Förslag på Valkyrie regler.

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Bengtsson den yngre
Inlägg: 966
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:44

Re: Förslag på Valkyrie regler.

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Jag skulle ocksä gärna se en quote på att man mäter i 3d annars röstar jag för 2d all the way eftersom detta i 9 fall av 10 borde vara enklare.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

PeterWelzien
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 okt 2008, 06:52
Ort: Uppsala

Re: Förslag på Valkyrie regler.

Inlägg av PeterWelzien »

Då borde det innebära att man använder 2D när man kontrollerar LOS till den också, dvs. till basen? Om Valkyrian får en nackdel i och med att den är så högt upp att det inte går att gömma den, då tycker jag att motståndaren skall få en nackdel i att avstånd mäts upp till den.
/Peter Welzien

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Förslag på Valkyrie regler.

Inlägg av DHettNeck »

Håller inte med. Det finns mycket som är stort och högt, men det är inräknat i priset för den. Tex defilerna skulle vara tokigt bra om den var stor som en dread, men det är den inte...samma med valkyrien.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Bengt
Inlägg: 479
Blev medlem: 10 mar 2009, 18:46
Ort: Ronneby

Re: Förslag på Valkyrie regler.

Inlägg av Bengt »

Alvarligt talat. Var står det att man gör någonting i 2D? I regerna står det att man mäter/flyttar från A till B, det står inget om 2D/3D. I situationer när A inte är på samma höjd som B så tycker varje fall jag att de får skriva ut att det är kateten som ska mätas om de menar det.

PeterWelzien
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 okt 2008, 06:52
Ort: Uppsala

Re: Förslag på Valkyrie regler.

Inlägg av PeterWelzien »

DHettNeck skrev:Håller inte med. Det finns mycket som är stort och högt, men det är inräknat i priset för den. Tex defilerna skulle vara tokigt bra om den var stor som en dread, men det är den inte...samma med valkyrien.
Men till defilern så kontrollerar man inte LoS och räckvidd till två olika ställen på modellen.

Jag tycker att det känns väldigt konstigt att man skall kontrollera LoS till en punkt på modellen och sedan mäta avståndet till en annan.
/Peter Welzien

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Förslag på Valkyrie regler.

Inlägg av Nefrums »

Om man inte kan ställa modeller under den så blir valkyerian bissart bra. Då kan man ställa den ivägen för typ en hel arme. Trixet att blocka in motståndaren assult trupper och transporter med en snabb skimmer är ju gammalt, men att göra det med en skimmer som är 11x9" stor är bara löjligt...

Att mäta i 3D är mycket opracktiskt.. 2D hade varit bättre..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Förslag på Valkyrie regler.

Inlägg av kelaino »

Nefrums skrev:Att mäta i 3D är mycket opracktiskt.. 2D hade varit bättre..
Håller med, dock finns det inget i regelboken (som jag hittar) som antyder att man ska mäta i annat än 3D. Det enda jag finner är i ruinreglerna, och om de kan ses som prejudicerande ska man t.o.m. mäta från basen på allt som inte är vehicles.

Ang. modellen tycker jag att man ska kunna röra sig fritt 1" från hull (dvs. under) och bas. Dock får man charga skimmer i hull och/eller bas (sid. 71, sist i measuring distances). Ang. när den krashar ner känns det märkligt att den beter sig annorlunda beroende på om den blir skuten eller klubbad. Personligen skulle jag vilja förespråka att den landar och allt under snällt får flytta sig, men jag hittar inget regelstöd för det.

Till sist tycker jag också att hela modellen ska vara innen på bordet (t.ex. om den kommer ifrån reserv), men jag kan inte hitta någonstans där det står att man måste åka in helt. Antingen är jag blind eller så borde det med i SweFAQ, annars skulle man kunna hitta på alla möjliga dumheter.

lägger ner nu innan det räknas som uppsats.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Förslag på Valkyrie regler.

Inlägg av speedfreek »

kelaino skrev:
Nefrums skrev:Att mäta i 3D är mycket opracktiskt.. 2D hade varit bättre..
Håller med, dock finns det inget i regelboken (som jag hittar) som antyder att man ska mäta i annat än 3D. Det enda jag finner är i ruinreglerna, och om de kan ses som prejudicerande ska man t.o.m. mäta från basen på allt som inte är vehicles.
Och hur mäter du om inte till och från basen?

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Förslag på Valkyrie regler.

Inlägg av Nefrums »

man kan ju lösa problemet med att flytta modeler om den blir imobliliserad gjenom att limma fast basen i modellen.... Japp GW har skrivit att relerna är annorlunda beroende på om basen är fastlimmad eller inte..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Förslag på Valkyrie regler.

Inlägg av kelaino »

speedfreek skrev:Och hur mäter du om inte till och från basen?
Har igentligen aldrig funderat på det eftersom våra bord är ganska klena på öpphöjningar. Men jag övervägde sådant som närmsta punkt på modellen osv. Jag har givetvis rätt i det, så vidare diskussion lär inte tillföra något.
Nefrums skrev:man kan ju lösa problemet med att flytta modeler om den blir imobliliserad gjenom att limma fast basen i modellen.... Japp GW har skrivit att relerna är annorlunda beroende på om basen är fastlimmad eller inte..
Ungefär lika sant som det är fånigt... Man skulle kunna räkna basen som att den alltid var limmad, skulle vara enkelt.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Skriv svar