Alternativ till komp, ITC-inspirerat
Postat: 09 aug 2016, 08:40
Tänkte bolla en tanke jag lekt med.
Komp i all ära, men det tar mkt tid att updatera den och nackdelen med den är att man inte kan spela med vissa modeller för att de är för bra. Eller du kan spela med dem OM du fyller resten av listan med skräpmodeller du inte ens vill äga.
Vad är då lösningen? Min tanke är att man går in och "lagar"/ändrar vissa USR(universal special rules) samt statlines. Att gå in och ändra hur charges funkar är nog ett lite väl stort ingrepp, men de andra sakerna kan man pilla med.
Tanken är alltås inte att jämna ut ojämnheter med minimal inverkan på grundspelet. Det är att rätta till GW:s oförmåga till balanserat spel.
Ex. på saker jag funderat på:
USR
- Hit & run, för att h&r:a så skall man vinna en roll-off majority-initiativ vs majority initiativ.
- Specialregler Stealth, Shrouding, Tankhunter mm. räknas enbart för den modellen som har reglen. De smittar alltså inte.
- Feel no pain failar precis som Reanimation protocol alltid på 1,2 & 3.
Magi:
- Varje trollare/brotherhood generear 1 warpcharge oavsett lvl. Levlar anger hur många spells man får.
- Man kan aldrig trolla på bättre än 4+.
- Invis -> -2 BS & WS när man skjuter/slår på enheten.
- osv.
Generellt
- Rerolls blir aldrig bättre än 2+ / 4+. Detta gäller to-hit, to-wound, saves osv.
- Stomp försvinner.
Eldar:
- Jetbikes kan enbart köpa ett special vapen per 3 bikes i enheten.
Tau
- Riptidewing får inte skjuta dubbelt och får inte +1 bs
- Markerlight sänker cover med 1 per lampa
- SMS tappar ignore LOS.
CD
- Incursion får inte inte +1/-1 på stormen.
osv. osv.
Detta är bara ett typexempel på relger som skulle kunna ändras. Utformingen kommer bli en lång pdf där man delar upp allt i kapitel såsom codexar, USR:s, osv. Spontant kommer det bli ett väääldigt långt dokument och frågan är hur nära nästa edition ligger i tiden.
Jag vill inte ändra kostnader för enheter, jag vill inte buffa enheter. Jag vill bara tona ned det som är överlägset bättre än annat.
Ett eventuellt genomförande kommer första hand vara min samt kanske någon annans uppfattning om hur saker 'borde' vara, det blir snabbare på det viset än om allt skall disskuteras fram och tillbaka. När ett utkast sedan är klart så snyggar vi som community till det hela.
Är detta inressant? Är det genomförbart? Är det lönt?
Komp i all ära, men det tar mkt tid att updatera den och nackdelen med den är att man inte kan spela med vissa modeller för att de är för bra. Eller du kan spela med dem OM du fyller resten av listan med skräpmodeller du inte ens vill äga.
Vad är då lösningen? Min tanke är att man går in och "lagar"/ändrar vissa USR(universal special rules) samt statlines. Att gå in och ändra hur charges funkar är nog ett lite väl stort ingrepp, men de andra sakerna kan man pilla med.
Tanken är alltås inte att jämna ut ojämnheter med minimal inverkan på grundspelet. Det är att rätta till GW:s oförmåga till balanserat spel.
Ex. på saker jag funderat på:
USR
- Hit & run, för att h&r:a så skall man vinna en roll-off majority-initiativ vs majority initiativ.
- Specialregler Stealth, Shrouding, Tankhunter mm. räknas enbart för den modellen som har reglen. De smittar alltså inte.
- Feel no pain failar precis som Reanimation protocol alltid på 1,2 & 3.
Magi:
- Varje trollare/brotherhood generear 1 warpcharge oavsett lvl. Levlar anger hur många spells man får.
- Man kan aldrig trolla på bättre än 4+.
- Invis -> -2 BS & WS när man skjuter/slår på enheten.
- osv.
Generellt
- Rerolls blir aldrig bättre än 2+ / 4+. Detta gäller to-hit, to-wound, saves osv.
- Stomp försvinner.
Eldar:
- Jetbikes kan enbart köpa ett special vapen per 3 bikes i enheten.
Tau
- Riptidewing får inte skjuta dubbelt och får inte +1 bs
- Markerlight sänker cover med 1 per lampa
- SMS tappar ignore LOS.
CD
- Incursion får inte inte +1/-1 på stormen.
osv. osv.
Detta är bara ett typexempel på relger som skulle kunna ändras. Utformingen kommer bli en lång pdf där man delar upp allt i kapitel såsom codexar, USR:s, osv. Spontant kommer det bli ett väääldigt långt dokument och frågan är hur nära nästa edition ligger i tiden.
Jag vill inte ändra kostnader för enheter, jag vill inte buffa enheter. Jag vill bara tona ned det som är överlägset bättre än annat.
Ett eventuellt genomförande kommer första hand vara min samt kanske någon annans uppfattning om hur saker 'borde' vara, det blir snabbare på det viset än om allt skall disskuteras fram och tillbaka. När ett utkast sedan är klart så snyggar vi som community till det hela.
Är detta inressant? Är det genomförbart? Är det lönt?