Charge genom diff terräng.
Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck
Re: Charge genom diff terräng.
Du kan inte mäta före du flyttar alla gubbar eller?
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
Re: Charge genom diff terräng.
Nej, eftersom hur man flyttar de senare modellerna är helt beroende av hur de tidigare har flyttat.Snot skrev:Du kan inte mäta före du flyttar alla gubbar eller?
Re: Charge genom diff terräng.
Jag kan verkligen inte se hur flera personer inte är kapabla av att estimera om man behöver gå i terräng eller inte, även om 10-12 gubbar ska charga så är det Väldigt enkelt att hålla i huvudet vart alla står utan att faktiskt flytta dom. Börjar det handla om mer gubbar så finner jag det föga troligt att dom senare modellerna kommer avgöra om du når via terräng eller inte. Om jag har jättefel i detta och missar något uppenbart så upplys mig gärna.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
Re: Charge genom diff terräng.
Oftast ser man i förväg om man kommer behöva slå ett diffslag, men inte alltid. Det är de få gångerna man upptäcker mitt i en charge att man måste faktiskt slå ett diffslag som krånglar till det.
Alexander Merinen
Re: Charge genom diff terräng.
Snot skrev:Jag kan verkligen inte se hur flera personer inte är kapabla av att estimera om man behöver gå i terräng eller inte, även om 10-12 gubbar ska charga så är det Väldigt enkelt att hålla i huvudet vart alla står utan att faktiskt flytta dom. Börjar det handla om mer gubbar så finner jag det föga troligt att dom senare modellerna kommer avgöra om du når via terräng eller inte. Om jag har jättefel i detta och missar något uppenbart så upplys mig gärna.
HeadWar skrev:Jag råkade ut för det här när jag spelade mot Lill-Jocke senast (Som för övrigt har ett fullkomligt magiskt ögonmått.), mina Terminators skulle anfalla en dreadnought. När jag har flyttat alla modeller utom en visar det sig efter lite noggrant mätande att han faktiskt kan nå runt en av sina kompisar för att komma in i baskontakt med dreaden, men också att den lucka som är mellan kompisen och en skog är lite lite för liten för att man ska få igenom en bas. Inget som var direkt uppenbart när jag började flytta, men likväl så säger den nuvarande tolkningen att jag ska flytta tillbaka alla modeller och slå ett diff-slag, som visade sig vara exakt på gränsen för att jag skulle nå fram från den position som Termosarna antagligen stog på innan jag började flytta.
Re: Charge genom diff terräng.
Jag klarar inte av det. Och skall jag vara ärlig tror jag inte att så många klarar av att se om det är 5,9 eller 6,1" för den sista modellen in i bas till en fiende om man skall tänka bort 7 modeller som redan har flyttat men tidigare stod i vägen men tänka dit 5 imaginära baser som nu står i kontakt med fienden. Och att det händer att sista orken av 20 precis måste nudda lite terräng eftersom han då kan komma in i bas istället för att bara stå inom 2".Snot skrev:Jag kan verkligen inte se hur flera personer inte är kapabla av att estimera om man behöver gå i terräng eller inte, även om 10-12 gubbar ska charga så är det Väldigt enkelt att hålla i huvudet vart alla står utan att faktiskt flytta dom. Börjar det handla om mer gubbar så finner jag det föga troligt att dom senare modellerna kommer avgöra om du når via terräng eller inte. Om jag har jättefel i detta och missar något uppenbart så upplys mig gärna.
Re: Charge genom diff terräng.
ja men frågan är väl ändå vad säger reglerna.
Reglerna för assault säger: Du ska följa alla regler som gäller för förflytting i movementfasen. Sen ska du försöka få in så många som möjligt. Sen ska du följa punktlistan. Så står det och i den ordningen. (sid 34)
Movement: Du får inte gå in i diff om du inte declarat det INNAN du gör ditt move. Dvs det bryter rakt mot reglerna att slå diff mitt i en assault och sen flytta tillbaka. (sid 15)
Enkelt imo efter att swen ritade sin magiska tankekarta och förklarade det.
Reglerna för assault säger: Du ska följa alla regler som gäller för förflytting i movementfasen. Sen ska du försöka få in så många som möjligt. Sen ska du följa punktlistan. Så står det och i den ordningen. (sid 34)
Movement: Du får inte gå in i diff om du inte declarat det INNAN du gör ditt move. Dvs det bryter rakt mot reglerna att slå diff mitt i en assault och sen flytta tillbaka. (sid 15)
Enkelt imo efter att swen ritade sin magiska tankekarta och förklarade det.
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
Re: Charge genom diff terräng.
jag är för att tolka reglerna som cadelin säger av den enkla andledningen att det går att spela så, till skilnad fån om man måste flytta tillbaka modellerna, vilket är helt ospelbart..
-
- Site Admin
- Inlägg: 3501
- Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
- Ort: Göteborg
Re: Charge genom diff terräng.
Men enligt er så kan man välja att inte gå i diff alls, oavsett om närmsta modellen är i diff eller inte. Det blir ju heltokigt...
Re: Charge genom diff terräng.
nej.. väljer man att inte gå i diff och närmsta modellen som måte gå raka vägen måste gå gemon diff så får man inte charga.. dvs resultatet blir att man inte får välja att inte gå genom diff om man vill charga och den närmsta modellen måste gå genom diff.