Tolkien

För allmänt skitsnack
katzenjammer
Inlägg: 716
Blev medlem: 03 apr 2012, 22:24

Tolkien

Inlägg av katzenjammer »

jag och sambon är lite sugna på att köpa ihop alla tolkiens verk, framförallt de förlorade sagornas bok och sagor från midgård och liknande böcker. helst skulle jag vilja ha dem som riktiga hårdinbundna böcker i "matchande serie" i hyllan. jag har kollat runt lite men inte hittat någon bra bokseie och tänkte kolla om någon här har ett bra tips?

detta är trots allt det nördigaste forumet jag hänger på.
Flesh is a design fault

Användarvisningsbild
DarkMessiah
Inlägg: 378
Blev medlem: 13 feb 2012, 12:32
Ort: Hallstahammar

Re: Tolkien

Inlägg av DarkMessiah »

Vi har alla böcker hårdinbundna och matchande, förutom Húrins Barn, som har ett annat utseende.
Tror inte att hela serien finns i dess utseende, och heller inte den i något annat, då den är ganska ny.

Och den serien vi har har utgått ur sortiment hos Adlibris iaf.. Så vete tusan nu för tiden :P

katzenjammer
Inlägg: 716
Blev medlem: 03 apr 2012, 22:24

Re: Tolkien

Inlägg av katzenjammer »

om man är fräck nog att ta dom på engelska så finns det kanske större chans iofs. jag har nästan alla i någon utgåva från 10+ år sedan, men när köpte dem så fanns bara ringtriologin + bilbo och silmarillion i den serien tror jag.
Flesh is a design fault

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Tolkien

Inlägg av Lottomannen »

På svenska är det kört, såvida du inte lyckas hitta en version av den gamla översättningen, där kom ut åtmistone en samlingsbox (som dock är gräsligt ful). Men då är det tradera/bokborsen/antikvariat som gäller. Erik Anderssons nyöversättning har varit slut på förlaget i ett par år. Eller ja, andra delen har varit slut, först och sista går nog att gräva fram.

På engelska är det lungt, däremot. Snarare så att det finns en massa olika att välja på.
Skall precis sticka till jobbet (i bokhandeln, väldigt passande) men jag har nog ett par tips när jag hinner leta ordentligt.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tolkien

Inlägg av guildmaster »

Gamla, nya översättningen eller engelska är en viktig utgångspunkt. Gillar den mya översättningen mycket mer än den gamla.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Mattias H
Inlägg: 235
Blev medlem: 08 jun 2009, 21:20

Re: Tolkien

Inlägg av Mattias H »

Deb här serien ser väl helt okej ut, tror det är gamla översättningen (som jag föredrar eftersom det är den jag vuxit upp med):

Bild

På svenska och den gamla översättningen skulle jag dock gärna vilja ha den här serien om jag kunde få tag i den i bra skick:

Bild

Där är jag lite osäker på exakt vilka böcker som gavs ut, kanske saknas exempelvis De förlorade sagornas bok mm.

Användarvisningsbild
DarkMessiah
Inlägg: 378
Blev medlem: 13 feb 2012, 12:32
Ort: Hallstahammar

Sv: Tolkien

Inlägg av DarkMessiah »

Vi har det första alternativet där, men tyvärr finns inte Hurins barn i det utseendet :(

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Sv: Tolkien

Inlägg av Lottomannen »

DarkMessiah skrev:Vi har det första alternativet där, men tyvärr finns inte Hurins barn i det utseendet :(
Den finns tyvärr bara i en utgåva på svenska, den som kom ut 2007. Och den är inte med i någon serie.
En del av berättelsen är med i Sagor från Midgård och en liten del i Silmarillion, men de är inte heller helt lätta att komma åt på svenska.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Tolkien

Inlägg av Lottomannen »

"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Tolkien

Inlägg av speedfreek »

Tror De förlorade sagornas bok finns i samma serie som den med en vit häst på. Säger mitt vaga minne från mellanstadiet...

Skriv svar