Hej folket!
Jag är ny till 40k och undrar lite i vilken ende jag ska börja med eldar. Har förstått att armen är stark med en kombination av Wraith knight, Farseer och bikes med mycket knatter puffror. jag vill som inte börja bygga en arme som jag aldrig kommer få spela på turneringar för det är målet att väl när jag kan spela spelet lite mer fara på turneringar. Vad brukar det vara för restiktioner på turneringar? Vad är vanliga poänger att spela på? Vad ska jag tänka på när jag bygger lista för att få en arme som jag kan spela på merparten av turneringarna i sverige utan att den ska vara dunder bruten och kan lära mig spelet med?
alla tips och råd är välkommna
Tack på förhand
Thranpah
Ny ¤0k spelar söker visdom om eldar
-
Grizzlyhunte
- Inlägg: 23
- Blev medlem: 15 feb 2016, 22:31
- Ort: Falun
Re: Ny ¤0k spelar söker visdom om eldar
Hallå!
Utan att ha direkt erfaren av turneringensspel och relativt ny inom 40k-världen (dec -15) skulle jag ändå rekommendera att införskaffa Eldars codex för att läsa igenom den för att få en bra uppfattning om sin armé och vad de flesta 'gubbarna' gör för attacker/spells osv.
Dessutom skulle jag titta på battle reports (miniwargaming eller youtube) med Eldar, finns tonvis med information och formationer - dock får en Eldarspelare ta den biten. Sedan för att lära sig reglerna så gäller det att spela, starting edition fungerade perfekt för mig!
Lycka till!
Utan att ha direkt erfaren av turneringensspel och relativt ny inom 40k-världen (dec -15) skulle jag ändå rekommendera att införskaffa Eldars codex för att läsa igenom den för att få en bra uppfattning om sin armé och vad de flesta 'gubbarna' gör för attacker/spells osv.
Dessutom skulle jag titta på battle reports (miniwargaming eller youtube) med Eldar, finns tonvis med information och formationer - dock får en Eldarspelare ta den biten. Sedan för att lära sig reglerna så gäller det att spela, starting edition fungerade perfekt för mig!
Lycka till!
"NECRONS - Because Dawn of War needed a race which wouldn't scare children with blood"
Re: Ny ¤0k spelar söker visdom om eldar
Till viss del handlar det om vart i Sverige du bor och vill spela... I östra delen av Sverige (Jönköping - linköping - Stockholm) samt norra delarna är det okompat alt easy komp som används. I västra Sverige (Göteborg - Varberg) så är det Swedish comp som är grundmallen. Sen finns det självklart undantag.
Ett tips är att kolla i armelistforumet för att se hur hårt folk spelar. Allmänna poäng är väl allt mellan 1500 - 2000.
Ett tips är att kolla i armelistforumet för att se hur hårt folk spelar. Allmänna poäng är väl allt mellan 1500 - 2000.
Re: Ny ¤0k spelar söker visdom om eldar
Ett bra tips är att dammsuga turneringsdelen på forumet efter format och listor som spelats på sagda turneringar. Så är det lättare att passa in vad som passar dig.
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
- Inlägg: 5051
- Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50
Re: Ny ¤0k spelar söker visdom om eldar
Här är ett utdrag från en bra eldar-lista som spelades på en kompad turnering av en bra spelare för inte så länge sedan.
Hq - Maugan 195 -22 Warlord
Elite - 10 banshees, executioneer 150 -7
Elite - 7 Scorpions, claw 149 -11
Elite - 8 wraithblades, axe+shield 240 -13
Troops - 20 Guardians 2 Scatter 210 - 18
Troops - 5 rangers 60 -5
Troops - 10 dire Avengers, shimmershield/lance 160 -10
Fast attack - Waveserpent, Scatter, Shuriken, Crystaltargeting Matrix, ghostwalk matrix 160 -14 (3AVP)
Fast attack - 3 Shining Spears 75 -5
Heavy- Falcon, scatter laser, shuriken cannon, holofield 150 -14 (3avp)
LoW - Avatar 195 -17 2AVP
Siffror som står efter enheter är poängkostnad och komp. Komp är ngt du kommer i kontakt med senare om du väljer att spela på turneringar, tills vidare kan du ignorera den.
