Battle company + librarius conclave = vilka discipliner?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Elevatorlake

Battle company + librarius conclave = vilka discipliner?

Inlägg av Elevatorlake »

Vet inte riktigt vart man ska lägga allmänna strategifrågor, är det här inte rätt ställe får någon hojta till :)

När ni kör ett battle company med en librarius conclave, vad brukar ni dra på för discipliner och varför? Jag har på sistone dragit mest på divination eftersom jag gillar att buffa och prescience är en primaris som jag verkligen gillar. Men finns det något annat? Eftersom jag kör ultramarnes så känns prescience ibland rätt överflödig även om den är bra att ha som en back up. Jag provade att dra från technomancy idag eftersom jag har en del tanks (rhinos) men den känns mer anti-tank och mer för om man har tanks som skjuter mycket. Jag gillar divination eftersom de flesta spellsen där känns användbara, jag är inte så sugen på att rulla på discipliner där en eller två spells är bra och får man inte dessa blir listan märkbart svagare.

Invisibility känns lite tråkig att sukta efter plus att man inte får köra med den på fanaticen, samt några andra av de mer bonkers i nya marinedisciplinerna, så de känns inte så aktuella?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Re: Battle company + librarius conclave = vilka discipliner?

Inlägg av Nurgle »

Vad är det för libcon?

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Inlägg av NilssonHarHund »

Jag tänker testa 3x pyromancy för att det är salamanders-fluffigt. Säkert typ sämst eftersom metat är något annat än jag förväntar mig. Kanske kan en och annan deep strikead molten beam smälta fordon, som sedan kan följas upp av multipla flamers i fasen efter, om det var en transport.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Nurgle skrev:Vad är det för libcon?
Om du menar vad jag tänkt köra i den så tänker jag nog köra tigurius + två lvl 2 librarians.

NilssonHarHund skrev:Jag tänker testa 3x pyromancy för att det är salamanders-fluffigt. Säkert typ sämst eftersom metat är något annat än jag förväntar mig. Kanske kan en och annan deep strikead molten beam smälta fordon, som sedan kan följas upp av multipla flamers i fasen efter, om det var en transport.
Kul att köra fluffigt! Har sett vissa som kör en conclave och summonar daemons med den. Inte ok! :) Jag har väl aldrig riktigt fastnat för pyromancy själv heller men det är ju kul att prova i alla fall.

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Jag skulle säga att det beror nog på hur din armé ser ut i övrigt. Om den ska supporta övriga enheter så styr ju det spellsen väldigt mycket. Eller om du tänker köra det som en närstridsenhet.

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Nurgle skrev:Jag skulle säga att det beror nog på hur din armé ser ut i övrigt. Om den ska supporta övriga enheter så styr ju det spellsen väldigt mycket. Eller om du tänker köra det som en närstridsenhet.
Ingen stjärna, har inte ens en command squad. Då skulle jag nog köra librarians på bikes men nu blir det till fots. Tänkte köra tigurius med en större enhet tacticals och de andra två i två mindre squads med tacticals.

Tror det är därför jag gillar divination. Dels ger ju tigurius rending till en enhet vilket har fina synergier med doctrinerna som ger rerolls, dels gillar jag powern som ger 4++ till en enhet så större mängder ap3 inte blir riktigt lika mycket som digerdöden och misfortune är också rolig med mycket bolters. Alla dessa funkar bra med mycket tacticals med bolters vilket jag gillar :)

Iistan är i korthet
2 devastators i rhinos
3 tacticals i rhinos
3 tacticals i drop pods
1 assault squad
1 bike squad
suppression force
Conclave

Funderade länge på att klämma in assault centurions men lutade mer mot att inte göra det i slutänden ;)

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Haha assault centurions är kul men i en gladius har du ju ingen leverans för dem och då suger de ännu mer :)

Om du har grav cannons på devastators så är ju en tanke att satsa på magnetokinesis 18" movement och sen ignore cover från divination. Eftersom du inte har nån tokhård enhet kan det ju vara bra att få ut så mycket som möjligt från det hårda du har.

Sen divination för resten av slanten. Mycket bra där. Full ballistic skill vid overwatch blir ju riktig nice. Och den där 4+ förstås :) har du råd att kitta libbarna med terminator armour & stormshields har du ju dessutom en närstridsenhet som med rätt buffar & force kan gå tå mot tå mot wraiths

Storm of firade kan du ju köra ändå på en deepande tacunit inom 12".

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Jag tänkt köra med några grav cannons men typ 4 i hela armén, fördelat på två i en devastatoremhet och en i två tacticals. Vill inte bygga några stjärnor eller mördarenheter den här gången, därför inte heller några gravturions, utan ha en massa smurfar som springer runt och smurfar sig :)

Lutar nog mer och mer mot att köra divination med allihop. Den där 18" movement är rolig och bra utan att vara OP men är inte så sugen på att rulla på disciplines där det bara finns en power jag vill ha.

Full bs på overwatch glömde jag räkna upp i listan med spells jag gärna vill ha i divination, den är trevlig :)

Användarvisningsbild
Nurgle
Kontakt:

Inlägg av Nurgle »

Jag förstår. Har du Tigurius + två till borde du få en hel del schyssta spells. Annars har du ju librarius disciplinerna, speciellt eftersom phase shifter försvinner så får du en hel del rätt roliga spells att välja mellan. Sen kan du ju alltid byta till primarisen ifall nån inte passar, den ger väl S5AP3 blast för att smälta bort lite marines. Null Zone är perfekt för att smälta bort dödsstjärnan med (-2 på invul saves). Para det med ignore cover och dina rending bolters = mumma :)

En grej jag testat är att sitta och slå i böckerna som om jag slår inför en match - och sen testa lägga spellsen utifrån warp charges. Ett kul litet moment sådär i soffan :)

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Nurgle skrev:Jag förstår. Har du Tigurius + två till borde du få en hel del schyssta spells. Annars har du ju librarius disciplinerna, speciellt eftersom phase shifter försvinner så får du en hel del rätt roliga spells att välja mellan. Sen kan du ju alltid byta till primarisen ifall nån inte passar, den ger väl S5AP3 blast för att smälta bort lite marines. Null Zone är perfekt för att smälta bort dödsstjärnan med (-2 på invul saves). Para det med ignore cover och dina rending bolters = mumma :)

En grej jag testat är att sitta och slå i böckerna som om jag slår inför en match - och sen testa lägga spellsen utifrån warp charges. Ett kul litet moment sådär i soffan :)
Om min sambo kommer på mig att träna på psychic phases hemma i soffan får jag nog inte ens delad vårdnad av barnen när separationen är över :)

Skriv svar