Vilka drabbas mest av KP

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000

Vilka förlorar mest på KP

Omröstningen slutade 24 aug 2009, 12:10

Chaos Deamons
1
2%
Chaos SM
2
3%
Dark Eldar
10
17%
Eldar
3
5%
Imperial Guard
19
32%
Necrons
0
Inga röster
Ork
4
7%
Space Marines med varianter
2
3%
Tau
11
18%
Tyranids
8
13%

Antal röster: 60

Booogeyman

Vilka drabbas mest av KP

Inlägg av Booogeyman »

Om man spelar med RB mission av KP vilka är det som får störst nackdel av dom olika Codex.

Har slagit ihop alla Smurfvarianterna till en option, då jag bara kan ha 10 olika val.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Jocke Rapp
Site Admin

Re: Vilka drabbas mest av KP

Inlägg av Jocke Rapp »

Jag röstade på IG, DE och nids (jag utgick från att man skulle rösta på tre olika eftersom man kunde det).

Det är väl dom arméerna som har flest billiga enheter i sina arméer om man ser till vad som oftast spelas på svenska turneringar, dvs jag räknar inte godzilla. Främst är det väl DE som har många omtåliga enheter och bilar byggda av papp. Men sen beror det såklart på hur armén är uppbyggd, jag tycker t.ex att mina SM lider mycket av kill points eftersom den ofta innehåller mycket rhinos som man plötsligt inte kan offra och spela aggressivt med på samma sätt. Kompmallen är för övrigt byggd lite med utgångspunkt i att man inte spelar med KP, åtminstone från min sida...

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

1, 2 eller 3 det avgör du själv.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jocke glömde sina egna Tau, som ofta har en full FOC de med.

Och IG kan klumpa ihop sina enheter och då bli av med sin nackdel...

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Man får nog förutsätta att listorna ser lite olika ut beroende på om man spelar med KP eller inte.

Pelikanen

Inlägg av Pelikanen »

speedfreek skrev:Och IG kan klumpa ihop sina enheter och då bli av med sin nackdel...
att klumpa ihop sina enheter kan ha stora nackdelar också, som tex i närstrid om man förlorar och bli översprungen

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Men det är ändå bara 1 KP som blir översprungen. :)

Pelikanen

Inlägg av Pelikanen »

jo men en KP på över 40 gubbs är rätt mycke, och det är inte många andra armer som kan ha så stora enheter

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Eh, argumenterar du just nu mot dig själv? Förvirrande...
Om man bara spelar KP och inte VP så är det ju ofta en rätt stor fördel att klumpa sina infantry-enheter.

Joey_Boy

Inlägg av Joey_Boy »

mm, men då tappar man destomer i effektivitet när en 40 manna squad dör istället för en 10a, det var 3 squads med heavy och specials som hade kunnat gå fram och dakka rapid på enheten. Men visst det är bara 1KP men det är ju värdefulla KP som man tappar varje gång också...

Skriv svar