Brexit alltså

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Lottomannen

Brexit alltså

Inlägg av Lottomannen »

Undrar vad detta kommer att göra med priser och tillgång på vårt favorit-plastknark. Exciting times.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Röde

Re: Brexit alltså

Inlägg av Röde »

Väldigt lite tror jag...

Största krisen i olika kriser är folks oro för krisen... millenniebugg någon?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

En direkt effekt är att det vi handlar i pund, tex från Forge World eller Wayland, idag är minst 5% billigare än igår, vi får se vart pundet landar när det stabiliserar sig.
De närmsta dagarna går det nog att göra några klipp!

På sikt tror jag dock inte vi får varken billigare eller dyrare GW-priser, då vår lilla pluttvaluta starkt hänger ihop med pundet.
Som Patrik Isaksson skulle sagt: Faller du så faller jag.

leidstedt

Inlägg av leidstedt »

Pundet tappade 10% mot dollarn. Amerikanarna jublar!

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

leidstedt skrev:Pundet tappade 10% mot dollarn. Amerikanarna jublar!
Men inte exportföretagen i usa :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Twinkle

Inlägg av Twinkle »

Kaptenen skrev:..., då vår lilla pluttvaluta starkt hänger ihop med pundet.
:?: :?: :?:

Bara att jag alldrig sett det sambandet då kursen varierade mellan 11 och 13 (nästan 14) kronor per pund när jag bodde i England. Mycket som påverkar pundet har ingen påverkan alls på vår lilla valuta.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Det är en sorgens dag för EU. Men jag hoppas att regeringen i UK gör som vår regering när vi röstade nej till högertrafik, skiter i valresultatet och är kvar i EU.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Twinkle skrev:

Bara att jag alldrig sett det sambandet då kursen varierade mellan 11 och 13 (nästan 14) kronor per pund när jag bodde i England. Mycket som påverkar pundet har ingen påverkan alls på vår lilla valuta.
Otydligt av mig. Vad jag menade var att Sverige idag exporterar väldigt mycket till Storbritannien, direkt handel för 20 miljarder om året sa de på TV nyss, och sedan flera led neråt till underleverantörer, så vår ekonomi påverkas mycket av brittisk ekonomi.
Skulle pundet sjunka och importavgifter öka så kommer många svenska företag att tappa brittiska köpare, vilket i sin tur kan drabba vår tillväxt och valutakurs.

Twinkle

Inlägg av Twinkle »

Kaptenen skrev:
Twinkle skrev:

Bara att jag aldrig sett det sambandet då kursen varierade mellan 11 och 13 (nästan 14) kronor per pund när jag bodde i England. Mycket som påverkar pundet har ingen påverkan alls på vår lilla valuta.
Otydligt av mig. Vad jag menade var att Sverige idag exporterar väldigt mycket till Storbritannien, direkt handel för 20 miljarder om året sa de på TV nyss, och sedan flera led neråt till underleverantörer, så vår ekonomi påverkas mycket av brittisk ekonomi.
Skulle pundet sjunka och importavgifter öka så kommer många svenska företag att tappa brittiska köpare, vilket i sin tur kan drabba vår tillväxt och valutakurs.
Om pundkursen är låg håller jag med om att man bör köpa (om vi tror att den kommer gå upp snart) där det går att betala i pund. Ang. exporten (för tv har ofta fel eller är otydliga).

Totalt exporterade vi för lite mindre än 1200 miljarder under 2015 (och importerade ungefär lika mycket, vårt handelsnetto är ett par miljarder till vår fördel). 20 miljarder är inte så mycket... t.ex. just nu bygger vi en forskningsanläggning kallad ESS i Lund för lite mindre än 20 miljarder. (Inte mycket mer än utvecklingskostnaden för JAS, och det var länge sedan). Västlänken i Göteborg kommer kosta mycket mer är 20 miljarder.

Dock verkar vår verkliga export till Storbrittanien vara lite över 6%, vilket motsvarar ~75 miljarder. Summan 20 miljarder stämmer ganska bra med vår årliga jan-mars export till Storbrittanien.

Här är siffror för jan-mars 2015/2016... http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/S ... 30/142265/

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Kaptenen skrev:
Twinkle skrev:

Fast om vår valutakurs går ned så blir ju våra exporter mer konkurrenskraftiga på alla marknader och säljer mer överallt, inte bara i england. Industrin i exportländer som Sverige vill ju ofta ha en svagare valuta eftersom de då får mer konkurrenskraftiga priser utomlands utan att behöva sänka lönerna :)

Det beror också på vad det är de köper från oss och om de kan ersätta det med inhemsk produktion. Om det är t.ex. trävaror de importerar kan de inte ersätta det med inhemsk produktion vilket betyder att de får bita i det sura äpplet och köpa det ändå trots att det blivit dyrare. Om prisökningen beror på att pundet blivit svagare blir ju alla andra länders alternativ lika mycket dyrare och då finns det ingen anledning att sverige skulle förlora några pengar på det egentligen.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Skriv svar