disembarkment gör ingen skillnad och enheter vars transports access portar är stängda med fiender blir alltså inte alls påverkade (tycker jag är konstigt).

2. Emergency disembarkment gäller bara i sin egna movement phase och är dörrarna stängda p.g.a fiender så dör modeller som inte kan ställas inom 2" från portarna.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Re: Snabba transporter

Inlägg av Delirium »

Jag tycker första punkten och de blir visst påverkade, de lastar ur runt fordonet vilket kan bli en ganska konstig formation. Dessutom kan det inträffa i din egen runda, om transporten har rammat något men förstörts själv.

Största anledningen är att jag aldrig har gillat knepet att blocka en dörr och förstöra en hel squad och välkomnade emergency disembark när jag läste regeln och tänkte aldrig att den inte skulle användas när man kraschar.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Snabba transporter

Inlägg av Nefrums »

Problemet med hur reglerna är skrivna är att de är skrivna för att man ska disemberka i sin egen runda, de tar inte alls hänsyn till att man kan tvingas hoppa ur förstörda transporter. Både regeln som begränsar disembark från snabba transporter och emergensy disembark reglen, beskriver vad som händer i den egna rundan, det står ingenting om vad som händer om man disenbarkar motståndarens runda..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Snabba transporter

Inlägg av speedfreek »

Heja GW!

Jag har ingen aning vad jag tycker, så det blir väl till att skippa transporterna helt enkelt...

Skriv svar