Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av refabricated »

@Ancalagon, du säger aldrig "rulla din _högsta_ save", du säger "rulla din _bästa_ save".

Som redan sagt, 'bästa' är subjektivt. Bäst för dig som skjuter eller bäst för mig som tar emot. När det gäller T så premieras alltid annars mottagaren.
När det gäller 'högsta', 3 är högre än 2 ... Iaf sist jag kollade.

Varför rula mot GW:s redan satta standard som gäller i alla andra fall?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

refabricated skrev:@Ancalagon, du säger aldrig "rulla din _högsta_ save", du säger "rulla din _bästa_ save".

Som redan sagt, 'bästa' är subjektivt. Bäst för dig som skjuter eller bäst för mig som tar emot. När det gäller T så premieras alltid annars mottagaren.
När det gäller 'högsta', 3 är högre än 2 ... Iaf sist jag kollade.

Varför rula mot GW:s redan satta standard som gäller i alla andra fall?
Vad jag säger kan väl ändå få vara upp till mig, eller? ;)

"Bästa" är bara subjektivt om man låter det bli det. Sätter du två spelare som inte spelar mot varandra och låter dem avgöra vilken enhet som har det bästa savet kommer de välja en enhet som har 2+. Detsamma gäller om du säger åt dom att välja det högsta savet i codexen.

Vi fäster alltså ingen vikt vid det subjektiva i ordet "bästa" eller "högsta".

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Inte för att vara sådan, eller kanske för att vara det..., vi har trådar för regeldiskussionerna.

För att få vissa regler, som kan tolkas på lite olika sätt, att spelas på samma sätt och inte skapa tidsödande regeldiskussioner vid borden så finns SWEFAQ. Hela syftet med SWEFAQ få lite rätsida på reglerna. Det är inte alltid denna gruppen tolkar reglerna som precis JAG gör men jag får åtminstone en tolkning som gäller alla och så då går att spela efter.

Nu sitter jag i SWEFAQ och ja, jag har inte alltid samma åsikt om reglerna som alla andra engagerade i hobbyn. Men jag läser de regeltrådar som föregår vissa frågor och jag gör det alltid på frågor som verkar lite mer viktiga än andra, tex gravweapons. Alla som har en åsikt stark nog att uttryckas har ju då fått möjlighet att påverka min del i beslutet som SWEFAQ tar.

Nu när beslutet är taget så förstår jag att det inte alltid blir som man vill ha det, men respektera gärna det jobb som jag och de andra gör i SWEFAQen. Vårt mål är att göra det enklare för oss alla på turneringarna och vi tolkar saker så bra vi kan efter vår förmåga och besluten föregås alltid av diskussioner, detta gör att det ibland tar lite tid.

Så tills GW kommer med en regeltolkning eller ändring i sina FAQer, vilket mycket väl kan hända, så släppt det. Att diskutera allt en gång till tenderar inte att tillföra så värst mycket.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Böjer mig för större vishet och håller käften :D
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

refabricated skrev:Böjer mig för större vishet och håller käften :D
Puss :wub:
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Hylander skrev:...Nu när beslutet är taget så förstår jag att det inte alltid blir som man vill ha det, men respektera gärna det jobb som jag och de andra gör i SWEFAQen. Vårt mål är att göra det enklare för oss alla på turneringarna och vi tolkar saker så bra vi kan efter vår förmåga och besluten föregås alltid av diskussioner, detta gör att det ibland tar lite tid.

Så tills GW kommer med en regeltolkning eller ändring i sina FAQer, vilket mycket väl kan hända, så släppt det. Att diskutera allt en gång till tenderar inte att tillföra så värst mycket.
Ord
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Rashia

Inlägg av Rashia »

3.4 Flyer position and Shooting with Flyers A Flyer may be positioned anyhow on its base using the original parts. When shooting with a Flyer that is still on its flying base at a non-Flyer target; ignore the normal rules for weapons pivoting 45o vertically. Instead measure 8 inches, in 2D, from the weapon mount along the ground. This is the minimum range at which the weapon can fire; any target that lies beyond this point (and within the weapons maximum range) can be targeted. [rules change]
Har 2 exempel där denna överförenklade regeländring inte riktigt passar in.

Chaos Heldrake, vapnet sitter i munnen på draken (som man kan antaga kan rotera hur den vill), den är även förklarad som en turret som har 360 graders los.

Tau Empire Razorshark där det sitter en turret bak i som man kan rotera och flytta runt hur man i stort sett vill.

Tid att titta igen på detta?

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

8"-regeln gäller endast hull mounted vapen inte turret mounted eller sponsons

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

kombat skrev:8"-regeln gäller endast hull mounted vapen inte turret mounted eller sponsons

Det står inte i FAQ:en dock...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Nja den är dåligt skriven men det är bara hull mounted vapen som pivotar 45 grader

Skriv svar