Charge genom diff terräng.

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Charge genom diff terräng.

Inlägg av egge »

På GothCon så uppkom en intressant tolkning. Assault följer movement reglerna vilket innebär att man måste deklarera för att få gå i diff. Detta skulle i så fall, med lite fri tolkning, innebära att man kollar bara första modellen är fri för terräng - behöver denne inte diffa så kan enheten välja att inte gå i diff. Det är en väldigt bra lösning, om än att jag ser att jag säkert kan utnyttja det på något sätt men är helt klart mycket enklare (och snabbare) rent speltekniskt.

Vad tycks?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Charge genom diff terräng.

Inlägg av HeadWar »

Tycker det låter utmärkt, vilket var anledningen till att jag föreslog att man skulle spela det på det sättet redan förra gången vi hade den här diskussionen. :P

Det är för övrigt ingen speciellt fri tolkning, jag anser att det är exakt så det står att man ska göra, rent RAW.

Dessutom var det exakt så det var Swe-FAQat i 4th edition, just därför att det gjorde det lättare att spela.

Fördelarna för anfallaren är dock något större nu än i 4th, på grund av skillnader i Assaulting Through Cover-reglerna.

Sammanfattningsvis, jag tycker att det är en extremt bra lösning, eftersom man då aldrig kan hamna i idiotsituationen att man måste börja flytta tillbaka modeller som redan har flyttat och sedan göra om hela assaulten, och hoppas på att man har ställt dem på ungefär samma ställe som de var innan man började flytta.

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Charge genom diff terräng.

Inlägg av theWatchman »

egge skrev:På GothCon så uppkom en intressant tolkning. Assault följer movement reglerna vilket innebär att man måste deklarera för att få gå i diff. Detta skulle i så fall, med lite fri tolkning, innebära att man kollar bara första modellen är fri för terräng - behöver denne inte diffa så kan enheten välja att inte gå i diff. Det är en väldigt bra lösning, om än att jag ser att jag säkert kan utnyttja det på något sätt men är helt klart mycket enklare (och snabbare) rent speltekniskt.

Vad tycks?
Så kör jag och många med mig... Det funkar jäkligt smidigt.

paintner
Inlägg: 704
Blev medlem: 28 nov 2009, 01:47

Re: Charge genom diff terräng.

Inlägg av paintner »

Enkel lösning på ett problem som jag själv stött på och observerat en diskussion om mellan Yatju och cadelin =))
Problemet blir väl om folk faktiskt ställt upp för att skydda sig bakom terräng och motståndaren hävdar denna regeln.

Det ger ju anfallaren en fördel och försvararen en nackdel. Närmsta till närmsta och så många som möjligt måste pila in. Om en måste gå genom terräng och slår för kort kommer ingen fram osv.

Du slår ju för att gå genom terräng, alltid.

Vore mer rättvist kan tyckas att om man chargear så, genom terräng på movement, så får motståndaren slå först eller i alla fall 'counter charge' då denna regeltolkning ger fördel då man vet att om man ställer gubbarna på ett visst sätt kan man 'neka terräng' och få sina 6" oavsett.
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Charge genom diff terräng.

Inlägg av speedfreek »

Så spelade jag i fjärde.

I femte "chargar" jag aldrig... :cry:

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Charge genom diff terräng.

Inlägg av Jocke Rapp »

Jag spelar inte så som egge beskriver det och har faktiskt aldrig varit med om att någon jag mött spelat så i 5th.

Jag tycker inte det är något problem med att en enhet måste ta ett difftest när man "kommer på" att dom hamnar i diff. Om man inte inser redan från början av sitt move att man hamnar i terräng så är man troligen inte så bra på att räkna eller på ögonmått.

Det skulle enligt mig vara ett större problem om man kunde undvika att slå sist när man chargar en enhet i cover bara för att man hittat en modell hos fienden man kan lyckas assaulta utan att ta test.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Charge genom diff terräng.

Inlägg av DHettNeck »

Håller med. I 5:th är det alltid test som gäller.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Charge genom diff terräng.

Inlägg av HeadWar »

Jocke Rapp skrev:Jag tycker inte det är något problem med att en enhet måste ta ett difftest när man "kommer på" att dom hamnar i diff. Om man inte inser redan från början av sitt move att man hamnar i terräng så är man troligen inte så bra på att räkna eller på ögonmått.

Det skulle enligt mig vara ett större problem om man kunde undvika att slå sist när man chargar en enhet i cover bara för att man hittat en modell hos fienden man kan lyckas assaulta utan att ta test.
Jag har uruselt ögonmått. Är jag en dålig människa som borde låta bli att spela 40k då?

Jag råkade ut för det här när jag spelade mot Lill-Jocke senast (Som för övrigt har ett fullkomligt magiskt ögonmått.), mina Terminators skulle anfalla en dreadnought. När jag har flyttat alla modeller utom en visar det sig efter lite noggrant mätande att han faktiskt kan nå runt en av sina kompisar för att komma in i baskontakt med dreaden, men också att den lucka som är mellan kompisen och en skog är lite lite för liten för att man ska få igenom en bas. Inget som var direkt uppenbart när jag började flytta, men likväl så säger den nuvarande tolkningen att jag ska flytta tillbaka alla modeller och slå ett diff-slag, som visade sig vara exakt på gränsen för att jag skulle nå fram från den position som Termosarna antagligen stog på innan jag började flytta.
Jocke Rapp skrev:Det skulle enligt mig vara ett större problem om man kunde undvika att slå sist när man chargar en enhet i cover bara för att man hittat en modell hos fienden man kan lyckas assaulta utan att ta test.
Fullt så enkelt blir det ju ändå inte, om närmsta mot närmsta går genom terräng måste man slå, och om någon modell i den chargeande enheten står i area terrain måste man slå. Men visst, om det finns en modell som står "öppet" och man kan manövrera så att den är närmast så slipper man diff, men så kan man ju för det mesta göra redan nu, genom att se till att resten av enheten står på maximalt avstånd bakåt så att de inte kan komma åt någon annan.

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Charge genom diff terräng.

Inlägg av Snot »

Känns väl enkelt? Slå först, mät sen, visar det sig att du aldrig behövt slå kan du ignorera slaget? (så vi spelar iaf, kanske är fel)
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Charge genom diff terräng.

Inlägg av HeadWar »

Suveränt. Och om det visar sig att man behövde det så flyttar man tillbaka alla gubbarna och använder slaget som man slog i förväg.

Skriv svar