Personligen så har jag en förkärlek för warpspiders, men då får du snabbt slut på folk som vill spela mot dig så det avråder jag från.
Listan ovan ses som en hyggligt snäll arme och kommer kunna spelas på i princip alla format.
Sämst i listan är banshees, dessa skulle jag sannolikt byta mot ngt lite mer lättspelat. Kanske guardians eller fler scorpions.
Prova dig fram, köp inte på dig massa saker direkt. Provspela enheter med proxies först och se vad du gillar dem, vanligaste nybörjar felet i min mening är att man läser om en lista på 'zeh internetz', köper alla modeller, målar hälften, testar den. Inser därefter att ingen i ens närhet vill spela mot den listan eller att listan e tråkig eller tusen andra saker. Och så har man en massa modeller på bokhyllan.
Skaffa modeller du gillar, använd dem som lookalikes och prova andra enheter på det sättet.
Mitt tips.
Och lyssna på allt vad LillePer har att säga
men akta dig för vad Olof S. säger, han luras mest...
Hq - Maugan 195 -22 Warlord
Elite - 10 banshees, executioneer 150 -7
Elite - 7 Scorpions, claw 149 -11
Elite - 8 wraithblades, axe+shield 240 -13
Troops - 20 Guardians 2 Scatter 210 - 18
Troops - 5 rangers 60 -5
Troops - 10 dire Avengers, shimmershield/lance 160 -10
Fast attack - Waveserpent, Scatter, Shuriken, Crystaltargeting Matrix, ghostwalk matrix 160 -14 (3AVP)
Fast attack - 3 Shining Spears 75 -5
Heavy- Falcon, scatter laser, shuriken cannon, holofield 150 -14 (3avp)
LoW - Avatar 195 -17 2AVP
Siffror som står efter enheter är poängkostnad och komp. Komp är ngt du kommer i kontakt med senare om du väljer att spela på turneringar, tills vidare kan du ignorera den.
Personligen så har jag en förkärlek för warpspiders, men då får du snabbt slut på folk som vill spela mot dig så det avråder jag från.
Listan ovan ses som en hyggligt snäll arme och kommer kunna spelas på i princip alla format.
Sämst i listan är banshees, dessa skulle jag sannolikt byta mot ngt lite mer lättspelat. Kanske guardians eller fler scorpions.
Prova dig fram, köp inte på dig massa saker direkt. Provspela enheter med proxies först och se vad du gillar dem, vanligaste nybörjar felet i min mening är att man läser om en lista på 'zeh internetz', köper alla modeller, målar hälften, testar den. Inser därefter att ingen i ens närhet vill spela mot den listan eller att listan e tråkig eller tusen andra saker. Och så har man en massa modeller på bokhyllan.
Skaffa modeller du gillar, använd dem som lookalikes och prova andra enheter på det sättet.
Mitt tips.
Och lyssna på allt vad LillePer har att säga
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Re: Ny ¤0k spelar söker visdom om eldar
Som de flesta pekat på så får du nog försöka hålla igen ibland när du möter vissa motståndare men å andra sidan ska du inte böja dig fram direkt heller. En del spelare vill gärna att eldar spelare håller igen och älskar att klaga på deras helt otroligt ostiga codex. Sedan dyker de upp själva upp med sönder pumpade SM stjärnor med miljoner omrull, allt i formationer som gör att deras armé täcker upp hela bordet. En del codexar är det ett låste att hålla igen emot men allt fler codexar nu håller nästan jämna steg med eldar och SM borde väl nästan sprungit om med senaste tidens släpp. Då kan det vara bra att snacka igenom först så man är på samma sida 
-
Elevatorlake
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
- Ort: Umeå
Re: Ny ¤0k spelar söker visdom om eldar
När det gäller just eldar så brukar tabletop tactics på Youtube ha en del bra inspiration eftersom han spelar eldar själv och han är rätt duktig som spelare. Kan vara värt att kolla in några av hans batreps för ytterligare en källa av inspiration och idéer på hur man kan spela eldar.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets