Förslag på Valkyrie regler.
Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck
Re: Förslag på Valkyrie regler.
Eller åtminstone räkna den som limmad så länge någon står i vägen.
Re: Förslag på Valkyrie regler.
Regeltolkningar för att göra valkyrian spelbar.
1)
"skimers can move over friendly and enemy models, but they canot end their move over either. Note that a skimmer must be set down on the table and left in place at the end of its move - it canot be left hovering in mid-air."
Detta kan man tolka som att man inte får ställa modelen ovanpå sina egna modeller, men man kan ställa modelen bredvid så att den sticker ut över sina egna modeller utan problem. Dvs i Valkyrie fallet så får man inte ställa basen på en annan modell, men det är helt ok om vingen sticker ut över en modell.
2)
"if a skimmer starts or ends its move in difuicult terrain, it must take a dificult or dangerus terrain test"
Detta kan man tolka som att man bara tar test om modellen är inne i terrängen, inte ovanför den. Dvs om basen står i terräng så tar man test, men om ena vingen sticker ut över en ruin så behöver man inte ta test.
3)
Disembarking reglerna är i 2D
4)
Shooting reglerna är i 2D?, 3D?
1)
"skimers can move over friendly and enemy models, but they canot end their move over either. Note that a skimmer must be set down on the table and left in place at the end of its move - it canot be left hovering in mid-air."
Detta kan man tolka som att man inte får ställa modelen ovanpå sina egna modeller, men man kan ställa modelen bredvid så att den sticker ut över sina egna modeller utan problem. Dvs i Valkyrie fallet så får man inte ställa basen på en annan modell, men det är helt ok om vingen sticker ut över en modell.
2)
"if a skimmer starts or ends its move in difuicult terrain, it must take a dificult or dangerus terrain test"
Detta kan man tolka som att man bara tar test om modellen är inne i terrängen, inte ovanför den. Dvs om basen står i terräng så tar man test, men om ena vingen sticker ut över en ruin så behöver man inte ta test.
3)
Disembarking reglerna är i 2D
4)
Shooting reglerna är i 2D?, 3D?
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Re: Förslag på Valkyrie regler.
Jag tror inte de menar basen alls. Antingen ska man kolla om en bit av modelen sticker in i terräng, tex om vingen petar in i skogsplata med träd som är tillräckligt höga. Eller så menar de om någon del av modellen är ovanför diff/impa terräng, även om det så skulle vara ett nyplogat fält. De börjar trots allt i stycket om mätning med att säga att man ska ignorera basen förutom när man assaultar.Nefrums skrev:Regeltolkningar för att göra valkyrian spelbar.
2)
"if a skimmer starts or ends its move in difuicult terrain, it must take a dificult or dangerus terrain test"
Detta kan man tolka som att man bara tar test om modellen är inne i terrängen, inte ovanför den. Dvs om basen står i terräng så tar man test, men om ena vingen sticker ut över en ruin så behöver man inte ta test.
Sen är också frågan om man bryter mot reglerna om baser på sidan 3 om man signifikant ändrar en skimmers höjd. Eller om det bara ska gälla basens diameter.
Re: Förslag på Valkyrie regler.
Eftersom samma regler bör ju gälla alla skimmers håller jag med om att man inte bör kolla basen för terrängtest.
Annars skulle t.ex. an falcon kunna tank chocka en enhet i en skog utan att behöva ta test (genom att sticka in vingarna men ha basen utanför), vilket känns rätt fel.
Annars skulle t.ex. an falcon kunna tank chocka en enhet i en skog utan att behöva ta test (genom att sticka in vingarna men ha basen utanför), vilket känns rätt fel.