Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
Yabob

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Yabob »

Och för att förtydliga det så syftar du på att den kontrollerande spelaren slaktar sin egna allies antar jag?

Det kanske till och med ska fixas så att avsiktliga kills från allies inte räknas (så att oavsiktliga kills, t.ex. från scattrande blast markers, fortfarande räknas)?
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Det kan behövas ett klargörande hurvida runic staff/runes of warding påverkar inallierade trollisar som inte är BB.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Klart de påverkas negativt.
Var är otydligheten i det?

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

speedfreek skrev:Klart de påverkas negativt.
Var är otydligheten i det?
Jag tycker också att det är tydligt, men det har varit dikussioner om det (inför smackdown).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

daskad

Inlägg av daskad »

theWatchman skrev:Jag har en fråga eller snarare vädjan. Fixa så att kills från allies inte räknas som enemy models för epidemius.
Varför ska man göra det? Det är helt enligt reglerna och göra så...
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Mutt

Inlägg av Mutt »

När Commissar Yarrik får ett wound allocated till honom ska man rerolla to wound. Gäller detta även om det allocatas till honom men look out sir:as vidare? (Gissar på att en hel del tänkt köra den varianten nämligen och det lär dyka upp som diskussion ganska ofta.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Mutt skrev:När Commissar Yarrik får ett wound allocated till honom ska man rerolla to wound. Gäller detta även om det allocatas till honom men look out sir:as vidare? (Gissar på att en hel del tänkt köra den varianten nämligen och det lär dyka upp som diskussion ganska ofta.
Ett wound som allokeras vidare tack vare Look out sir allokeras ju inte längre till Jarrick, utan till någon annan, och borde då inte gälla re-roll to wound. Känns solklart för mig. Allt annat är bara regelböjning at its worst. Så ja, det kan behöva en ruling :)

Fenris

Inlägg av Fenris »

Jag vet att jag har mycket Eldar frågor, kanske går det att klumpa ihop några frågor för att ge ett gemensamt svar till, men här är ett par till:
Är runes of warding kumulativa? dvs 2 farseers med dem skulle då ge +2T6 på slaget.
Vid vilket initiativ slåss folk med banshee mask som assaultar genom terräng?
När swooping hawks kastar sin blast i movement fasen, från vilket håll tar man då smällarna? som barrage eller som blast från där swooping hawks landar?
Kan allierade IC hoppa in i de andras transporter om de är joinade med en enhet som får använda transporten? (tex en farseer med kabalite warriors i en raider?)
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

daskad skrev:
theWatchman skrev:Jag har en fråga eller snarare vädjan. Fixa så att kills från allies inte räknas som enemy models för epidemius.
Varför ska man göra det? Det är helt enligt reglerna och göra så...
Ja, men det är helt enligt reglerna att spela med att man sätter ut wolf guards i squads i början av varje slag. Ändå spelade vi en hel edition med att man var tvungen att sätta ut dom redan i sin armé-lista. Detta för att det stod i SweFAQ.

Det jag vill säga är att SweFAQ finns till för att fixa rulings och slipa-till saker i reglerna som inte funkar. Där är epedimius just nu ett lysande exempel.

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

En sak som är välidgt viktig är en tydlig och bra lista vilka IA saker man får ta och från vilken bok dom ska tas.

Men snälla, låt folk köpa alla fordon som finns i codexen ur sitt eget codex och lista bara "extra" saker från IA. Strunt samma om nån får en rhino lite dyrare och en pred billigare, det är mycket smidigare att allt köps ur sitt eget codex.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Skriv svar