Hur kommer det sig Special Characters och Allies blev OK?
Hur kommer det sig Special Characters och Allies blev OK?
Kommit tillbaka till warhammer och mycket har ändrats, inte bara regelmässigt utan även hur folk spelar.
En sak jag fortfarande inte förstår är varför nu de flesta events tillåter Special Characters? Flera verkar vara problematiska balans och spelmässigt och upplevde när jag spelade för några år sedan att de helt enkelt inte var önskvärda av rena smakskäl också.
Vad hände?
Att allies nu är allmänt accepterat kan jag även det tycka är märkligt då de ger uppenbara öppningar för balansproblematik och rent fluffmässigt ser det ofta vedervärdigt ut.
Är det verkligen så populärt mer allies och special characters som det verkar när jag tittar runt på turneringsformaten? Vad ledde till en förändring av de tidigare normerna kring dessa?
En sak jag fortfarande inte förstår är varför nu de flesta events tillåter Special Characters? Flera verkar vara problematiska balans och spelmässigt och upplevde när jag spelade för några år sedan att de helt enkelt inte var önskvärda av rena smakskäl också.
Vad hände?
Att allies nu är allmänt accepterat kan jag även det tycka är märkligt då de ger uppenbara öppningar för balansproblematik och rent fluffmässigt ser det ofta vedervärdigt ut.
Är det verkligen så populärt mer allies och special characters som det verkar när jag tittar runt på turneringsformaten? Vad ledde till en förändring av de tidigare normerna kring dessa?
Re: Hur kommer det sig Special Characters och Allies blev OK
Special characters är asballa och inte mer balansproblem är vanliga enheter.
Allies blev väl tillåtet för att det skapar variation och häftiga kombos
Allies blev väl tillåtet för att det skapar variation och häftiga kombos
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Jag tror det är för att special characters och allies ger en massa kombinationer som inte går att förutse när man bygger sin armé, utan man ska behöva improvisera hur man spelar när man väl står öga mot öga med armén man skall möta.
Om det är bra eller dåligt är ju en annan fråga, det säljer iaf fler figurer så GW lär vara nöjda.
Om det är bra eller dåligt är ju en annan fråga, det säljer iaf fler figurer så GW lär vara nöjda.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó
Om du varit med länge och minns 2nd ed's Herohammer där tex Mephiston eller Abbadon själv kunde käka upp en tactical squad utan att få svett i pannan så har skillsen planats ut och saves gått ner.
Då tog man tusan först cover, sen armour, sen invulsave, och alla Special Characters hade minst ett 5+ refractorfield på sig.
Numera ryker Dante helt och hållet på en enda välriktad krak-missil.
Då tog man tusan först cover, sen armour, sen invulsave, och alla Special Characters hade minst ett 5+ refractorfield på sig.
Numera ryker Dante helt och hållet på en enda välriktad krak-missil.
Om jag minns rätt så började specialkaraktärer tillåtas när det dök upp sådana som "låste upp" vissa enheter som troops. Tänk Belial och Samael. De tilläts för att man skulle kunna spela de varianterna (Deathwing och Ravenwing i de tidigare exemplen). Ganska snabbt kom folk fram till att det var fånigt att tillåta vissa speciella karaktärer men inte andra.
Allies, om jag fattat rätt, dök upp, sakta men säkert, när GW flyttat det från "coola saker du kan spela med" (kampanjer, attacker-defender-uppdrag mm) i regelboken till "saker du borde spela med" (typ FOC, terräng och sådant). Tror detta var samtligt som det dök upp fortifikationer, så det var lite mindre konstigt med saker "utanför" vanligt FOC.
Tycka vad man vill om det, men de är båda nu en del av den svenska turneringsscenen (för det mesta). För oss som ojjar oss över spelbalansen är det en liten tröst att det alltid kommer finnas bättre och sämre builds, allies och specialkaraktärer eller ej.
Allies, om jag fattat rätt, dök upp, sakta men säkert, när GW flyttat det från "coola saker du kan spela med" (kampanjer, attacker-defender-uppdrag mm) i regelboken till "saker du borde spela med" (typ FOC, terräng och sådant). Tror detta var samtligt som det dök upp fortifikationer, så det var lite mindre konstigt med saker "utanför" vanligt FOC.
Tycka vad man vill om det, men de är båda nu en del av den svenska turneringsscenen (för det mesta). För oss som ojjar oss över spelbalansen är det en liten tröst att det alltid kommer finnas bättre och sämre builds, allies och specialkaraktärer eller ej.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
-
Gonka Koff
Håller med ovanstående angående special chars, men allies blev däremot accepterade tjong poff pang. Det var nog alldeles för skoj för att kunna stoppas helt enkelt!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Jag saknar den gamla goda tiden, utan special characters och allie, närmaste var enkelt att bygga en armëlista och inte som nu, omöjligt.
//Björn
//Björn
allies är ett satans trams som jag hoppas de slänger åt helvete.
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar
Hur är allies tramsigt? Det är sjukt skoj att kunna lira csm och demoner ihop som man alltid kunnat.Revener skrev:allies är ett satans trams som jag hoppas de slänger åt helvete.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Flogger skrev:Hur är allies tramsigt? Det är sjukt skoj att kunna lira csm och demoner ihop som man alltid kunnat.Revener skrev:allies är ett satans trams som jag hoppas de slänger åt helvete.
+1 SM+AM likaså. Dock kan jag tycka att dom är lite väl liberala med vilka som kan alliera sig.